اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس انجمن غارنوردان و غارشناسان:

غار کتله‌خور زنجان به لیست طولانی‌ترین غارهای جهان اضافه شد

رئیس انجمن غارنوردان و غارشناسان گفت: نام غار کتله‌خور زنجان به لیست 250 غار طولانی‌ جهان اضافه شد.

غار کتله‌خور زنجان به لیست طولانی‌ترین غارهای جهان اضافه شد

جواد نظام‌دوست امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان اظهار کرد: اعضای انجمن غارنوردان و غارشناسان ایران بازدید‌هایی به شکل اردویی از غار کتله‌خور استان زنجان داشته‌اند.

وی با اشاره به اینکه اسکلت‌های کامل تعدادی از حیوانات گوشت‌خوار و اسکلت‌های انسانی در طبقات زیرین غار کتله‌خور کشف شده است، خاطرنشان کرد: این کشفیات با حضور اساتید دانشگاه زنجان نمونه‌برداری و تصویر‌برداری شده است.

*مشاهده نمونه‌هایی از فسیل‌های دو کفه‌ای در غار کتله‌خور

رئیس انجمن غارنوردان و غارشناسان با بیان اینکه در حال حاضر تحقیقات لازم بر روی نمونه‌برداری‌ها انجام می‌گیرد، تصریح کرد: در طبقه پنجم غار کتله‌خور نمونه‌هایی از فسیل‌های دو کفه‌ای و فسیل‌های مختلف دریایی مشاهده شده است.

وی با تاکید بر اینکه نقشه‌برداری کامل از غار کتله‌خور استان زنجان توسط انجمن غارنوردان و غارشناسان صورت می‌گیرد، اضافه کرد: 12.5 کیلومتر از نقشه‌برداری این غار توسط تیم‌های آلمانی و سوئیسی انجام شده است.

نظام‌دوست با بیان اینکه براساس هماهنگی‌های صورت گرفته بین انجمن غارنوردان و غارشناسان با گروه‌های قبلی، اطلاعات نقشه‌برداری از این گروه‌ها دریافت شده است، ادامه داد: بیش از 10 کیلومتر از مسیرها و راه‌های جدید این غار توسط تیم‌های جدید ایرانی نقشه‌برداری شده است.

وی با اشاره به اینکه در مجموع 22.5 کیلومتر از طول غار کتله‌خور استان زنجان نقشه‌برداری شده است، یادآور شد: این غار با این میزان نقشه‌برداری، طولانی‌ترین غار ایران محسوب می‌شود.

رئیس انجمن غارنوردان و غارشناسان افزود: بعد از اینکه میزان نقشه‌برداری از غار کتله‌خور به 20 کیلومتر رسید، این غار به لیست طولانی‌ترین غارهای جهان اضافه شد.

وی گفت: این لیست شامل 250 غار طولانی جهان می‌شود که از آن جمله می‌توان به شبکه غار ماموت به عنوان طولانی‌ترین غار جهان با 620 کیلومتر طول اشاره کرد.

انتهای پیام/73006/ز30/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول