اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

حجت‌الاسلام شریفی در گفت‌و‌گوی تفصیلی با فارس:

تفکر انحرافی نوعی انحراف در برداشت‌های دینی و ولایت‌پذیری است

نماینده نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های کشور با اشاره به این‌که تفکر انحرافی نوعی انحراف در برداشت‌های دینی و ولایت‌پذیری است، گفت: پایان عصر اسلام‌گرایی و ارتباط با امام عصر (عج) دو ادعای متضاد با یکدیگر است.

تفکر انحرافی نوعی انحراف در برداشت‌های دینی و ولایت‌پذیری است

به گزارش خبرگزاری فارس از گچساران، حجت‌الاسلام احمد‌حسین شریفی نماینده نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های کشور بوده که معاونت پژوهش مؤسسه آموزشی و تربیتی امام خمینی(ره) قم از دیگر مسئولیت‌های وی است.

آنچه در ادامه می‌خوانید متن کامل گفت‌و‌گوی خبرگزاری فارس با حجت‌الاسلام احمد‌حسین شریفی بوده که در حاشیه برگزاری کارگاه آموزشی «مظاهر و نمادهای شیطان‌پرستی» ویژه فرهنگیان گچساران صورت گرفته است.

فارس: شما در بخشی از کارگاه آموزشی «مظاهر و نمادهای شیطان‌پرستی» که ویژه فرهنگیان گچساران برگزار شد، تصاویری از نمادها و مظاهر شیطان‌پرستی را نشان دادید که همه آنها طراحی و تعریف شده دنیای غرب بود، فکر نمی‌کنید مسئولان فرهنگی ما در مقابل این تهاجم عملکرد خوبی نداشته‌اند در صورتی که دین اسلام سرشار از نمادها و مظاهر ارزشی و مقدس است و ما می‌توانستیم با فرهنگ‌سازی و استفاده از این نمادها به مقابله با شیطان‌پرستی و فرهنگ غرب در جامعه بپردازیم؟

حجت‌الاسلام شریفی: بنده نیز با حرف شما موافق هستم زیرا جوان نمادگرا بوده و یک حس تنوع‌طلبی دارد و این را نیز خداوند متعال داده است و اگر ما این حس را به درستی جهت ندهیم به ضد سایر قوا و غرایز تبدیل می‌شود یعنی همین تنوع‌طلبی سب می‌شود فرد عقل و معرفت خود را تحت‌الشعاع قرار بدهد و ما مسئولان فرهنگی باید این قابلیت‌ها را به درستی ساماندهی کنیم و همانگونه که شما به درستی اظهار کردید باید از نمادهای اسلامی و ارزش خودمان استفاده کنیم و جالب است که بدانید هنوز بچه‌های دیروز جنگ، نماد آن روزها که همان پلاک‌های گردن‌آویز است را حفظ کرده‌اند و متأسفانه ما در فرهنگ‌سازی و تبلیغ نمادها از جمله پلاک‌های اسلامی خوب کار نکرده‌ایم.

فارس: ما می‌توانستیم نمادهای ارزشی و اسلامی را با هدف تبیین و ترویج آرمان‌ها و ارزش‌های ایدئولوژی اسلامی به جهان صادر کنیم در صورتی که در این زمینه بسیار ضعیف کار کردیم.

حجت‌الاسلام شریفی: حرف شما کاملا درست است اما ما نیز در برهه‌ای این کار را انجام دادیم و این را ثابت کردیم به عنوان مثال چفیه به عنوان یک نماد از ایران اسلامی صادر شد و حزب‌الله لبنان با استفاده از نماد چفیه انقلاب کرد و لرزه بر اندام صهیونیست‌ها انداخت، ما باید به سمت این تیپ نمادهای متناسب با ارزش‌ها و فرهنگ اسلامی-ایرانی برویم که البته این کار باید توسط دوستان جامعه‌شناس، مردم‌شناس و  متخصصان امور فرهنگی صورت گیرد که در دنیا نیز وجود دارد که فعالیت آنها تولید و تبلیغ نمادها است و ما باید این کار را انجام بدهیم در غیر این صورت مبارزه با نمادهای گروه‌های انحرافی جواب نمی‌دهد.

فارس: در سال‌های اخیر موضوع گروه انحرافی بسیار مطرح شده است و این‌که بعضی افراد ادعای ارتباط و کسب حجت از امام زمان(عج) و شام خوردن با ایشان را مطرح کرده‌اند آیا می‌شود این افراد و گروه را نیز شاخه‌ای انحرافی از گروه‌های شیطان‌پرست عنوان کرد؟

حجت‌الاسلام شریفی: نه، قطعا جریان و فرقه انحرافی و تفکر انجمن حجتیه‌ای که در کشور ما مطرح می‌شود ارتباطی با شیطان‌پرستی ندارد و این تفکر در حقیقت نوعی انحراف در برداشت‌های دینی و ولایت‌‌پذیری به شمار می‌رود، این‌گونه افراد فکر می‌کنند که ما به نائب امام زمان(عج) نیاز نداریم بلکه به رابط امام زمان(عج) نیاز داریم.

فارس: آیا به نظر شما این افراد رابط امام زمان(عج) هستند؟

حجت‌الاسلام شریفی: این ادعا توسط هیچ‌کسی قابل اثبات نیست به همین در روایات آمده است که هر کس ادعای ارتباط با امام زمان(عج) را مطرح کند که فرق نمی‌کند چه کسی باشد، تکذیب کنید، تکذیب کنید و تکذیب کنید که این کلمه سه بار آمده است زیرا معیاری برای سنجش و راست‌آزمایی این ادعا وجود ندارد و نباید گذاشت تا با باب شدن این ادعا دکان باز شود.

فارس: بعضی‌ها ادعای نیابت از طرف امام عصر(عج) را نیز مطرح می‌کنند.

حجت‌الاسلام شریفی: ما نیابت را قبول داریم که البته نیابت داشتن با امام عصر(عج) دارای شاخصه‌ و معیارهای خاصی است اما ارتباط به شدت تکذیب شده نه این‌که ارتباط برقرار نمی‌شود اما کسی که ارتباط برقرار می‌کند به هیچ عنوان آن را مطرح نمی‌کند و این موضع برای این است که دکان باز نشود که متأسفانه در حال حاضر این فضا در کشور ما برای دکان باز کردن مطرح شده و در این فضا ادعا می‌شود که عصر اسلام‌گرایی گذشته است و این دوران مانند اسب‌سواری بوده که امروز دوران آن گذشته و به جای آن ماشین آمده و اسلام و مسلمان نیز داریم اما دوران آن گذشته است و از آن طرف ادعای رابط امام زمان(عج) مطرح می‌شود و یکی از این آقایان نیز در مصاحبه‌ای اعلام کرده که حکم مرا فلانی نداده بلکه امام زمان(عج) داده که با این ادعا انحراف کاملا واضح و آشکار است.

فارس: شاید ما نتوانسته‌ایم از ظرفیت‌های بالا و مقدس اسلام استفاده کنیم و در این زمینه کم‌کاری شده باشد و با توجه به این موضوع این‌گونه افراد در پی انحراف و جذب آرا و بهره‌برداری از مکتب ایرانی برای پیروزی در انتخابات آینده هستند.

حجت‌الاسلام شریفی: شیطان و انحراف همیشه وجود داشته اما منشأ انحرافات همیشه و همه جا کم‌کاری نیست بلکه کج‌فهمی است.

فارس: البته نمی‌توان نقش دشمنان در مبارزه با اسلام را نادیده گرفت و در این راستا شبکه‌های ماهواره‌ای زیادی وجود دارد که در ضدیت با اسلام در حال تبلیغ و ترویج مکتب ایرانی هستند.

حجت‌الاسلام شریفی: با این همه نمی‌توانیم بگوییم کم‌کاری در داخل کشور صورت گرفته است.

فارس: ما در مقابل حرکت‌های خطرناک و تعریف شده دشمنان در ضدیت با اسلام و ترویج افکار و مکاتب انحرافی چکار کرده‌ایم؟

حجت‌الاسلام شریفی: این حرف دیگری است و این‌که ما چه راهکاری در برابر افکار انحرافی داشته باشیم مهم است که به نظر من راهکارهای مختلفی در این زمینه وجود دارد که روشنگری به عنوان راه نخست می‌تواند مؤثر واقع شود زیرا کاری فکری است همچنان‌که در زمان استاد شهید مطهری بحث تقابل ایران و اسلام مطرح شد و ایشان در پاسخ به این موضوع کتابی نوشت و خدمات متقابل ایران و اسلام را به زیبایی به نگارش درآورد و اثری ماندگار خلق کرد.

اما این‌که عده‌ای که این تفکر مکتب ایرانی را مطرح می‌کنند باید تعیین شود که آیا این افراد قصد قرار دادن مکتب ایران در برابر مکتب اسلام را دارند و اگر افرادی مرتبط با سرویس‌های جاسوسی هستند کار عملی نیز باید با این افراد صورت گیرد و روشنگری به تنهایی مؤثر نیست.

-----------------------------

گفت‌و‌گو از کورش رضایی

----------------------------

انتهای پیام/82014/غ40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول