اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دامپزشکی کرمان خبر داد

معدوم‌سازی 18 هزار کیلوگرم گوشت فاسد در کرمان

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان کرمان گفت: طی سال گذشته 18 هزار و 856 کیلوگرم لاشه دام سبک و سنگین و بیش از 71 هزار قطعه طیور گوشتی غیرقابل مصرف در کرمان ضبط و معدوم شد.

معدوم‌سازی 18 هزار کیلوگرم گوشت فاسد در کرمان

محمدمهدی یزدانپناه امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمان اظهار داشت: بیش از 600 هزار رأس دام علیه بیماری‌های مشترک و بیماری‌های دامی در سال 91 واکسینه شدند.

وی با اشاره به نقش دامپزشکی در بهبود سلامت و بهداشت عمومی جامعه اظهار داشت: با اجرای عملیات واکسیناسیون علیه بیماری‌های دامی و بیماری‌های مشترک می‌توان گام مؤثری در تحقق دام سالم و غذای سالم برداشت.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان کرمان با بیان اینکه کنترل و ریشه‌کنی بیماری‌های دام با هدفمندسازی واکسیناسیون از طریق تلاش کارشناسان دامپزشکی صورت می‌گیرد، افزود: طی سال گذشته بالغ بر 646 هزار و 711 رأس دام سبک و سنگین علیه بیماری‌های دامی و مشترک بین انسان و دام واکسینه شدند.

یزدان‌پناه با تاکید بر اینکه واکسیناسیون یک اصل مهم پیشگیری است، افزود: همکاری دامداران با ماموران دامپزشکی و واکسیناسیون به موقع دام‌ها از شیوع بیماری‌های مشترک انسان و دام می‌کاهد.

وی با اشاره به اینکه گسترش و توسعه واکسیناسیون دام می‌تواند از انتقال بیماری‌های مشترک بین انسان و دام پیشگیری کند، خاطر نشان کرد: از ابتدای فروردین ماه سال جاری تاکنون 19 هزار و 276 رأس دام علیه بیماری‌های مشترک انسان و دام واکسینه شدند.

این مسئول از کنترل و بازرسی بهداشتی 144 هزار و 422 رأس دام سبک و سنگین و بیش از 3 میلیون و 840 هزار قطعه طیور در کشتارگاه‌های شهرستان کرمان طی سال گذشته خبر داد و بیان داشت: در این راستا مقدار 18 هزار و 856 کیلوگرم لاشه دام سبک و سنگین و بیش از 71 هزار قطعه طیور گوشتی غیرقابل مصرف انسانی ضبط و معدوم شد.

اجرای طرح EPG در فهرج

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فهرج گفت: طرح EPG با هدف شناسایی مناطق آلوده به بیماری‌های انگلی روده‌ای در دامداری‌های شهرستان فهرج در حال انجام است.

مهدی بماندشتی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در فهرج اظهار داشت: شبکه دامپزشکی شهرستان فهرج بر اساس دستورالعمل رسیده از اداره کل دامپزشکی استان کرمان با هدف غربالگری مناطق آلوده و آگاه‌سازی دامداران از عواقب بیماری‌های انگلی و روش‌های پیشگیری از ابتلای دام‌ها به این بیماری‌ها اقدام به نمونه‌گیری از دام‌های شهرستان و ارسال به اداره کل دامپزشکی استان کرمان برای بررسی میزان آلودگی دام‌ها کرده است.

وی افزود: با توجه به خشکسالی‌های اخیر و شرایط آب و هوایی منطقه میزان درگیری دام‌ها به بیماری‌های انگلی به‌ویژه انگل‌های روده‌ی افزایش یافته است، همچنین با توجه به عدم آشنایی دامداران با این بیماری‌ها و راه‌های پیشگیری و درمان آن میزان شیوع بیماری‌های انگلی در منطقه افزایش یافته است.

بماندشتی تصریح کرد: بیماری‌های انگلی روده‌ای در دام‌ها از دسته بیماری‌های مزمن است که با وجود اشتهای زیاد دام به مصرف غذا سبب لاغری تدریجی دام و در نهایت در اثر بی‌توجهی به درمان مرگ دام را به دنبال دارد.

وی از دامداران خواست با رعایت بهداشت در دامداری‌ها و تغذیه مناسب برای پیشگیری از ابتلا دام به بیماری‌های انگلی به طور متوسط حداقل سه مرحله در سال برای دام‌های خود از داروهای ضدانگل استفاده کرده و برای تاثیر مناسب دارو و حذف کامل انگل‌های روده‌ای از بدن دام در هر مرحله، درمان را 14 روز بعد تکرار کنند.

انتهای پیام/80013/ح40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول