اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل حفاظت محیط زیست کرمان عنوان کرد

ایجاد زیستگاه حیات وحش در ریگان

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان گفت: پیشنهاد ایجاد حداقل یک زیستگاه حیات وحش در شهرستان ریگان در فهرست مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست کشور قرار داد.

ایجاد زیستگاه حیات وحش در ریگان

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان طی هفته جاری خبری مبنی بر کشته شدن 150 رأس گوسفند در شهرستان ریگان توسط یک قلاده یوزپلنگ داشتیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان در این زمینه به خبرنگار فارس گفت: در این زمینه طی بررسی‌های صورت پذیرفته توسط اکیپ اعزامی سازمان بهزیستی استان کرمان به شهرستان ریگان مشخص شد که تصاویر تهیه شده توسط افراد محلی متعلق به عروسکی شبیه به سگ‌سانان بوده و کاملا مصنوعی است.

عباسعلی دامنگیر اظهار داشت: با توجه به تمام قرائن و شواهد علمی موجود تاکنون هیچ‌گونه گزارشی مبنی بر حمله یوزپلنگ آسیایی و حتی سایر گربه‌سانان به این تعداد گسترده از جانوران به صورت همزمان ثبت نشده است. 

وی بیان کرد: یوزپلنگ به واسطه خصوصیات اتولوژی «رفتارشناسی» خود سعی در دوری جستن از جوامع محلی دارد و اینکه یوزپلنگ به واسطه دارا بودن آرواره‌های نسبتاً ضعیف توان حمله در سطح ذکر شده را ندارد.

دامنگیر افزود: شهرستان ریگان به واسطه وجود شرایط اقلیمی و توپوگرافی خاص دارای زیستگاه‌های دشتی، تپه ماهوری و کوهستانی متنوع بوده که در آن گونه‌های گیاهی و جانوری متعددی زیست دارند که جملگی موجب در اولویت قرار گرفتن انجام بررسی‌های علمی برای پیشنهاد حداقل یک زیستگاه در این شهرستان در فهرست مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست کشور است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان عنوان کرد: پس از تصویب منطقه مذکور ساخت پاسگاه و تجهیز آن و همچنین جذب نیروی انسانی برای اجرایی شدن برنامه‌های حفاظتی الزامی است.

وی افزود: ریگان از جمله شهرستان‌های تازه تاسیس استان کرمان بوده و برای راه‌اندازی اداره و پاسگاه در مناطق نیاز به تصویب چارت سازمانی و اعتبار لازم بر اساس قوانین و مقررات است و با این وجود اجرای پروژه بین‌المللی احیاء اراضی جنگلی تخریب شده با تاکید ویژه به اراضی تحت تاثیر فرسایش بادی و خاک‌های شور با حمایت مالی و فنی سازمان ملل در شهرستان ریگان در دست اجراست.

دامنگیر گفت: در صورت اثبات بروز خسارت توسط جانوران وحشی به محصولات گیاهی و جانوری طی مراحل قانونی و کارشناسی میزان خسارت وارده محاسبه و از طریق سازمان مرکزی قابل پرداخت است و البته زنده‌گیری و رهاسازی مجدد برخی از جانوران وحشی از محیط شهری به زیستگاه‌های طبیعی یکی از فعالیت‌های سازمان حفاظت محیط زیست در این زمینه است.

انتهای پیام/2446/غ30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول