اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اتحادیه خوار و بار همدان خبر داد

قیمت‌گذاری روغن و چای تابع تغییرات نرخ ارز / گرانی 30 درصدی

رئیس اتحادیه خوار و بار همدان گفت: قیمت‌گذاری چای، شکر و روغن در بازار تابع تغییرات نرخ ارز است که با توجه به افزایش 30 درصدی ارز این محصولات نیز به همین میزان گران‌تر شدند.

قیمت‌گذاری روغن و چای تابع تغییرات نرخ ارز / گرانی 30 درصدی

رضا به‌زارع امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان با بیان اینکه چای و شکر از جمله کالاهایی هستند که بخش اعظم آنها وارداتی است، اظهار داشت: قیمت‌گذاری این دو محصول تابعی از تغییرات نرخ برابری ارز و تعرفه‌های گمرکی است.

وی ادامه داد: قیمت چای و شکر از افزایش 30 درصدی ارز متأثر شده و برای کنترل قیمت‌ها به مدیریت نرم‌افزاری و حساب شده‌ای احتیاج دارد.

رئیس اتحادیه خواروبار همدان ابراز داشت: با توجه به اینکه در فصل پیش‌رو با افزایش تقاضای شکر برای تولید انواع مربا، بستنی و شربت مواجه می‌شویم، کنترل قیمت‌ها باید مورد توجه واقع شود.  

وی با اشاره به اینکه قیمت شکر در سال گذشته یک هزار و 340 تومان اسمی بود، اما در بازار به صورت غیررسمی بیشتر فروخته می‌شد، افزود: در حال حاضر با افزایش 30 درصدی قیمت این محصول در تهران در بازار غیررسمی توسط واسطه‌ها یک هزار و 730 تومان برای خریداران کل(بنک‌داران) تعیین شده است.

به‌زارع اضافه کرد: محصول شکر از تهران تا همدان کیلویی 70 تومان هزینه باربری دارد و با چند بار دست به دست شدن توسط واسطه‌ها با قیمت 2 هزار تومان برای خریدار کل تمام می‌شود و این در حالی است که این قیمت واقعی و قانونی شکر نیست.

وی در ادامه به قیمت روغن خوراکی در بازار اشاره کرد و یادآور شد: روغن در ماه‌های اخیر 40 درصد افزایش قیمت داشت که برای کنترل قیمت سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان، از فروش این محصول به بازار جلوگیری کرد و با اعمال این روش 10 درصد کاهش قیمت را داشتیم.

رئیس اتحادیه خوار و بار همدان اذعان داشت: در حال حاضر سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان، کارخانجات تولید روغن خوراکی را ملزم کرده که 10 درصد از قیمت محصولات خود را کاهش دهند و اگر موفق به متقاعد کردن کارخانجات در کاهش قیمت محصولات شوند، روغن در سال جاری با 20 درصد افزایش روبرو خواهد بود، اما اگر موفق به کاهش نرخ قیمت نشوند این کالا در سال جاری 30 درصد افزایش قیمت خواهد داشت.

وی در ادامه با بیان اینکه در راستای حمایت از کارخانجات تولید روغن خوراکی جنس تحمیلی به تجار و بنک‌داران عرضه می‌کنند، بیان داشت: فروش اجناس به شکل تحمیلی از نظر قانون نظام صنفی تخلف محسوب می‌شود، اما با توجه به اینکه این موضوع با هدف جلوگیری از کاهش نرخ اشتغال و برای اینکه کارخانجات تمام ظرفیت کار کنند به این شکل کالا را عرضه می‌کنند.

به‌زارع ادامه داد: کارخانجات روغن کالای خود را به صورت سبد کالایی که انواع محصولات خود را به بازار عرضه می‌کنند تا بتوانند از این طریق سود مورد نیاز کارخانه را تأمین کنند و بازار نمی‌تواند کالا را به شکل تحمیلی به مشتری ارائه دهد و جزئی می‌فروشد.

وی تصریح کرد: قیمت روغن حلب 4.5 کیلویی که بیشترین مصرف خانوار را دارد در حال حاضر 4 هزار و 100 تومان است و با کاهش وزن روغن با احتساب هزینه بسته‌بندی قیمت محصول افزایش می‌یابد.  

رئیس اتحادیه خواروبار همدان اضافه کرد: در زمینه روغن کمبود وجود دارد که شاید بخشی از کمبود این محصول در بازار به علت خرید بیش از نیاز مصرف‌کنندگان و نگهداری بیش از اندازه در منازل باشد که این پدیده یکی از عوامل کمبود کالا در شرایط مختلف بوده و خواهد بود.

وی در ادامه به قیمت پنج نوع چای پرمصرف در بازار اشاره کرد و گفت: قیمت چای پارمیس سبز قبل از عید 19 هزار و 800 تومان بوده که با 14 درصد به 22 هزار و 400 تومان افزایش یافته است.

به‌زارع در پایان اضافه کرد: قیمت چای چکش زرد در سال گذشته 22 هزار تومان بوده که با 15 درصد افزایش به 25 هزار و 500 تومان افزایش یافته، چای قایقران سبز 17 هزار و 800 بوده که با 14 درصد افزایش به 22 هزار و 400 تومان رسیده، چای چکش سبز قبلاً 27 هزار تومان بوده که با 25 درصد افزایش به 33 هزار تومان و چای دوچکش در سال گذشته 25 هزار تومان بود که با 25 درصد افزایش به 31 هزار تومان افزایش یافته است.

انتهای پیام/89019/ذ40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول