اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان عنوان کرد

بیمه و مالیات بزرگ‌ترین معضل پیمانکاران مسکن مهر

عضو نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان گفت: اداره کل امور مالیاتی استان اصفهان به ابلاغ دولت کاری ندارد و برای کسر مالیات تنها به دنبال مصوبه مجلس است.

بیمه و مالیات بزرگ‌ترین معضل پیمانکاران مسکن مهر

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، حکایت مسکن مهر حدود شش سال است که روایت‌های مختلفی را در بر داشته است و صحبت‌های متفاوتی از مادون تا مافوق از آن ذکر شده است، اما اگر بخواهیم شادی آغاز این طرح به نیت خانه دار شدن اقشار کم در آمد را در گذر زمان مورد بررسی قرار دهیم، متوجه می‌شویم که این طرح پس از گذر زمان و ایجاد مشکلات متعدد شادی مقطعی خود را به گلایه و دلگیری داد.

خریداران مسکن که اغلب از اقشار کم درآمد بودند تا پیمانکار خرد و کلان در این داستان از ضرر مالی صحبت می‌کنند و باور دارند که مسکن مهر نه تنها برای آنها سودی نداشته، بلکه به دنبال آن نیز ضررهایی شامل آن شده است.

از جمله کسانی که اظهار دارند در طرح مسکن مهر دچار ضرر مالی شدند، می‌توان به پیمانکاران اشاره کرد که دچار شکست مالی و یا انحلال دفتر کاری خود شدند و به باور آنها مسکن مهر نقطه پرتگاهی برای آنها بود.

یکی از انبوه سازان مسکن که به نوعی نقش کلیدی در طرح مسکن مهر را بر عهده دارد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان با اشاره به اینکه دولت حمایت‌های کافی از متولیان این حوزه نمی‌کند، اظهار کرد: در قراردادهای بسته شده با پیمانکاران طرح مسکن مهر بیمه و مالیات بر عهده کارفرما شد و طبق آن بنا شد تا بخش اندکی از مالیات را تنها پیمانکار پرداخت کند.

وی تصریح کرد: اما با گذشت زمان و ارسال نامه‌های مالیاتی از سوی اداره مطبوع متوجه شدیم که این امر نه تنها سندیت قانونی ندارد بلکه پیمانکار موظف است طبق قوانین مالیاتی مبلغ مندرج در فیش مالیاتی را پرداخت کند و در غیر این صورت اداره کل امور مالیاتی نسبت به توقیف اموال اقدام می‌کند.

سعید قانونی ادامه داد: متأسفانه 95 درصد از پیمانکاران به دلیل مشکلات متعدد از جمله پرداخت بیمه و مالیات در این طرح ورشکسته شده‌اند و به هیچ نحوی سودی از این طرح نبرده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه از مشکلات دیگر طرح مسکن مهر واگذاری طرح به صورت متر مربعی به پیمانکار است، افزود: از دلایل دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد، واگذاری طرح به صورت متر مربعی بود که به دلیل محدود کردن پیمانکار ضررهایی را برای وی متحمل می‌سازد.

عضو نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان تصریح کرد: در ساخت و ساز به صورت متر مربع شاخص تورم وجود ندارد، در حالی که با احتساب فهرست بها می‌توان شاخص تورم هم دید.

وی در بخش دیگر صحبت‌های خود با اشاره به هیئت مدیره در تعاونی‌های مسکن مهر تصریح کرد: از معضلات مسکن مهر در بخش تعاونی‌ها می‌توان به هیئت مدیره‌های ناکارآمد اشاره کرد، زیرا بیشتر آنها از تخصص کافی در این حوزه برخوردار نبودند و در زمان کار مشکلات عدیده‌ای برای پیمانکاران موجود می‌آمد.

قانونی افزود: عدم مدیریت کارفرما در مسکن مهر به صورت تعاونی پیمانکاران را وادار کرد که تا در قرارداد سه جانبه وارد شوند.

وی گفت: در سفر اخیر وزیر راه و شهرسازی به اصفهان مصوب شد تا میزان حق بیمه پیمانکاری و کارگاهی واحدهای احداثی مسکن مهر به ازای هر متر مربع را مبلغ 52 هزار ریال و مالیات برای ساخت 100 متر مربع را 300 هزار تومان دریافت می‌شود.

عضو نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان با تاکید بر اینکه متأسفانه با توجه به بخشنامه رئیس سازمان امور مالیاتی کشور برای قراردادهای پیمانکاران با شرکت تعاونی مسکن مهر معافیت مالیاتی و بیمه ساختمان باید طبق مصوبه هیئت دولت عمل شود و دریافت مبالغ بیش از این مصوبه ابلاغی تخلف است، گفت: اداره کل امور مالیاتی این مصوبه هیئت‌ دولت را قبول ندارد و برای کسر مالیات می‌گوید که باید مصوبه مجلس در این مورد صادر شود.

انتهای پیام/63015/ب30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول