اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم عنوان کرد

سرنوشت نامعلوم بودجه 100 میلیون دلاری تجهیز دانشگاه‌ها

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم با بیان اینکه پیشنهاد بودجه‌ای به کمیسیون آموزش تحقیقات مجلس و اکنون به کمیسیون تلفیق رفته است، گفت: سرنوشت بودجه 100 میلیون دلاری تجهیز دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی هنوز معلوم نشده است.

سرنوشت نامعلوم بودجه 100 میلیون دلاری تجهیز دانشگاه‌ها

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، محمد مهدی نژادنوری در حاشیه افتتاح نخستین پژوهشگاه شاخص پروژه خصوصی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سئوال خبرنگار فارس در مورد اعتبار آزمایشگاه‌های دانشگاه‌ها و توسعه آنها اظهار کرد: به شکل ثابت از دولت‌های قبلی تا کنون پیگیر منابع مالی هستیم که بتوانیم توان ظرفیت آزمایشگاهی دولتی را افزایش دهیم.

وی افزود: در این راستا سال 84 خط اعتباری 400 میلیون دلاری خرید شد که به تازگی خریدها از گمرک ترخیص و در اختیار آموزشگاه‌ها قرار می‌گیرد.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم با بیان اینکه برخی از این تجهیزات بی‌نظیر است، گفت: سال گذشته نیز با کمک رئیس جمهور 55 میلیارد تومان به دانشگاه‌ها برای تامین تجهیزات دادیم و البته خود دانشگاه‌ها ردیف بودجه مستقلی دارند که در بخش پژوهشی و دارایی خرد می‌توانند تجیهزات و مواد آزمایشگاهی را تهیه کنند.

وی همچنین از سامانه شبکه آزمایشگاهی علمی ایران خبر داد و اظهار کرد: این سامانه دسترسی دانشجویان را در سرتاسر کشور نسبت به تجهیزات و امکانات IT فراهم می‌کند تا کار پژوهشی با ارزش و ایده‌های خوب به دلیل کمبود امکانات آزمایشگاهی روی زمین نماند.

مهدی نژادنوری همچنین در مورد بودجه آزمایشگاه‌های دانشگاهی در سال 92 گفت: پیشنهادی در کمیسیون آموزش تحقیقات مجلس رفت و اکنون به کمیسیون تلفیق رفته است، اما سرنوشت آن هنوز معلوم نیست و این در حالی است که رقم پیشنهادی حدود 100 میلیون دلار برای تجهیز دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی در نظر گرفته شده است.

وی همچنین در پاسخ به سئوال دیگر خبرنگار فارس در مورد اینکه چه اقداماتی برای مرجعیت شدن زبان فارسی در زبان علمی جهان شده است، گفت: مرجعیت علمی این است که در داخل کشور زبان علمی ما فارسی و نیز جایگزینی ایجاد شود تا تولید محتوای بومی برای دانشجویان ایجاد کرد.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم گفت: در حوزه علوم انسانی دانشگاه‌های ما به سوی توسعه علمی می‌روند، چنانکه چند هزار دانشجوی خارجی داریم که وجود همین دانشجویان نیز توسعه زبان علم  و زمینه پژوهش مشترک است.

وی اضافه کرد: اکنون 150 قطب علمی، مرکزی داریم که مرکز مرجعیت علمی است و دستاورهای خود را در داخل و خارج منتشر و تولید مقالات سطح بالا به زبان‌های دیگر را انجام و در آینده چشم اندازها را به زبان علمی دنیا تبدیل می‌کنند.

نژادنوری همچنین با اشاره به جایگاه علمی و حمایت‌های ویژه از این جایگاه‌ها اظهار کرد: در حال حاضر برای دستیابی به فناوری پیشرفته چاره‌ای جز مشارکت بخش غیردولتی نداریم و با توجه به نوع اقتصاد کشورمان ما باید بخش غیر دولتی را وارد عرصه علمی کنیم.

وی با اشاره به قابلیت‌های اصفهان افزود: یکی از موضوعات مهم این است که این پژوهشکده نیاز کشور را مورد توجه خود قرار داده و چشم‌انداز خوبی را ترسیم کرده است.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم با بیان اینکه کار باید دست بخش غیردولتی و اجرا هم توسط بخش غیر دولتی باشد، تصریح کرد: این پژوهشکده باید الگوی 600 مرکز غیردولتی کشور شود.

وی ادامه داد: اکنون اصفهان پیشتاز است و توانسته پژوهشگاه غیردولتی را تاسیس کند و این تجربیات می‌تواند برای بقیه سرمشق باشد که بتواند محل جذب اعتبارات پژوهشی و فعالیت و توسعه فناوری پیشرفته کشور باشد.

انتهای پیام/63012/ع40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول