اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

زیباکلام در نشست با خبرنگاران بوشهر:

عقبه اجتماعی هاشمی قوی‎تر است / رئیس جمهور آینده با کوهی از مشکلات مواجه است

استاد دانشگاه و تحلیلگر سیاسی گفت: هاشمی به دلیل داشتن عقبه اجتماعی قوی‎تر برای برداشتن گام‏ها در چهار سال اول ریاست جمهوری توان بیشتری دارد.

عقبه اجتماعی هاشمی قوی‎تر است / رئیس جمهور آینده با کوهی از مشکلات مواجه است

به گزارش خبرگزاری فارس از بوشهر، دکتر صادق زیباکلام صبح امروز در نشست با خبرنگاران بوشهر اظهار داشت: رئیس جمهور اصلاح‎طلب مشکلات سیاسی پیش روی خود دارد مثل مجلس نهم، شورای نگهبان و مواردی از این دست و در چنین وضعیتی خاتمی خیلی زودتر از پا درمی‎آید.

وی تصریح کرد: ولی هاشمی عقبه اجتماعی نیرومندتری دارد نظیر مدیران توانمند که با وی کار می‎کنند، وجود حامیانی در میان مراجع قم، سپاه و یاران امام که باعث می‎شود در برابر مخالفت‎ها و موانع، بیشتر مقاومت کند و هر چند خاتمی برای رای آوردن گزینه بهتری است اما برای برداشتن گام‎ها طی 4 سال اول، هاشمی توان بیشتری دارد.

زیباکلام ادامه داد: اگر ولایتی یا قالیباف به عنوان چهره اصلی اصولگرایان رئیس جمهور شوند، مشکلات پیش روی هر رئیس جمهور دیگری هم مقابل ایشان است، نمی‎دانم رئیس جمهور اصولگرا با مشکلاتی نظیر اینکه دنیا را دشمن خود کرده‏ایم، هزاران میلیارد بدهی از این دولت به‌جا مانده و توقعاتی مثل یارانه نقدی در جامعه ایجاد شده است، می‎خواهد چه کند.

وی بیان کرد: در این دوره از انتخابات فقط دو جریان اصلاح طلب یا اصولگرا نیستند، بلکه گروهی به رهبری آقای مصباح و جبهه پایداری که خودشان هم درباره نامزدی سعید جلیلی یا باقر لنکرانی اختلاف دارند فعال هستند و جریان چهارم هم دولت و آقای احمدی نژاد است که روی نامزدی رحیم مشایی حساب کرده است.

زیباکلام خاطرنشان کرد: مشخص نیست آیا برگ برنده‎ای برای گرفتن تایید صلاحیتش دارد یا اینکه اصولگرایان را به مرگ گرفته تا به تب راضی شوند. یعنی بپذیرند که مشایی نباشد، ولی بتواند اجماع شان برای نیکزاد یا صالحی را کسب کند.

تکرار ماجراهای پس از انتخابات 88 دشوار است

استاد دانشگاه گفت: به نظرم تکرار ماجراهای پس از انتخابات 88 دشوار است ضمن اینکه اقلیتی از اصلاح طلبان که رادیکال هستند، شرکت در انتخابات را مشروعیت بخشیدن به آنچه در سال 88 رخ داد می‎دانند، ولی اکثریتی از اصلاح طلبان اعتقاد دارند اگر روی نقطه 88 بمانیم، مثل ملی مذهبی‎ها یا نهضت آزادی می‎شویم که همیشه گروه مخالفی بوده که تاثیر چندانی هم ندارد.

وی اظهار داشت: در حالی که یک جریان زنده سیاسی نمی‎تواند بگوید تا تکلیف فلان موضوع روشن نشده، از فرصت‎های طلایی که به دست می آید استفاده نمی‎کنیم. به نظرم اصلاح طلبان اگر می‎توانند شورای شهر، مجلس یا ریاست جمهوری را بگیرند، باید بگیرند و برگشت به عقب، به لحاظ تاریخی در میان ما کم نبوده است.

زیباکلام در رابطه با حضور  بدنه اصلاح طلبان در انتخابات گفت: در صورت نامزدی هاشمی یا خاتمی، باید چهره‎های مقبول این جناح بتوانند آنها را راضی کنند تا از فکرهایی مثل اینکه دیگر رای نمی‎دهم یا بار قبل هم اشتباه کردم رای دادم، دست برداشته و پای صندوق رای بیایند.

هاشمی بیاید آرایش اصولگرایان تغییر می‎کند

تحلیل گر سیاسی یادآور شد: هاشمی می‎آید ولی فکر می‎کنم آرایش اصولگرایان تغییر می‎کند و ولایتی به عنوان نامزد اصلی این جناح کنار می‎رود تا قالیباف جایش را بگیرد که آخرین تیر اصولگرایان است.

وی تاکید کرد: قالیباف جوان است و در شهرداری تهران خوب کار کرده است، اما پذیرش وی برای برخی اصولگرایان مثل گروهی که خود را نیروهای ارزشی می‎دانند، دشوار است چون وی را تکنوکرات می‎دانند نه اصولگرا و با تحلیل این شرایط، معتقدم اگر هاشمی بیاید که می‌آید، اصولگرایان مشکلات زیادی در رابطه با نامزد اصلی شان دارند.

زیباکلام گفت: دشوار است اصولگرایان بتوانند مثل سال 84 علیه هاشمی اجماع کنند و این تصویر را جا بیندازند که هاشمی خورده، برده و اشرافی‎گری را راه انداخته، در عوض احمدی نژاد تجسم ساده زیستی و خدمت به محرومین و نظایر آن است و بخش عمده‎ای از رای 18 میلیونی احمدی نژاد در آن سال نیز محصول جا انداختن همین تصویر بود که البته 10 میلیون نفر در همان شرایط، این تصویر را نخریدند.

وی ادامه داد: البته رای احمدی نژاد در آن سال دلایل دیگری هم داشت، مثل سرخوردگی از عملکرد اصلاح طلبان که گروهی از مردم فکر می‎کردند دستاورد مشخصی نداشته‎اند ولی جا انداختن آن تصویر علیه هاشمی خیلی تاثیر داشت.

زیباکلام اظهار داشت: به نظرم بعید است اصولگرایان بتوانند ماجرای سال 84 را علیه هاشمی تکرار کنند و مهمترین دلیل عملکرد بسیار نامطلوب اصولگرایان طی 8 سال گذشته بود که البته در ماه‎های اخیر تلاش دارند احمدی نژاد را مقصر وضعیت امروز مملکت نشان دهند، ولی مردم، اصولگرایان را فقط احمدی نژاد نمی‎دانند، بلکه مجلس‌، قوه قضائیه و ارکان دیگری را هم مقصر این وضعیت هستند.

وی افزود: دلیل دوم اختلاف جدی میان اصولگرایان است و گروهی به زعامت آیت الله مصباح با ایجاد جبهه پایداری، خود را از سایر اصولگرایان جدا کرده‎اند و بخش دیگری از اصولگرایان سنتی ائتلاف 2+ 1 (حداد عادل، ولایتی و قالیباف) تشکیل داده‎اند و تیم دولت نیز به دنبال آوردن رحیم مشایی است و خرجش را از اصولگرایان جدا کرده است.

زیباکلام گفت: بعید می‎دانم اصولگرایان بتوانند اختلافاتشان را کنار گذاشته و مثل سال 84 علیه هاشمی متحد شوند، به ویژه به خاطر عملکرد نامناسب شان طی 8 سال گذشته، از این رو شانس هاشمی در این دوره زیادتر است.

انتهای پیام/66007/ب40/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول