اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی جامعة المصطفی العالمیه:

اوج مکاتب مختلف کلامی در دوران امام باقر(ع) رواج داشت

عضو هیئت علمی جامعة المصطفی العالمیه گفت: اوج بروز و ظهور مکاتب مختلف کلامی در دوران امام باقر(ع) رواج داشت.

اوج مکاتب مختلف کلامی در دوران امام باقر(ع) رواج داشت

حجت‌الاسلام محسن غرویان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم ضمن تبریک سالروز ولادت امام محمد باقر(ع) اظهار کرد: امام محمد باقر(ع) در تاریخ دارای نقش علمی بود به همین دلیل به باقرالعلوم مشهور شده بود.

وی خاطرنشان کرد: از مباحثی که از پیشوای پنجم شیعیان در روایات و اخلاق ما باقی مانده می‌توانیم اندیشه‌های سیاسی و اقتصادی را استنباط کنیم.

عضو هیئت علمی جامعة المصطفی العالمیه با اشاره به اوج اقدامات امام محمد باقر(ع) گفت: بیشترین حجم روایات که فقها در زمینه‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی مطرح می‌کنند از اخبار و فرمایشات امام محمد باقر(ع) است.

وی عنوان داشت: موج فکری در دوران امام باقر(ع) ایجاد شد که شیعیان را وادار به ورود در بحث‌های سیاسی، اجتماعی و تلاش‌های اقتصادی کرد.

غرویان یادآور شد: امام باقر(ع) اهل کار، تلاش و تولید اقتصادی بود و همچنین با سلاطین زمان خود درگیری سیاسی داشت و این امور نشان‌دهنده اندیشه اقتصادی و سیاسی حضرت بوده است.

وی با بیان اینکه اوج بروز و ظهور مکاتب مختلف کلامی در دوران امام باقر(ع) بود گفت: اشاعره، معتزله، حنبلی و... اندیشه‌های مختلف را مطرح می‌کردند و امام باقر(ع) و امام صادق(ع) در برابر آنها در مناظرات مشارکت فعال داشتند.

عضو هیئت علمی جامعة المصطفی العالمیه خاطرنشان کرد: امام محمد باقر(ع) در زمینه تربیت شاگردان برای حضور در مناظره‌های علمی، کلامی و فلسفی تلاش کردند و آثار بسیاری از خود به جا گذاشتند.

وی با تأکید بر درس‌آموزی از سیره امام محمد باقر(ع) گفت: تولید، ابتکار، خلاقیت و مقاومت در برابر تحریم‌های اقتصادی و سیاسی دشمنان مهم‌ترین درس از پیشوای پنجم شیعیان است زیرا این امام بزرگوار خودش کار می‌کرد و از توصیه‌های ایشان این بود که انسان نباید محتاج دیگران باشد و منت دیگران را بکشد.

غرویان یادآور شد: انسان باید خود اهل کار و تلاش باشد تا دست نیاز به سوی دیگران دراز نکند و این درسی است که باید برای خودکفایی از پیشوای پنجم شیعیان بیاموزیم.

انتهای پیام/78003/و30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول