اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران:

4 هزار کیلومتر خط ریلی ایران برقی می‌شود/ کاهش 6 ساعته مسیر تهران - تبریز

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: هدف‌ آینده ما برقی کردن 4 هزار کیلومتر خط ریلی است که عملیات اجرایی 2 هزار کیلومتر آن آغاز و 2 هزار کیلومتر نیز در مرحله تحقیق است.

4 هزار کیلومتر خط ریلی ایران برقی می‌شود/ کاهش 6 ساعته مسیر تهران - تبریز

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، عبدالعلی صاحب محمدی در حاشیه برگزاری یازدهمین مجمع روسای راه آهن مجمع منطقه‌ای خاورمیانه در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه پروژه مهم برقی کردن راه‌آهن ایران در راه است، اظهار کرد: پروژه مشترکی با کشور روسیه در دست اقدام داریم که درصدد هستیم، این صنعت را در حد امکان در کشورمان بومی‌سازی کنیم.

وی افزود: این پروژه که 50 کیلومتر خط ریلی برقی را شامل می‌شود در مسیر تهران به آذرشهر انجام شد و راه‌آهن روسیه با ما در این زمینه همکاری کرد.

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: در قالب این همکاری توانستیم بخشی از این صنعت را بومی کرده و از این تجربه برای برقی کردن سایر خطوط استفاده کنیم.

وی ادامه داد: هدف‌ آینده ما برقی کردن 4 هزار کیلومتر خط ریلی است که عملیات اجرایی 2 هزار کیلومتر آن آغاز و 2  هزار کیلومتر نیز در مرحله تحقیق است.

صاحب‌محمدی با اشاره به اینکه قرار است جهش بلندی در زمینه ارتقای صنعت ریلی برداشته شود که از توان منابع دولتی خارج است، تاکید کرد: به همین دلیل روش BOT را که برقی کردن خطوط یک شرکت خصوصی ایرانی است، سال گذشته برای نخستین بار عملیاتی کردیم.

وی در ادامه با اشاره به ایجاد کریدورهای مختلف داخلی و بین‌المللی توسط خطوط راه‌آهن گفت: از جمله این کریدور‌ها خط ریلی جنوب شرق ایران به شمال شرق و سپس به سمت مشهد و سرخس است که در نهایت جنوب شرق ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس را به کشورهای آسیای میانه متصل می‌کند.

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران افزود: این پروژه که عملیات آن از چابهار به سمت زاهدان و سپس به سمت مشهد و سرخس آغاز شده است مورد استقبال ویژه کشورهای جنوب حاشیه خلیج‌ فارس مانند عمان قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه دو کریدور نیز از ایران به سمت عراق ایجاد شده است، تصریح کرد: یکی از این کریدورها از سمت جنوب کشور ایران آغاز می‌شود که خطوط ریلی آن تا مرز کشور خودمان در شلمچه و از سوی دیگر تا مرز کشور عراق ایجاد شده است و تنها یک فاصله 35 کیلومتری در عراق ناتمام مانده است.

وی ادامه داد: با اجرایی شدن کامل این پروژه می‌توانیم از بصره به نجف، کربلا بغداد و به سمت سوریه اتصال پیدا کنیم و در واقع جنوب شرق ایران را به جنوب شرق عراق متصل کنیم.

صاحب‌محمدی تاکید کرد: همچنین در غرب کشور پروژه دیگری در دست اجرا است که از کرمانشاه به سمت خسروی و از آنجا به خانقین و بغداد می‌رود که در واقع مسیر مکمل از منطقه مرکزی ایران به سمت منطقه مرکزی عراق محسوب می‌شود.

وی اضافه کرد: هدف از ایجاد این دو پروژه ایجاد خط ریلی در میان ایران، عراق و سوریه است که در نهایت نیز به دریای مدیترانه متصل می‌شویم.

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران همچنین از احداث 300 کیلومتر خط ریلی در مسیر تهران به تبریز حدود خبر داد و تصریح کرد: با اجرای این پروژه این مسیر از 12  ساعت به شش ساعت کاهش پیدا می‌کند.

انتهای پیام/63012/ع40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول