اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس شورای اسلامی استان بوشهر مطرح کرد

تشریح نظارت خاص و عام شوراهای اسلامی / تبیین ابلاغیه شورای ‌عالی استان‌ها

رئیس شورای اسلامی استان بوشهر نحوه نظارت خاص و عام شوراهای اسلامی شهر و روستا را تشریح کرد.

تشریح نظارت خاص و عام شوراهای اسلامی / تبیین ابلاغیه شورای ‌عالی استان‌ها

به گزارش خبرگزاری فارس از بوشهر، عباس دهقان صبح امروز در نشست اعضای شورای اسلامی استان بوشهر اظهار داشت: شوراهای اسلامی در چند سال فعالیت خود همواره نشان دادند که ظرفیت بسیار خوبی برای تحقق مطالبات مردمی هستند.

وی بیان کرد: باید به خود ببالیم که در این عرصه مشغول خدمت به مردم قدرشناس هستیم.

دهقان با اشاره به ماده واحده و دستورالعمل ابلاغی شورای عالی استانها مبنی بر نظارت و ارزیابی مستمر عملکرد شوراهای اسلامی اظهار داشت: شوراهای اسلامی دارای 3 شأن مهم، تقنینی، نظارتی و مشورتی بوده که بر اساس تبصره 2 ماده شیوه نامه نحوه نظارت سلسله مراتبی شوراها بر شوراها و دیگر دستگاه‌های اجرایی، تصویب آئین نامه اجرایی آن توسط شورای عالی استان‌ها به جهت اعمال نظارت و ارزیابی از عملکرد به استان‌ها ابلاغ شده است و استان‌ها با تشکیل کمیسیون تخصصی نظارت و ارزیابی عملکرد و با دعوت از صاحب نظران حوزه شهری و روستایی وظایف محوله را به‌طور سالیانه اعمال می‌کنند.

نحوه نظارت مستمر عملکرد شوراهای اسلامی

دهقان در ادامه با بیان نحوه اعمال این گونه نظارت اذعان داشت: این نوع نظارت به‌صورت سلسله مراتبی و درون شورایی شامل نظارت شورای عالی استان‌ها بر شورای استان‌ها و نظارت استان‌ها بر شورای اسلامی شهرستان‌ها و نظارت شورای اسلامی شهرستان‌ها بر شهرها و بخش‌ها و نظارت بخش‌ها بر شورای اسلامی روستایی و عشایری و نیز نظارت شورای اسلامی شهر بر شهرداری و نظارت شورای اسلامی روستا بر دهیاری‌ها است.

وی همچنین با اشاره به نحوه نظارت شوراها بر عملکرد دستگاه‌های اجرایی و ملی و محلی گفت: اصول 101 و 102 قانون اساسی در حقیقت تبیین کننده نوعی نظارت در سطح عالی بر دستگاه‌های اجرایی ملی است و اصل 103 قانون اساسی در واقع مبین وجود نظارت شوراها بر دستگاه‌های اجرایی محلی در سطح استان‌ها و پایین‌تر از آن است.

رئیس شورای اسلامی استان بوشهر با ذکر انواع نظارت توسط شوراهای اسلامی شهر و روستا اظهار داشت: اعمال نظارت توسط شوراهای اسلامی را می‌توان به دو نوع نظارت خاص و نظارت عام تقسیم کرد.

دهقان بیان داشت: از مصادیق نظارت عام می‌توان به نظارت بر حسن اجرای تصمیمات شوراهای فرادست به وسیله شورای اسلامی پایه، نظارت از طریق ایجاد تعامل و حل و  فصل اختلافات بین شوراها، نظارت از طریق اعزام بازرسان ذی صلاح و تهیه گزارش لازم، نظارت از طریق دقت در ارسال بودجه سالانه و تفریغ بودجه دبیرخانه شوراها، نظارت از طریق بررسی گزارش عملکرد سالیانه و گزارش حسابرسی، نظارت بر رعایت دقیق موازین قانونی در حدود وظایف و اختیارات شوراهای اسلامی اشاره کرد.

تشریح نظارت‌های خاص و عام شوراهای اسلامی

وی افزود: از مصادیق نظارت‌های خاص هم می‌توان به نظارت بر عدم مداخله اعضای شورا در امور اجرایی نهادهای تحت نظارت شوراها، نظارت بر عدم مداخله در عزل و نصب کارکنان دهیاری‌ها، شهرداری‌ها و یا مؤسسات و شرکت‌های وابسته به آنها، نظارت خاص شوراهای اسلامی بر عملکرد شهرداری‌ها، نظارت خاص شورای اسلامی روستا بر عملکرد دهیاری، نظارت بر عدم عضویت اعضای شورا در مدیریت عامل و مجامع و شورای سازمان های وابسته به نهادهای تحت نظر و نظارت بر عدم استفاده تخصصی از اموال و دارایی‌ها،  امکانات شوراها و دهیاری‌ها، شهرداری‌ها، مؤسسات و شرکت‌های وابسته به آن اشاره کرد.

دهقان ادامه داد: در واقع این دو نوع نظارت از وظایف مهم شوراها در قانون اساسی و قوانین و مقررات و آئین نامه‌های داخلی شوراهاست که در طول دوره ی خدمت خود موظف به پیگیری آن هستند.

انتهای پیام/66006/ب30/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول