به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، محمدمهدی هزاوهای در نشست خبری با اصحاب رسانه استان به مناسبت هفته آموزش و برگزاری جشنواره آموزشی شهید مطهری اظهار داشت: برگزاری جشنواره آموزشی شهید مطهری در دانشگاه علوم پزشکی، نشانگر پویایی و تلاش همه فعالان آموزشی در فراگیری و آموزش است.
وی ادامه داد: در هفته آموزش همه دانشکدههای علوم پزشکی، اساتید برتر خود را براساس شاخصهایی که دارند، معرفی کردند.
معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی همدان ابراز داشت: دانشکدههایی که 25 نفر عضو هیئت علمی داشتند یک استاد، دانشکدههایی که 50 عضو هیئت علمی دارند دو استاد و دانشکدهای که 75 نفر عضو هیئت علمی دارد سه استاد نمونه را معرفی کردند.
وی با بیان اینکه در دانشکده پایه و بالینی تعداد هفت نفر استاد نمونه معرفی شدند، اذعان داشت: شاخصهای تعیین اساتید برتر و پویا مشخصکننده و دارای پیامی است که همه دانشکدهها و اساتید باید در راستای پویایی آن تلاش کنند.
هزاوهای در ادامه با بیان اینکه ارتقای اعضای هیئت علمی بسیار مهم است، بیان داشت: اعضای هیئت علمی تماموقت طی چهار سالی که استخدام میشوند، باید ارتقای درجه یابند و دانشیاران به درجه استادی و استادیار به دانشیاری ارتقا پیدا کنند.
معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی همدان اضافه کرد: چهار حیطه فرهنگی، آموزشی، تحقیقات و پژوهش و ارائه خدمات و مدیریت از شاخصهای ارتقای اساتید است.
وی در ادامه با اشاره به اینکه دانشگاه علوم پزشکی همدان در سال گذشته نسبت به سالهای قبل ارتقای خوبی یافت، ابراز کرد: دانشگاه علوم پزشکی همدان به تیپ یک ارتقا یافت و در سطح کشور 16 دانشگاه تیپ یک داریم.
هزاوهای با بیان اینکه ارتقای جایگاه دانشگاه به تیپ یک با چهار شاخص انجام میشود، تصریح کرد: یکی از شاخصها، داشتن سابقه بیش از 20 سال است که در این زمینه دانشگاه همدان 40 ساله است.
وی اضافه کرد: وجود هیئت ممیزه در دانشگاه یکی دیگر از شاخصهای تعیین تیپ یک دانشگاهها است که دانشگاه همدان از سال 86 دارای هیئت ممیزه شده و فعال است.
معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: یکی دیگر از شاخصهای ارتقای دانشگاه به تیپ یک این است که بیش از 20 درصد از اعضای هیئت علمی دانشگاه دارای درجه استادی و یا دانشیاری شوند.
وی ابراز داشت: چهارمین شاخص مربوط به افزایش تحصیلات تکمیلی است؛ به این صورت که باید بیش از 10 رشته تخصصی در دانشگاه ارائه شود و پنج سال پیاپی در این رشتهها فارغالتحصیل داشته باشد.
هزاوهای، در ادامه با اشاره به اینکه دانشگاه همدان 13 رشته تخصصی دارد، گفت: دانشکده دندانپزشکی همدان یکی از دانشکدههای برجسته کشور است.
وی ادامه داد: آموزش مهمترین رکن ترقی هر جامعه است و اگر آموزش و پژوهش انجام نشود، نمیتوان خدمات مؤثر آموزشی را ارائه کرد.
معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی همدان در ادامه اذعان داشت: برای اینکه اساتید ارتقای درجه یابند، باید در کارگاههای آموزشی شرکت کنند و گذراندن این دورهها ضروری است و یکی دیگر از ملاکهای ارتقای درجه مدرسان ارزشیابی از دانشجویان به صورت آنلاین در خصوص اساتید است.
وی به دانشکده طب سنتی اشاره کرد و یادآور شد: در کشور 11 دانشکده طب سنتی داریم که دانشکده طب سنتی همدان دوازدهمین دانشکده است.
هزاوهای اضافه کرد: با توجه به اینکه در طب سنتی متخصص کافی نداریم و فقط در دانشگاه تهران هستند؛ برای اینکه بتوانیم دانشکده را در همدان راهاندازی کنیم از ترکیب چند رشته با اساتید برای عضویت در هیئت علمی استفاده کردیم.
وی گفت: سیاست دانشگاههای کشور و جهان توسعه و گسترش طب سنتی است، به طوری که در کنار علم پزشکی جدید در راستای درمان جامعه حرکت میکنند.
معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: طب سنتی به مسائل تغذیه، اخلاقی، فرهنگی و در درمان جامعه توجه دارد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه رعایت اصول اخلاقی و فرهنگی بخشی از وظایف حرفهای هر متخصص است، متذکر شد: اگر در بیمارستانها دانشجویی اصول اخلاقی را رعایت نکند در انجام وظایف حرفهای خود دچار مشکل خواهند شد.
هزاوهای در پایان تأکید کرد: در دانشگاه افراد مقید به رعایت اخلاق خیلی زیاد است، چراکه اگر کسی این اصول را رعایت نکند به حیثیت حرفهای خود آسیب رسانده است.
انتهای پیام/89019/ذ40/ژ1001