اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

/یادداشت/

بیکاری مهم‌ترین عامل مهاجرت جوانان شهرستان بیجار

شرایط نامساعد اقتصادی و بالابودن شمار نیروی جوان تحصیل‌کرده بیکار در شهرستان بیجار موجب شده تا جوانان این شهرستان به شهرهای اطراف و کلان‌شهرها مهاجرت کنند.

بیکاری مهم‌ترین عامل مهاجرت جوانان شهرستان بیجار

به گزارش خبرگزاری فارس از بیجار، کم‌توجهی مسئولان به بیکاری جوانان و نیروهای ماهر و نبود شرایط مساعد کاری شهرستان بیجار را با پدیده مهاجرت گسترده جوانان جویای کار و نخبگان روبرو کرده است، جوانانی که برای دستیابی به موقعیت شغلی، اقتصادی و اجتماعی بهتر، راهکاری به نام مهاجرت برگزیده‌اند.

بیکاری معضل بسیاری از جوانان خطه فرهنگی کردستان مخصوصا بیجار است که عامل عمده بالا رفتن مهاجرت، طلاق، افسردگی و بسیاری از مشکلات این روزهای جوانان دیار گروس است.

شهرستان بیجار با قدمت تاریخی و فرهنگی چندین هزار ساله که قدمت آن به زمان صفویه و قاجار برمی‌گردد جای بسی تأسف دارد که همچنان جوانانش از بیکاری رنج برده و برای کار و امرار معاش ناچار به مهاجرت از این خطه فرهنگی می‌شوند. 

جوانان بیجاری سرشار از استعداد و پویایی هستند اما متأسفانه به دلیل نبود شرایط لازم برای استفاده و بکارگیری استعدادهایشان سرخورده شده و انگیزه ادامه تحصیل را از دست داده‌اند.

نیروی جوان شهرستان بیجار، نخبگان و فارغ‌التحصیلان معتبرترین دانشگاه‌های کشور و بعضا کشورهای دیگر هستند که با امیدهای بسیار پا به عرصه علم و دانش گذاشته‌اند، همگی آن‌ها با آرزوی اینکه در شهر و دیار خود خدمت کنند از درس و دانشگاه فارغ می‌شوند و با وجود انگیزه برای خدمت به شهر و دیار خود گویی عرصه برای کار کردن آنها تنگ است.

در گفت‌وگو با جوانان بیجاری می‌توان دریافت که بیکاری بزرگترین مشکل آنهاست به گونه‌ای که انگیزه ادامه به هیچ کاری حتی تحصیل در دیار خود را ندارند و این عامل نیز منجر به مهاجرت بی‌رویه آنها به شهرهای اطراف شده است.

رهبر معظم در 28 اردیبهشت معطر سال 1388 در جمع مردم بیجار این معضل را یادآور و متذکر شدند و فرمودند: بعضا شنیده می‌شود که مردم از این شهرستان به نقاط دور دست مهاجرت می‌کنند، این برخلاف حضور است، باشید، بمانید و اینجا را آباد کنید.

جوانان بیجاری می‌گویند ما می‌خواهیم بمانیم و حضور داشته باشیم و شهر خود را آبادتر از همیشه کنیم اما نه کاری برای گزارن زندگی است نه دیگر انگیزه‌ای برای ماندن که این موضوع خطیر توجه بیش از پیش مسئولین شهرستانی و استانی را می‌طلبد.

جوانان صاحب پتانسیل عظیم فکری هستند و اعتماد آنها بزرگترین سرمایه کشور است، با شکوفا کردن فکر و استعداد و جلب اعتماد و رضایت آنها می‌توان به آینده درخشان کشور امیدوار بود و با بسترسازی ورود صنعت به این شهرستان زمینه اشتغال جوانان را فراهم کنیم.

یکی از مهم‌ترین عوامل که در مورد اشتغال جوانان این شهرستان وجود دارد، ضعف عملکرد مدیران دستگاه های اجرایی است که از عوامل عمده مهاجرت جوانان شایسته بیجاری به شهرهای اطراف شده است.

سرخوردگی، افسردگی جوانان تحصیل کرده، افزایش آمار اعتیاد، کاهش آمار ازدواج و موالید، بالا رفتن سن ازدواج، ضد ارزش شدن تحصیل برای دانش آموزان و عدم انگیزه برای ادامه تحصیل آنها از جمله پیامدهای بیکاری در میان نسل جوان کشور به خصوص جوانان دیار گروس است.

شهرستان بیجار، در عرصه اشتغال و فرهنگی و اجتماعی کارهای بسیاری برای انجام هست که با بهره از توان نیروی جوان این شهرستان  و اعتماد به آنها می‌توان زمینه پیشرفت در این مسائل را فراهم کرد.

قریب به 300 هزار نفر از جمعیت این شهرستان در چند سال اخیر به علت یافتن شغل مناسب به شهرها و استان‌های همجوار مهاجرت کرده‌اند و این امر سبب کم‌شدن بی‌حد جمعیت در سرشماری سال 1390 شده است.

انتهای پیام/79015/خ20/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول