اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

پورمحمدی در همایش «گام به گام تا حماسه» در کرمان:

«بگم‌بگم» یک منطق شکست‌خورده است/ وقتمان را برای هاشمی تلف نکنیم

مصطفی پورمحمدی با اشاره به اینکه اکثر پرونده‌های کشور زیر دست من است، گفت: متأسفم برای آنهایی که لفظ «بگم‌بگم» به کار می‌برند؛ این یک منطق شکست خورده و مضر برای کشور است و تاکنون حاضر به استفاده از این عبارت نشده‌ام.

«بگم‌بگم» یک منطق شکست‌خورده است/ وقتمان را برای هاشمی تلف نکنیم

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، همایش «گام به گام تا حماسه» که به همت جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید باهنر کرمان از چندی پیش در راستای معرفی کاندیداهای انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری و برطرف‌سازی دغدغه‌های سیاسی دانشجویان می‌کوشد، این بار میهمان حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی پورمحمدی رئیس سازمان بازرسی و کاندیدای احتمالی ریاست جمهوری بود.

جلسه پرسش و پاسخ در محل تالار وحدت دانشگاه برگزار شد که با سئوال همیشگی دانشجویان مبنی بر نقاط قوت و ضعف دولت‌های پیشین از دید این کاندیدای احتمالی آغاز شد.

 حجت‌الاسلام  پورمحمدی در اعتراض به درخواست مجری برای ارائه پاسخ‌های کوتاه گفت: بررسی هر کدام از سه دولت‌های هشت ساله را اگر بخواهم در یک دقیقه توضیح دهم به 24 دقیقه وقت نیاز دارم که هر دولتی مختصات خاص خود را دارد.

 وی در مورد دولت هاشمی خاطر نشان کرد: هاشمی را باید با مختصات خود سنجید چرا که در دولت او جنگ کشور را زمین‌گیر کرده و ذخایر رو به اتمام بود اما وی توانست کشور را به حالت تعادل در بیاورد و اقتصاد را فعال کند، اما ضعف او در حوزه‌های فرهنگی و سیاسی آسیب‌هایی را به کشور زد.

 

 خاتمی توان ملی را بر باد داد

وزیر سابق کشور با بیان اینکه خاتمی حرف تازه‌ای برای توسعه و اقتصاد نداشت، افزود: عمده عوامل او تیم دولت هاشمی بودند، خاتمی می‌خواست ضعف سیاسی و فرهنگی دولت قبل را جبران کند، اما با زاویه حرکت کردن او تطبیقی با آرمان‌های انقلاب نداشت.

 وی افزود: کارهای هاشمی قابل توجه بود که پس از آن به دولتی نیاز داشتیم تا ضعف‌های او را برطرف کند، اما خاتمی عملا چالش‌هایی را در کشور به وجود آورد که توان ملی را از دست دادیم.

  احمدی‌نژاد ارزش‌ها را در حد شعار زنده کرد

پورمحمدی با تاکید بر اینکه باید به دولت‌ها نگاه منصفانه داشته باشیم، رویکرد احمدی‌نژاد در زنده کردن ارزش‌های انقلاب را هر چند در حد شعار مهم دانست و گفت: توجه به نقاط دور دست، سفرهای استانی، استفاده از شعار عدالت، جسارت برخورد با فشار کشورهای دیگر و تحرک این دولت از نکات ارزشمند است، اما در مباحث نظری که حاشیه‌های ذهنی را همراه داشت به صورت جدی دامن زد که این حاشیه‌ها ارتباطی با رئیس دولت ندارد، عدم داشتن برنامه دقیق برای اقتصاد کشور و ناکارآمدی در اجرای برنامه‌ها از دیگر چالش‌های دولت احمدی‌نژاد است.

 رئیس جمهور فکر می‌کند، رئیس کل مملکت است

 وی بیان داشت: در کشور ما تمام رئیس جمهورها فکر می‌کنند که رئیس مملکت هستند، هر چند نسبت به رؤسای دیگر از اختیارات بیشتری برخوردار هستند، اما رئیس جمهور باید بداند که همه کاره نیست.

 

 معاون سیاسی جامعه روحانیت مبارز با اعلام اینکه از دو هفته قبل برنامه خود را روی خروجی سایت شخصی‌اش نمایش داده است، ابراز داشت: این برنامه شامل برنامه محوری و تاکید جدی در اجرای برنامه‌ها، تاکید شدید روی قانون، استفاده از تخصص و مشورت با متخصصان است.

مگر مملکت قحط‌الرجال است

 وی افزود: مشورت با افراد متخصص امروز در کشور ما محدود است با سه چهار کارشناس بحث می‌کنند و می‌گویند با کارشناسان مشورت کردیم، مملکت ما قحط‌الرجال نیست در هر رشته‌ای صدها کارشناس برجسته داریم در نظام مهندسی ساختمان بیش از 500 هزار متخصص، مهندسی کشاورزی بیش از 300 هزار، در علوم پزشکی 200 هزار متخصص و 80 هزار حقوقدان داریم که باید از توان تمام آنها و از نخبه‌های ظرفیت هر حوزه استفاده کنیم.

  متأسفم برای آنهایی که لفظ «بگم بگم» به کار می‌برند

 وی در پاسخ به سئوال دانشجویی که پرسید، با توجه به اینکه شما رئیس سازمان بازرسی کل کشور و در جریان بسیاری از پرونده‌ها هستید و اخیرا هم ادعا کردید، مستنداتی در مورد تخلفات دولت فعلی دارید و دائم می‌گویید که افشا می‌کنم، چه تضمینی هست تا شما هم به «بگم ‌بگم» روی نیاورید؟ اذعان داشت: من متأسفم برای شما و آنهایی که این لفظ را به کار می‌برند تاکنون حاضر به استفاده این عبارت نشدم، صاحب اطلاعات زیادی در کشور هستم و کمترین افشاگری در مورد پرونده‌ها را داشتم، این روزها حرف‌‌های خلاف بسیاری زده شده که به خاطر عواقب اجتماعی حاضر به توضیح و صحبت نشدم.

 به زودی اطلاعات معاون رئیس جمهور افشا می‌شود

 وی در ادامه افزود: خبرنگاران، روزنامه‌ها و سایت‌ها برای ماجراجویی و ملتهب کردن فضا تیتر می‌زنند، یکی از معاونان رئیس جمهور گفت، اطلاعات رئیس سازمان بازرسی اشتباه است و اگر راست می‌گوید اطلاعات را منتشر کند و در یکی از روزنامه‌های کشور تیتر زد، ما گفتیم مایل نیستیم و شروع کننده نبودیم، اصرار آنها موجب شده تا اطلاعات را به زودی از طریق روابط عمومی سازمان منتشر کنیم و حرف‌ها را با دقت بخوانید که آنها چه گفتند و ما چه می‌گوییم.

 وزیر سابق کشور تاکید کرد: اگر می‌خواستم «بگم ‌بگم» راه بیندازم پس این پنج سال کجا بودم؟ مگر پرونده‌های کشور دست من نیست؟ مگر پرونده‌های بزرگ در اختیار من نبوده است؟ حرف نزدن من این است که مدرک ندارم؟

 «بگم ‌بگم» یک منطق شکست خورده و مضر برای کشور است

 وی افزود: برای افشاگری هم قانون اجازه نمی‌دهد و هم اینکه درست نیست، این یک منطق شکست خورده و مضر برای کشور است در جایگاه فعلی وظیفه هشدار و اطلاع را دارم، عمده مشکلات غیرعلنی است مگر اینکه مجلس از من توضیح بخواهد، خیلی دقت کردیم، مجموعه سازمان پر از اطلاعات است و تاکنون آنها را مطرح نکردیم.

 این کاندیدای احتمالی دوره یازدهم ریاست جمهوری تاکید داشت که هر دولتی برای موفقیت نیاز به فضایی آرام دارد که اگر دنبال حاشیه‌سازی باشد، باخته و شکست خورده است و حاشیه‌سازی و دامن زدن به اختلافات را بحران برای هر دولت عنوان کرد.

  از نظر حافظ در پیام انتخاباتی من«مدارا» همان تدبیر و سیاست است

 مجری این برنامه با قرائت یک سئوال کتبی خواستار توضیحاتی در مورد پیام انتخاباتی وی با عنوان «با دوستان مروت، با دشمنان مدارا» شد و پرسید: چرا در جایی دشمن اصلی را فقط اسرائیل نام بردید و ایجاد رابطه با امریکا را از طریق مذاکره عملی دانستید؟ آیا امریکا دشمن ما نیست؟

 در این لحظه پورمحمدی که لحظاتی با تعجب مجری را می‌نگریست، گفت: خواهش می‌کنم مجری حرف‌هایی که می‌خواهد به نقد بکشد را بخواند، در حال حاضر صدها صفحه مصاحبه با رسانه‌های مختلف در این مورد دارم در مؤسسه آمریکاشناسی با بیش از 40 استاد بین‌الملل مباحثه کردم، سیاست‌های خود نسبت به آمریکا را شرح دادم و تئوری‌ها را بیان کردم، این طور نبود که همین جور حرفی را بزنم.

 وی پیام انتخاباتی خود را الهام گرفته از شعر حافظ عنوان کرد و گفت: در این شعر آمده است: «آسایش دو گیتی تفسیر این دو حرف است، با دوستان مروت» که امروز بی‌اعتمادی‌ها، سوءظن‌ها، همدیگر را قبول نداشتن‌ها و بد اخلاقی‌ها آفت اجتماعی، سیاسی و اجرایی ما شده است و در ادامه شعر «با دشمنان مدارا» آمده که نمی‌توانستم شعر را ناقص بنویسم، مدارا از نظر حافظ تدبیر و سیاست است.

 اگر آمریکا مثل آدم رفتار کند با او مذاکره می‌کنیم

 رئیس سازمان بازرسی کل کشور خاطر نشان کرد: موجودیت اسرائیل نامشروع است به هیچ وجه نمی‌توانیم با او حتی مذاکره داشته باشیم و کشورهای دیگر هم اگر از دشمنی دست بردارند با آنها می‌توانیم مذاکره کنیم، آمریکا امروز دشمن ماست، زیرا منافع ما را به خطر انداخته، تهدید و تحریم کرده است، هر روز مشکل‌تراشی می‌کند، دانشمندان ما را ترور می‌کند و نمی‌شود با او وارد مذاکره شد، اما اگر دشمنی را کنار بگذارد و مثل آدم رفتار کند قابل مذاکره است.

 وی با اشاره به اینکه رهبر انقلاب فرمودند هر موقع زمان مذاکره با آمریکا برسد خودم اعلام می‌کنم، افزود: مگر باید تا آخر با آمریکا دشمن باشیم، رهبری این حرف را نمی‌فرمودند، اما باید برای کاهش چالش‌ها اصولی رفتار کرد و خودمان روی پای خودمان بایستیم تا قدرت دیپلماسی پیدا کنیم و باید هوش دیپلماسی هم داشته باشیم که بدون قدرت داخلی توان گرفتن امتیاز را نداریم.

 دروغی که بارها تکرار شد

 دانشجویی در ادامه پرسید در دورانی که سکان‌دار وزارت کشور بودید، چند میلیارد پول ناپدید شده و برخی سایت‌ها نوشتند که شما وام دادید، آیا شما وظیفه و اختیار وام دادن را داشتید؟ یا این پول‌ها هدیه داده شده است؟

وزیر سابق کشور متذکر شد: یک دروغ بارها و بارها تکرار شد و ده‌ها بار توسط وزارت کشور تکذیب شد و یک ریال نه هدیه، نه بی‌قانونی و نه کم و زیاد شده است، اگر راست می‌گویند یک خط به دادگاه بنویسند و شکایت کنند.

وی در توضیح این دروغ تصریح کرد: یکی از تعاونی‌های مسکن کارکنان وزارت کشور با جمعیت 3 هزار و 400 نفری برای خرید زمینی نزد من آمدند و تقاضای وام داشتند و گفتند در قانون 17 ماده تعاونی آمده است که رئیس دستگاه می‌تواند به کارکنان وام کوتاه مدت بدون بهره و سود پرداخت کند با استناد به قانون دیدم که درست می‌گویند به آنها گفتم من پول ندارم، شما 3 هزار و 400 نفر هستید، نفری چهار پنج میلیون تومان هم بخواهید نزدیک 20 میلیارد تومان می‌شود از کجا بیاورم به معاون مربوطه نامه نوشتم اگر می‌توانید سه چهار ماه به اینها وام بدهید.

افرادی به دروغ‌ها دامن می‌زنند که زیر دستشان فجایعی انجام شده است

 وی ادامه داد: سرانجام خود تعاونی چک داد و پول را دریافت کرد، دو سه ماه بعد نیز بنده کنار گذاشته شدم تاکنون نصف پول را پرداخت کردند و مابقی هم در حال تسویه حساب است، من هیچ طرف قضیه نبودم به راحتی دروغ به این بزرگی در کشور گفته می‌شود، چند بار تعاون وزارت کشور اطلاعیه داد که پورمحمدی مقصر نیست، چک و ضمانت را هم نشان دادند، اتفاقا افرادی به این دروغ دامن می‌زنند که زیر دستشان فجایعی در حوزه اقتصادی کشور رخ داده است.

 450 میلیارد تومان وام به شرکت 4 روز تأسیس شده

 رئیس سازمان بازرسی کل کشور ابراز داشت: 450 میلیارد تومان وام بدون هیچ پیش‌بینی و مطالبه‌ای به یک شرکت چهار روز تأسیس شده مقیم خارج از کشور آمریکا پرداخت شده است و بعد هم به بانک می‌نویسند 450 میلیون یورو که قیمت یورو در آن موقع یک‌هزار و 600 تومان بود، آیا دنبال این قضیه رفتید ؟ ما که اگر این موارد را بگوییم شما می‌گویید بگم بگم راه افتاد، ما که نمی‌گوییم اما دروغگویان بگم بگم در مملکت راه انداختند، دروغگویان سکه بازار می‌شوند و بساط روانی مردم را پهن می‌کنند، برخی فقط دنبال تحریک حس انتقام‌جویی هستند، افشاگری‌هایی به صلاح کشور نیست به خاطر تبعات و آزار اجتماعی نباید حرفی زد.

 وقتمان را برای هاشمی تلف نکنیم/ محترمانه نقد کنیم

پورمحمدی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اظهارنظر در مورد کاندیداتوری هاشمی گفت: با هم زدن گذشته بوی تعفن را در کشور پراکنده و مردم را آزرده خاطر نکنیم، مخالف یا موافق بودن من با کاندیداتوری هاشمی در هر حال عده‌ای را خوشحال و عده‌ای را ناراحت می‌کند، اگر هاشمی کاندیدا شد او را نقد و تحلیل می‌کنیم، اما اکنون چرا وقتمان را برای او تلف کنیم.

 وی اذعان داشت: تاریخ زندگی من سراسر انقلابی و پر تحرک بودن است از حرف زدن نمی‌ترسم که بخواهم محافظه‌کارانه صحبت کنم، اما برخی الفاظ را نمی‌پسندم، نسبت دادن احمدی‌نژاد و اطرافیانش به برخی فرقه‌ها و تهمت‌های دیگر شایسته نیست، اگر کسی را نمی‌پسندیم باید محترمانه او را نقد کنیم، ادبیات و گفت‌وگوی ما باید تغییر کند.

 با تکرار رئیس‌جمهورها صریحاً مخالفم

 رئیس سازمان بازرسی کل کشور متذکر شد: بارها مواضع خود را روشن بیان کردم که با تکرار دوباره هاشمی، خاتمی و احمدی‌نژاد که دوره‌های خود را پشت سر گذاشتند، صریحاً مخالفم، در سال 84 به هاشمی گفتم که شایسته باشید یا نباشید، رأی بیاورید یا نیاورید در هر صورت بازگشت شما به ضرر کشور و مردم سالاری دینی است، چرخه قدرت و مدیریت یک اصل توسعه سیاسی کشور ما است. 

وی افزود: به هاشمی گفتم دوره چهار سال را شما خلق نکردید، گفت: حرکت خوب و مدل عقلانی است که کشورهای دیگر از ما کپی کردند، اما حتی همان کشورها هم حاضر نیستند که فردی قبلا رئیس‌جمهور شده به چرخه مدیریت بازگردد، زیرا شبکه‌های قدرت را قوی می‌کند و مجال را از دیگران می‌گیرد.

 پورمحمدی ادامه داد: در نظریه پردازی‌ام این موارد را مفصل با آقای هاشمی صحبت کردم در زمانی هم که وزارت کشور را بر عهده داشتم به دنبال این بودم در قانون انتخابات این نکته را جا بیندازم.

 از ابتدا با احمدی‌نژاد مخالف بودیم

 وزیر سابق کشور در پاسخ به سئوالی که آیا لازم بود در سال 88 برای حذف اصلاح‌طلبان هزینه سنگینی برای روی کار آمدن احمدی‌نژاد بپردازید که اکنون خودتان دشمن درجه یک او شوید؟ تصریح کرد: از ابتدا با حضور احمدی‌نژاد مخالف بودیم و یکی دوبار به او گفتم کنار بکشید تا موجب تشدد جبهه ما نشوید. اخراج من نیز دلیل دیگری بر این مدعا است، اینطور نیست که بگویید احمدی‌نژاد را آوردید و حالا مخالف او هستید.

وی افزود: برای اصلاح‌طلبان خوب است که ما اصولگرایان تشدد داریم، این مشکل ما اصولگرایان است و برای برطرف شدن آن در تلاش هستیم، احمدی‌نژاد در بلوک اصولگرایان آمده بود حتی یکی از بزرگان این تعبیر را کرد که ما بین دو تا شر گیر کردیم و شر کمتر را انتخاب می‌کنیم.

هر کاندیدای دیگری مقابل احمدی‌نژاد شکست می‌خورد

پورمحمدی ادامه داد: هر کاندیدای دیگری از اصولگرایان جلوی احمدی‌نژاد حتما شکست می‌خورد، احمدی‌نژاد با ادبیات گسترده و قدرتمندانه قطعا پیروز بود، هنوز احمدی‌نژاد طرفدار دارد و نمی‌توانیم واقعیت‌ها را انکار کنیم، برخی مردم او را پسندیدند و اعلام می‌کنم که پیروز قاطع انتخابات 88 بود.

 وی با بیان اینکه باید هوشمندانه و دقیق حرف‌های رهبری را بفهمیم و تحلیل کنیم، گفت: وقتی رهبری از عزت، حکمت، مصلحت می‌گویند یعنی این یک اصل است و این قاعده را در هر جایی باید پیاده کنیم، اگر سرباز عاقل، هوشمند و وفادار شدیم به درد مملکت می‌خورد نه اینکه هر جا صحبت‌های رهبری به سلیقه ما خوش آمد، مطیع ایشان باشیم.

 مصلحت کشور گفتن حقیقت است نه پنهان‌کاری

 وزیر سابق کشور تصریح کرد: اگر اصل و حقایق فدای مصلحت شوند باختیم، اما برخی اوقات همان مصلحت یک حقیقت و یک اصل عقلی است که برخی به‌ خاطر محافظه کاری و ادا نکردن حق به استناد مصلحت از زیر بار حقایق شانه خالی می‌کنند و مصلحت امروز کشور گفتن حقیقت است نه پنهان کاری.

 وی با بیان اینکه یک و نیم برابر اختلاس 2 هزار و 800 میلیارد تومانی در اختیار دولت است، افزود: تمام اموال ضبط شده و جلوی هزینه‌ای هم که برای خرید مواد از کشور خارج کرده بودند گرفته شده است.

 وی افزود: این پرونده به اختلاس معروف شد و ما آن را فساد می‌دانیم نه دزدی، زیرا وام با بهره بالای 20 درصد گرفته بودند، اینکه اسم‌ها را افشا نمی‌کنند یک قانون است که به نظرم باید اصلاح شود، سه سال از پرونده می‌گذرد و ما هنوز از حرف‌های اختصاری «الف – میم» و ... استفاده می‌کنیم که این خود را مسخره کردن است و دیگران به ما می‌خندند، اما مشکل قانونی در افشای اسامی داریم.

 موضوع نامه‌ محرمانه که وزرا امضا کردند و به دست رهبر رسید چه بود؟

 پورمحمدی اظهار داشت: سال گذشته که تحریم بالا گرفت با چند جلسه مطالعه با وزیران به این نتیجه رسیدیم که نیاز به کمک رهبری است تا با دادن اختیاراتی دولت بتواند مشکلات خود را برطرف کند.

 وی افزود: اما چون از وزرای اخراجی بودیم برای آن که عده‌ای تفسیر بد نداشته باشند که ما به فکر تخریب دولت هستیم، نامه محرمانه‌ای در دو نسخه نوشتیم که یک نسخه آن را خدمت رهبر معظم دادیم و با نگاه به وضعیت موجود راهکارهایی که به ذهنمان رسیده بود را ارائه داده بودیم و با موضوع پیشنهاد کمک به دولت بود.

 وزیر سابق کشور خاطر نشان کرد: اینکه 14-15 وزیر برای رهبرشان نامه بنویسند کار خوبی بود که هیچ کس خبر نداشت، یکی از دوستان در پاسخ به فرد دولتی از برخی راهکارها گفته بود و آنها فکر کردند که نامه‌ای علیه دولت تهیه شده و این یک توطئه است.

 وی متذکر شد: یکی از روزنامه‌های کشور با چاپ عکس بنده و متکی نوشت که دو تن از وزرای اخراجی علیه دولت اقدام و برای گرفتن اختیارات آن نامه‌ای تنظیم کردند در حالی‌که از متن نامه بی‌خبر بودند و گفتیم که برای حل مشکلات و دغدغه‌های کشور خدمت رهبر ارائه شده و کسی از محتوای آن خبر ندارد که برای ماجراجویی و تخریب این کارها را ادامه دادند.

 عدم اجرای قوانین بانکی شبهه‌ناک است

 پورمحمدی در پاسخ به سئوالی در مورد سیستم بانکداری کشور اذعان داشت: برخی از مراجع تقلید قوانین بانکی را شبهه‌ناک و برخی قوانین تصویب شده را صحیح می‌دانند، اما بانکداری و سیستم گردش پول ما معیوب است، مشکل امروز بانک‌های ما قانون نیست، گرفتار عدم اجرای قوانین بانکی هستیم که این موضوع شبهه دارد.

===============

گزارش از فروغ بوستانچی

عکس‌ از محسن رجب‌پور 

===============

انتهای پیام/80028/صا40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول