اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی همدان:

همدان در تولید مرغ گوشتی پیشرو است

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی همدان با بیان اینکه استان همدان در تولید مرغ گوشتی پیشرو است، گفت: افزایش کمی واحدهای مرغداری از مهمترین برنامه‌ها است که بهترین راهکار، پرورش مرغ گوشتی در قفس است.

همدان در تولید مرغ گوشتی پیشرو است

محمد نظرپور در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان اظهار داشت: مصرف سرانه گوشت مرغ برای هر ایرانی در سال 83 و شروع برنامه چهارم توسعه، پنج کیلو و 10 گرم بوده و در پایان برنامه چهارم این مصرف سرانه 18 کیلو و 250 گرم است که این رقم در سال گذشته به 24 کیلو و 500 گرم رسیده است.

وی گفت: این امر بیانگر آن است که طبق هدفگذاری انجام شده در برنامه چهارم توسعه، مصرف مرغ در سبد مطلوب خانوار قرار گرفته است.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه در تغذیه مردم کشور، حتی مردم استان مصرف گوشت مرغ، نسبت به سایر گوشت‌ها نقش و سهم بیشتری را به خود اختصاص داده است، افزود: این موضوع به لحاظ افزایش جمعیت، توسعه شهر‌ها، بهبود وضعیت رفاه و تغذیه مردم، جایگزینی گوشت مرغ به جای گوشت قرمز به لحاظ بهداشت و اهمیت به سلامت و مهمتر از این بحث قیمت اتفاق افتاده است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه سرانه مصرف در کشورهای توسعه‌یافته 79,9 کیلوگرم در سال است، در کشورهای در حال توسعه 28,5 کیلوگرم و میانگین سرانه مصرف جهانی 39,5 کیلوگرم است که با این وصف سرانه مصرف در کشور ما جای کار بسیاری دارد.

نظرپور با بیان اینکه استان همدان در تولید مرغ گوشتی پیشرو است، تصریح کرد: افزایش کمی واحدهای مرغداری از مهمترین برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی است که در این راستا بهترین راهکار در این زمینه پرورش مرغ گوشتی در قفس است.

وی با اشاره به اینکه پرورش مرغ گوشتی در قفس با هدف افزایش تعداد جوجه‌ریزی در واحد سطح انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: در روش بستر 10 تا 15 قطعه جوجه‌ریزی می‌شود، ولی در روش قفس 24 تا 30 قطعه جوجه‌ریزی داریم که ظرفیت ما در این روش دو برابر شده که همدان گنجایش چنین افزایشی را دارد.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی همدان به ارزش غذایی مرغ اشاره کرد و گفت: گوشت مرغ منبع بسیار خوبی از پروتئین با کیفیت بالا است که مصرف 120 گرم از گوشت آن حدود 70 درصد از نیاز پروتئین بدن را تأمین می‌کند.

وی افزود: گوشت مرغ خصوصاً سینه آن نسبت به سایر انواع گوشت‌ها چربی نسبتاً کمتری و در مقایسه با گوشت گاو دارای چربی اشباع شده کمتری است.

نظرپور به مزایای استفاده از گوشت مرغ اشاره کرد و گفت: گوشت مرغ به دلیل دارا بودن سله‌نیوم سیستم دفاعی و آنتی‌اکسیدانی بدن را تقویت کرده و باعث پیشگیری از پوکی استخوان در سالمندان می‌شود همچنین به دلیل دارا بودن ویتامین B3 یا نیاسین باعث پیشگیری از آلزایمر و سرطان می‌شود و در نهایت به دلیل دارا بودن ویتامین B6 برای متابولیسم بدن مفید بوده و در کل برای سلامتی قلب و عروق مؤثر است.

وی در ادامه اهداف سازمان جهاد کشاورزی را در راستای افزایش تولید مرغ گوشتی برشمرد و اظهار داشت: ارتقای بهره‌وری و بهبود مدیریت پرورش در واحدهای مرغداری، تجهیز و نوسازی سالن‌های مرغداری موجود، بهینه‌سازی مصرف انرژی در واحد‌ها، کاهش متوسط وزن لاشه، کاهش درصد تلفات، کاهش سن کشتار از مهمترین اهداف سازمان جهاد کشاورزی استان همدان است.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی همدان در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: در حال حاضر پروژه بهبود مدیریت مرغداری‌ها با دو زیرپروژه، ارزیابی عملکرد واحدها و پرورش مرغ جوان و تعیین افت لاشه در حال انجام است.

انتهای پیام/2499/م30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول