اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس پلیس فتای خراسان‌رضوی خبر داد

ممنوعیت نصب دوربین در معابر عمومی / حضور 80 درصدی کلاه‌خاکستری‌ها در فضای مجازی

رئیس پلیس فتا خراسان‌رضوی گفت: نصب دوربین در معابر عمومی ممنوع است و افراد تنها می‌توانند در حریم شخصی خود اقدام به نصب دوربین کنند.

ممنوعیت نصب دوربین در معابر عمومی / حضور 80 درصدی کلاه‌خاکستری‌ها در فضای مجازی

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، سیدمحسن عرفانی ظهر امروز در نشست مطبوعاتی پلیس فتای خراسان‌رضوی ضمن بازگو کردن برخی از شگردهای جدید سارقان فضای سایبری اظهار کرد: شگردهای جدیدی که مجرمان در فضای سایبری از آن استفاده می‌کنند ضربه‌های بدی به مردم می‌زند و سبب سو‌‌ءاستفاده‌های بسیاری از آنان می‌شود.

وی ادامه داد:‌ یکی از جدیدترین شگردهای مجرمان در فضای سایبری شناسایی افراد سرشناس و تجار بزرگ جامعه است که از طریق مشخصاتی که از آنان به دست می‌آید اقدام به برقراری ارتباط با بانک‌ها و افرادی که آنان را می‌شناسند، می‌کنند.

عرفانی به شهروندان توصیه کرد: تماس‌هایی که از سوی افراد گرفته می‌شود را حتما شناسایی و پس از اطمینان کامل با آنها ارتباط برقرار کنید به تماس‌های تلفنی اکتفا نکنید و مراقب افراد با هویت‌های جعلی باشید.

رئیس پلیس فتای خراسان‌رضوی با تاکید براینکه هنگام خرید در فضای سایبری حتما مشخصات فرد و آدرس را کنترل کنید، عنوان کرد: تبلیغاتی که در اینترنت صورت می‌گیرد که اغلب شامل خودکار جادویی، وسایل شنود، لوازم آرایشی و بهداشتی و دیگر اجناس هستند فرد تبلیغات کننده تنها شماره تلفن اعتباری خود را اعلام می‌کند که این موارد بیشتر کلاهبرداری است و اجناس از مرغوبیت کافی برخوردار نیستند پیگیری این موارد کار دشواری است و شهروندان باید دقت داشته باشند که به یک شماره اعتباری اعتماد نکنند.

وی در این ارتباط افزود: شخصی با استفاده از این شگرد اقدام به کلاهبرداری و فروش موبایل در 25 استان کشور کرده‌ است که هم برای پلیس و هم برای بسیاری از شهروندان دردسرساز می‌شود.

عرفانی خاطرنشان کرد: یکی از جرایمی که این‌ روزها شاهد آن هستیم کارگذاشتن دوربین‌های مخفی در معابر و خیابان‌ها توسط افراد غیرمجاز است که در این راستا طی شکایت‌هایی که همسایه‌ها از فردی که اقدام به کارگذاشتن دوربین‌های مخفی در پیاده‌رو و خیابان کرده بود پیگیری این اقدام در دستور کار قرار گرفت.

رئیس پلیس فتای خراسان‌رضوی با اشاره به اینکه نصب دوربین نیاز به اخذ مجوز از مراجع ذی‌ربط دارد، ادامه داد: این فرد دوربین‌های خود را به گونه‌ای تنظیم کرده بود که هم خیابان و تردد ماشین‌ها و هم پیاده‌رو و تردد همسایه‌ها را کنترل می‌کرد، این اقدام جرم محسوب می‌شود و این فرد به مراجع قضایی معرفی شد.

وی با تاکید براینکه نصب دوربین در حریم شخصی افراد ممنوعیت قانونی دارد، اظهار کرد: نصب دوربین در معابر عمومی و خیابان‌ها ممنوع است و افراد تنها می‌توانند برای امنیت خانه خود زاویه دوربین را به سمت در خانه و دیوار تنظیم کنند در غیر اینصورت با اینگونه افراد برخورد قانونی می‌شود.

عرفانی ضمن اشاره به جوان بودن اکثر مجرمانی که در فضای سایبری اقدام به دزدی و هتک حرمت می‌کنند، گفت: بازه سنی مجرمان را معمولا جوانان تشکیل می‌دهند و اغلب در گروه سنی 17 تا 35 سال هستند، همچنین نسبت زن و مرد بودن در جرایم به اینگونه است که جرایم مالی را اغلب آقایان و جرایم هتک حرمت را بانوان انجام می‌دهند.

رئیس پلیس فتای خراسان‌رضوی خاطرنشان کرد: از 100 درصد کاربران اینترنتی در ایران حدود 10 درصد را افرادی تشکیل می‌دهند که به دنبال فعالیت‌های سالم و علمی هستند که کلاه سفید هستند، 10 درصد را کلاه سیاه‌ها تشکیل می‌دهند که اقدام به جرم و دزدی در فضای سایبری می‌کنند و حدود 80 درصد کلاه خاکستری‌ها هستند که مابین دو فعالیت علمی و سالم و اقدام به جرم مانده‌اند و ممکن است هرکدام را انجام دهند.

انتهای پیام/70018/صا40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول