اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

تصاویر زیبا از دشت ریواس

دشت ریواس مؤمن‌آباد شهرستان بردسیر یکی از مناطق بکر منابع طبیعی و یک تفرجگاه چشم‌نواز در کشور محسوب شود.

تصاویر زیبا از دشت ریواس

به گزارش خبرگزاری فارس از بردسیر، در فاصله‌ هشت کیلومتری جنوب و جنوب غربی شهرستان بردسیر از توابع استان کرمان حد فاصل روستای مؤمن‌آباد تا کوه‌ چهل تن، دشتی بزرگ، بکر و زیبا زیستگاه 2 هزار هکتاری گیاهی‌ به نام «ریواس» است که مردم محلی به آن «ریواج» می‌گویند.

‌فرهاد برجسته کارشناس ارشد منابع طبیعی شهرستان بردسیر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس این منطقه را که معروف به دشت مؤمن‌آباد است، یکی از زیباترین منظره‌های‌ منطقه‌ کویری دانست و گفت: گیاه ریواس در شهرستان بردسیر از گونه‌های ارگانیک و منحصر به فرد ایران محسوب می‌شود.

وی وسعت پراکندگی این گیاه خودرو را در شهرستان بردسیر بیش از 3 هزار هکتار دانست و افزود: حدود 2 هزار هکتار ریواس در دشت مؤمن‌آباد و بیش از یک هزار هکتار نیز در منطقه ‌گلزار ‌وجود دارد‌.

برجسته عنوان کرد: به دلیل گرم‌تر بودن منطقه ‌گلزار نسبت به دشت مؤمن‌آباد ریواس آن منطقه‌ از برگ‌های پهن‌تری برخوردار است و زودتر به گل می‌نشیند.

وی تصریح کرد: با بارندگی متوسط 100 میلی‌متر ما می‌توانیم شاهد این منظره ‌زیبا در اردیبهشت ماه باشیم که اوج زیبایی این دشت هنگام به گل نشستن ریواس است که می‌تواند‌ منطقه‌ گردشگری و یک تفرجگاه چشم‌نواز محسوب شود.

برجسته با اشاره به اینکه گیاه ریواس سرشار از ویتامین‌، مواد معدنی و املاح است، گفت: مواد موجود در برگ و ساقه‌ ریواس خواص دارویی زیادی دارد که مردم محلی از آن به عنوان تقویت کننده ‌معده، کبد و دستگاه هاضمه استفاده می‌کنند.

وی‌ خاطر نشان کرد:‌ از ساقه‌ ریواس برای تهیه خورشت، مربا و ترشی استفاده می‌کنند، اما بهترین نوع استفاده از این ماده ‌مغذی و دارویی استفاده از آب آن به صورت یک سوم با آب هویج، سیب یا کرفس است‌.

برجسته ابراز داشت: از ریواس در مواد آرایشی و مواد شوینده‌ نیز استفاده می‌شود و همچنین بعد از خشک شدن برگ‌های پهن و چرمی شکل ریواس این گیاه به عنوان یک منبع غذایی برای دام‌ها‌ی منطقه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این کارشناس منابع طبیعی اذعان داشت: به دلیل خشکسالی‌های اخیر مجوز برداشت ریواس از سوی منابع طبیعی صادر نمی‌شود، اما همه کشاورزان می‌توانند با کاشتن بذر گیاه و استفاده از مزایای این گیاه به  توسعه ‌استفاده و بهره‌وری از گیاه ریواس در منطقه کمک کنند.

‌برجسته گفت:‌ دشت ریواس مؤمن‌آباد برای بسیاری از مردم خود شهرستان نیز ناآشنا است و می‌طلبد که با اطلاع‌رسانی صحیح این منطقه به یکی از مناطق گردشگری به ویژه زمان به گل نشستن گیاه ریواس تبدیل شود. 

 ........................................

گزارش از فهیمه شاه‌حیدری‌پور

........................................

انتهای پیام/80027/ش30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول