اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس هیئت کوهنوردی دشتی:

زلزله خسارتی به گنبد و غارهای نمکی دشتی وارد نکرد

رئیس هیئت کوهنوردی دشتی گفت: برعکس تصور و اخبار منتشر شده محیط پیرامون گنبد و غارهای نمکی کاملا سالم بودند و هیچ گونه ریزش در سقف یا دیواره‌ها رخ نداده بود.

زلزله خسارتی به گنبد و غارهای نمکی دشتی وارد نکرد

به گزارش خبرگزاری فارس از دشتی، حمید زارعی سه شنبه‌شب در حاشیه بازدید از گنبد نمکی دشتی در گفت وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: بازدید مفصلی به همراه حسین باغبانی و حسن باغبانی از زمین شناسان و سید کریم موسوی از فیلم سازان خورموجی از گنبد نمکی دشتی به عمل آوردیم.

رئیس هیئت کوهنوردی دشتی افزود: برعکس تصور و اخبار منتشر شده محیط پیرامون گنبد و غارهای نمکی کاملا سالم بودند و هیچ‌گونه ریزش در سقف یا دیواره‌ها رخ نداده بود.

وی اضافه کرد: تنها عاملی که چهره غارها را تغییر داده بود بارش شدید و سیل آسای چند روز پیش بود که بسیاری از رسوبات بستر غارها را شسته و شکل تازه‌ای ایجاد کرده بود.

زارعی ادامه داد: از سقف و دیواره‌ها بیش از همیشه آب می‌چکید و نوید سالی پر از اشکال و قندیل‌های تازه نمکی داشت.

وی خاطرنشان کرد: لحظه خروج ما از غار اول زلزله‌ای با لرزش زیاد رخ داد، اما هیچ ریزشی اتفاق نیفتاد و ما را به این باور رساند که ایمن‌ترین جا برای گریز از خطر زلزله غارهای نمکی است.

زمین شناس خورموجی نیز گفت: یکی از ویژگی‌های نمک و گنبدهای نمکی خاصیت پلاستیکی آن‌هاست که دامنه امواج لرزه در آن‌ها به سرعت کاهش یافته و در نتیجه کمترین لرزش را خواهند داشت.

حسین باغبانی ادامه داد: این امر به خوبی در مقدار ریزش‌ها در دامنه غربی و شرقی گنبد نمکی دشتی قابل رویت بود چون کانون زلزله در سمت شرق گنبد نمک اتفاق افتاده امواج از گنبد عبور نکرده و در نتیجه دامنه غربی تقریبا بدون ریزش باقی مانده ولی در ساختارهای غیر نمکی دامنه شرقی ریزش زیاد است.

وی با اشاره به ترک‌های ایجاد شده در منطقه دشتی گفت: عرض این شکستگی‌ها حداکثر حدود 20 سانتی متر می‌رسد و بر عکس اخبار موجود امکان فرو رفتن احشام عشایر و روستاییان در این شکاف وجود نداشت.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: وجود شکستگی‌ها ناشی از متراکم شدن رسوبات بر اثر لرزش زمین بوده که از روند واحدی تبعیت می‌کنند و در موازات کوه کاکی و گنبد نمکی دشتی واقع شده‌اند.

باغبانی یادآور شد: گسل فعال کازرون قطر و گسل‌های فرعی منشعب از آن عامل اصلی بروز این زلزله و پس لرزه‌های آن بوده و روند شکستگی‌های دو سمت شرق و غرب رود مند که از روند یکسانی برخوردارند موید همین نظر است.

وی افزود: در روستای اسماعیل محمودی به دلیل بالا بودن سفره آب زیرزمینی و فشار وارده بر منطقه آب منافذی باز کرده و همراه با رسوبات رسی و نمکی از این منافذ و شکاف‌ها خارج شده و بخشی از دشت را پوشانده است.

باغبانی خاطرنشان کرد: اشکال پدید آمده شبیه فوران‌های آتشفشانی و مخروط‌ها و توده‌های آتشفشانی بوده و به جای مواد مذاب آب در گل از منافذ خارج شده است.

وی ادامه داد: هر جا مواد از منفذ خارج شده مخروط و هر جا از شکاف خارج شده توده گل را آفریده و بارش سیل آسای اخیر نیز در بروز این رخداد موثر بوده است.

انتهای پیام/66001/ب30/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول