اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان:

سنجاب بلوچی از عوامل جذب گردشگری در حوزه بلوچستان است

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: سنجاب بلوچی از گونه‌های نادری است که می‌تواند یکی از عوامل جذب گردشگری در حوزه بلوچستان در استان سیستان و بلوچستان باشد.

سنجاب بلوچی از عوامل جذب گردشگری در حوزه بلوچستان است

خسرو افسری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زاهدان اظهار داشت: سنجاب بلوچی گونه‌ای از سنجاب‌های نخلی است که به نام‌های «هردک» و «سنجاب نخلی» نیز نامیده می‌شود.

وی افزود: سنجاب بلوچی جثه‌ای کوچک‌تر از سنجاب ایرانی داشته و دارای گوش‌های متوسط و دم بلند و پشمالو است و در سطح پشتی، چهار نوار پهن و تیره در زمینه سفید وجود دارد که علامت مشخصه این سنجاب بوده و سطح زیرین بدن سفید و موهای دم مخلوطی از تیره و سفید است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان با بیان اینکه این سنجاب فقط در این استان وجود دارد، ادامه داد: این گونه منحصر به فرد در استان همواره توسط محیط‌بانان زیرنظر و کنترل بوده ولی خطر انقراض آن را تهدید نمی‌کند.

افسری گفت: سنجاب بلوچی در ایران تاکنون فقط در نواحی جنوب شرقی بلوچستان مشاهده شده و در حال حاضر جمعیت نسبتاً مناسبی از این سنجاب در باغ‌های تیس واقع در 9 کیلومتری شهرستان چابهار، دره سرباز و همچنین منطقه حفاظت شده باهوکلات مشاهده می‌شود، در سطح جهان نیز در کشورهای پاکستان و هندوستان، این گونه جانوری مشاهده شده است.

وی تصریح کرد: طول سر و تنه آن 133 تا 144 میلی‌متر، دم آن 145 تا 185، پا 32 تا 37، گوش 13 تا 18 میلی‌متر بوده و زیستگاه عمده آن درختزارها، باغ‌ها و نخلستان‌های مناطق جنوب سیستان و بلوچستان است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان اضافه کرد: این سنجاب، روزها فعال است و در فصل زمستان تمام ساعات روز مشاهده می‌شود و معمولاً این سنجاب‌ها در نزدیک هم دیده می‌شوند و بر روی درختان زندگی می‌کنند و لانه خود را در میان شاخه‌های انبوه درختان می‌سازند، داخل آن را با علف‌های نرم و برگ درختان مفروش می‌کنند.

افسری بیان داشت: سنجاب بلوچی در مناطقی که مواد غذایی بر روی زمین فراوان است از درختان پایین می‌آید و اغلب روی زمین در حال تغذیه است ولی به محض احساس خطر با سرعت زیاد از درختان بالا می‌رود و از شاخه‌ای به شاخه دیگر می‌پرد.

این مسئول عنوان کرد: این سنجاب صدای سوت‌مانندی شبیه صدای پرندگان دارد و چنانچه مورد آزار قرار نگیرد خیلی زود با انسان مانوس می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان ابراز داشت: سنجاب بلوچی از دانه، میوه، برگ، پوست درختان، و حشرات و تخم پرندگان نیز، تغذیه می‌کند و با توجه به حرکت این سنجاب در بین درختان خرمای نر و ماده در گرده‌افشانی این درختان نقش مهمی را ایفا می‌کند.

افسری افزود: به علت مناسب بودن هوا و فراوانی غذا در تمام فصول سال قادر به جفت‌گیری است، سنجاب ماده ممکن است با چند نر جفت‌گیری کند و دوره بارداری حدود شش هفته است و دو تا چهار بچه کور و بدون مو می‌زاید و احتمالاً دو بار در سال تولید مثل می‌کند و ماده‌ها در شش تا هشت ماهگی بالغ می‌شوند.

وی متذکر شد: سنجاب بلوچی با نام علمی (Funambulus pennant) از راسته جوندگان (Rodentia) و تیره سنجاب‌ها با نام علمی (sciuridae) است و یکی از عوامل جذب کننده بخش گردشگری در حوزه بلوچستان استان سیستان و بلوچستان است.

انتهای پیام/75002/ن30/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول