اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس شورای عالی حوزه علمیه قم:

علما جانشینان کنونی پیامبرانند/ دلیل عدم ملاقات آیت‌الله خراسانی با شاه

رئیس شورای عالی حوزه علمیه قم گفت: در زمان کنونی این علما هستند که به عنوان جانشینان پیامبران برای هدایت مردم به سوی کمال تلاش می‌کنند.

علما جانشینان کنونی پیامبرانند/ دلیل عدم ملاقات آیت‌الله خراسانی با شاه

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، آیت‌الله مرتضی مقتدایی ظهر امروز در همایش تجلیل از مقام علمی و معنوی آیت‌الله سید محمدرضا خراسانی در مدرسه علمیه امام صادق(ع) ضمن قدردانی از برگزارکنندگان این مراسم از جمله آیت‌الله مظاهری و آیت‌الله طباطبایی‌نژاد و همه دست‌اندرکاران اظهار کرد: مرحوم خراسانی شخصیت عظیمی در اصفهان بودند و آثار و برکات وی هنوز در این شهر نمایان است.

وی با اشاره به اینکه این عالم بزرگوار در دوران خفقان ستمشاهی، حوزه را با کمال عظمت، عزت و احترام حفظ کردند، افزود: برکات مدیریت حوزه ایشان در آن زمان هنوز باقی است.

رئیس شورای عالی حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه انگیزه خلقت انسان شناخت، پرستش و عبودیت خدا بوده تا به کمال و سعادت ابدی برسد، تصریح کرد: خداوند نیز در این راه انسان را رها نکرده، بلکه پیامبرانی برای راهنمایی به سوی سعادت ابدی، نازل کرده است.

وی با بیان اینکه پس از پیامبر اسلام (ص) بار رسالت به دوش امامان معصوم (ع) بود و همه این بزرگواران این مسیر را ادامه دادند، ادامه داد: ادامه این مسیر برای آنان با شکنجه‌ها، آزارها و خفقان زمان همراه بود.

آیت‌الله مقتدایی با اشاره به اینکه در زمان غیبت امام عصر(عج) این بار برعهده علما است، تصریح کرد: در زمان کنونی این علما هستند که به عنوان جانشینان پیامبران برای هدایت مردم به سوی کمال تلاش می‌کنند.

وی با بیان اینکه تاکنون این وظیفه بر عهده بزرگانی مانند شیخ طوسی، شیخ مفید، علامه بحر‌العلوم، شیخ انصاری، آیت‌الله حائری و بزرگانی از این قبیل بوده است، گفت: سهم امام خمینی (ره) در به سرانجام رسانیدن این وظیفه الهی مشهودتر بوده و در این راه هیچ‌گونه کوتاهی از طرف علما نشده است.

رئیس شورای عالی حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه اگر این سلسله علما برای حمایت از دین نبودند، همه از دین خارج شده و مرتد می‌شدند، در بیان حدیثی از پیامبر اکرم(ص) گفت: «این دین اسلام تنها نمی‌ماند، چراکه در هر قرنی عالمانی هستند که آفات را از بین برده و مردم را به راه راست هدایت می‌کنند.»

وی به نقل از پیامبر اسلام(ص) در بیان مقام علما، خطاب به طلاب کنونی ادامه داد: خوشا به حال طلابی که خداوند برایشان چه مقامی در بهشت به دلیل رسالتی که انجام می‌دهند، قرار داده است و حتی به قدری مقام علما بالاست که می‌توانند شفیع عده‌ای باشند.

آیت‌الله مقتدایی با تأکید به اینکه به طور یقین یکی از این علما آیت‌الله خراسانی(ره) بوده است، تأکید کرد: ایشان تمامی مراحل علمی را در اصفهان نزد آیت‌الله سیدمحمد نجف‌آبادی، سید علی نجف‌آبادی، سید مهدی و سید محمدباقر درچه‌ای گذراند.

وی با اشاره به اینکه آیت‌الله خراسانی در مدرسه صدر درس فقه می‌دادند که متشکل از جمعی از علمایی که خود را نیازمند درس نمی‌دیدند و به احترام وی در این درس حاضر می‌شدند، بود، افزود: چراکه ایشان نخبه‌پرور و تکیه‌گاهی برای مردم و مشوق طلاب در حوزه بود.

رئیس شورای عالی حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه آیت‌الله خراسانی در این راه کتابخانه‌ای نیز در مدرسه علمیه صدر احداث کرده بود، گفت: شهید مطهری در نوشته‌های خود این عالم را بی‌نظیر دانسته و مواقعی که در محضر ایشان بوده است را جزو عمر خود نمی‌داند.

وی در بیان فضایل این عالم بزرگوار به نقل از شهید مطهری بیان کرد: «کسی را سراغ ندارم که امروزه بتواند کتاب قانون ابن سینا را بفهمد، در حالی که آیت‌الله خراسانی این کتاب را تدریس می‌کنند.»

آیت‌الله مقتدایی در بیان مبارزات ایشان با رژیم ستمشاهی گفت: زمانی که شاه به اصفهان آمده بود با توجه به اینکه سرهنگ زاهدی بارها آیت‌الله خراسانی را برای ملاقات با شاه تهدید کرده بود، اما ایشان به این ملاقات نرفت؛ چراکه این کار را تجلیل از نالایقان می‌دانست.

وی با اشاره به وظیفه علمای کنونی در ادامه این راه افزود: اکنون وظیفه ما در ادامه راه این بزرگان این است که حوزه‌های علمیه را برپا نگاه داشته و مردم به راحتی با علما ملاقات داشته باشند.

انتهای پیام/2301/ذ40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول