اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

بخشدار چنگ الماس:

چنگ الماس منطقه استراتژیک بام ایران/ فراوانی معادن و استعدادهای کشاورزی

بخشدار بخش چنگ الماس بیجار گفت: منابع طبیعی، ذخیره‌گاه‌های معدنی و استعدادهای کشاورزی از جمله ویژگی‌های این بخش است که آن را به منطقه‌ای استراتژیک در بام ایران تبدیل کرده است.

چنگ الماس منطقه استراتژیک بام ایران/ فراوانی معادن و استعدادهای کشاورزی

احمدرضا قاسمی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بیجار اظهار کرد: بخش چنگ الماس با مساحت یک‌‌هزار و 534 کیلومتر مربع در جنوب شهرستان بیجار قرار دارد و حدود 14 هزار نفر در این بخش ساکن هستند.

وی افزود: این بخش دارای سه دهستان بابارشانی، پیرتاج و خسرو آباد، 61 روستای دارای سکنه از 75 روستای موجود و دو شهر بابارشانی و پیرتاج است.

قاسمی ادامه داد: به لحاظ موقعیت اقلیمی، بخش چنگ الماس دارای آب و هوای سرد و نیمه‌خشک بوده و رودخانه‌های تالوار و اوزون از مرکزیت بخش عبور می‌کند.

وی به فعالیت مردم این بخش اشاره کرد و گفت: فعالیت عمده ساکنان بخش، کشاورزی، دامپروری و صنایع دستی از جمله قالیبافی و گلیم‌بافی است.

بخشدار بخش چنگ الماس خاطرنشان کرد: بخش چنگ الماس به لحاظ بهره‌مندی از منابع طبیعی و خدادادی از جمله بخش های مستعد شهرستان محسوب می‌شود که از جمله می‌توان به معادن گچ شهر پیرتاج، پوکه معدنی طهمورث، معادن غنی شن و ماسه در بستر رودخانه‌ها و استعدادهای معدنی کشف نشده اشاره کرد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر 19 دهیاری فعال و 7 روستا نیز در آستانه تأسیس وجود دارد که می‌توان گفت؛ تمامی روستاهای بالای 40 خانوار از تشکیلات دهیاری برای مدیریت امور روستا بهره‌مند هستند.

قاسمی استعدادها و ظرفیت‌های کشاورزی بخش چنگ الماس را چشمگیر خواند و گفت: دشت‌ها و اراضی حاصلخیز به ویژه در بحث کشت گندم، از جمله دشت بابارشانی با 2 هزار و 500 هکتار، دشت چشمه‌منتش با هزار و 200 هکتار زمینه مناسبی را برای زراعت فراهم نموده است.

این مسئول خاطرنشان کرد: اماکن زیارتی و تاریخی و جاذبه‌های طبیعی سالانه پذیرای زائرین زیادی در مناسبت‌ها و ایام تعطیلی سال هستند.

وی اضافه کرد: مسجد تاریخی روستای خسروآباد و طبیعت زیبای دامنه‌ کوه‌های چنگ الماس محیط مناسبی را برای علاقه‌مندان به طبیعت گردشگری و کوه‌نوردی فراهم می‌کند.

قاسمی اذعان کرد: وجود معادن بالقوه در سطح بخش به ویژه در دهستان پیرتاج (گچ و سنگ لاشه)، پوکه معدنی طهمورث، سنگ مرمریت پراچقا و فتح آباد نشان از وجود منابع غنی در این بخش است.

وی افزود: وجود سد تالوار و ایجاد دریاچه‌ای به طول 22 کیلومتر و مخزن 500 میلیون مترمکعب آب که هم در بحث کشاورزی، آبزیان و ایجاد اشتغال در آینده نزدیک می‌تواند موثر باشد.

بخشدار چنگ‌الماس بیجار تصریح کرد: احداث و تکمیل جاده بیجار ـ همدان می‌تواند احیاکننده بخش و دهستان بابارشانی باشد چرا که یکی از عوامل عمده مهاجرت نبود راه آسفالته در این منطقه و خالی شدن روستاها از جمعیت است.

قاسمی در پایان یادآور شد: تاکستان‌ها و باغ‌های وسیع انگور که در صورت رسیدگی و احیا با توجه به استعداد منطقه به ویژه در دهستان پیرتاج، خسرو آباد و بابارشانی می‌تواند زمینه حضور صنایع غذایی مرتبط و ایجاد کارگاه‌های تولیدی کوچک را فراهم نماید.

انتهای پیام/79015/ط30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول