اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اتاق بازرگانی استان اردبیل:

بهره‌وری واحدهای تولیدی به حداقل رسیده است

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل گفت:‌ در یک سال اخیر بهره‌وری واحدهای تولیدی به حداقل رسیده و یک وضعیت شکننده‌ای را در حوزه اقتصادی شاهد هستیم.

بهره‌وری واحدهای تولیدی به حداقل رسیده است

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، حسین پیرمؤذن عصر امروز در نشست با جمعی از فعالان اقتصادی و تولیدی در اردبیل اظهار داشت: امسال که از سوی مقام معظم رهبری به حماسه سیاسی و اقتصادی تعبیر شده است؛ همچنان بحث حمایت از تولید باید در اولویت قرار گیرد، چراکه یک فرصت استثنایی در عرصه تحولات جهانی به وجود آمده تا ما بتوانیم توان اقتصادی خود را ارتقا بخشیم.

وی تصریح کرد: دولت باید با بسیج تمام امکانات و با دوراندیشی و برنامه‌ریزی‌های علمی و قابل اجرا هم در سال گذشته و هم امسال بخش خصوصی را در انقلاب عظیم اقتصادی یاری می‌کرد، اما این کار به دلایل مختلف محقق نشد.

پیرمؤذن خاطرنشان کرد: در این زمینه فرصت‌سوزی‌هایی را هم در سال تولید ملی و هم در ماه‌های اخیر شاهد هستیم، به طوری که دولت و مسئولان امر در آستانه انتخابات مسایل اقتصادی را ول کرده و تورم شدید بر مشکلات دامن زده و مردم را در خرید و معیشت روزمره نیز دچار مشکل کرده است.

این مسئول با یادآوری اینکه تشکیل کارگروه‌های ویژه متناسب با نامگذاری سال‌ها موضوعی حیاتی و اساسی تلقی می‌شود، اضافه کرد: با وجود آنکه بیش از 1.5 ماه از سال جدید می‌گذرد، هنوز حرکت جدی را در خلق حماسه اقتصادی شاهد نیستیم و با این روند مسئولان امر باید سرعت عمل به خرج داده و همه نگاه‌ها را معطوف به حوزه سیاسی نکنند.

وی با انتقاد از مسئولان اجرایی و همچنین بانکی در بی‌توجهی به تحقق شعار سال بیان کرد: بازهم به نظر می‌رسد برخی وعده‌ها در حد شعار باقی بماند و برنامه‌ها و مصوبات وارد مرحله عملیاتی نشود به مانند سال تولید ملی، کار و سرمایه ایرانی که بسیاری از فرصت‌های طلایی از دست رفت.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، رئیس اتاق بازرگانی استان با بیان اینکه واحدهای تولیدی استان پایین‌تر از ظرفیت تولید و با بهره‌وری بسیار کم فعالیت می‌کنند، یادآور شد: حذف مشوق‌های سرمایه‌گذاری سبب شده است تا در کنار پایین آمدن بهره‌وری و اشتغال، میزان سرمایه‌گذاری در استان نیز کاهش یابد.

پیرمؤذن، ضرورت شفاف‌سازی در جذب سرمایه‌گذاران و مشوق‌های مربوط با آن را یادآور شد و ادامه داد: برای استان‌های کم‌برخوردار از جمله اردبیل مشوق‌های سرمایه‌گذاری تعریف شده که متأسفانه این مشوق‌ها در دولت نهم و دهم قابلیت اجرایی پیدا نکرده است.

وی با اشاره به اینکه برای برون‌رفت از تنگناهای موجود و رسیدن به پیشرفت ایده‌آل و قابل قبول به حمایت همه‌جانبه دلسوزان نیاز داریم، گفت: واحدهای تولیدی ما امروزه با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کنند، در حالی که باید در شهرک‌های صنعتی ما معافیت‌های مالیاتی اجرایی شده و بخشودگی جرایم و تقسیط وام‌های معوقه به خاطر نوسانات قیمت ارزی صورت بگیرد.

رئیس خانه صنعت و معدن استان اردبیل، پرداخت نشدن تعهدات قانونی و شرعی دولت از محل اجرای هدفمندی یارانه‌ها را از دیگر مشکلات جدی برشمرد و افزود: دولت مکلف بود 30 درصد از درآمد حاصل از هدفمندی یارانه‌ها را به حوزه صنعت و کشاورزی پرداخت کند که تاکنون این امر عملیاتی نشده است.

پیرمؤذن در پایان سخنان خود تصریح کرد: ‌اگر قرار بود مرحله دوم هدفمندی اجرا شود؛ به یقین سایر واحدها نیز با خطر جدی تعطیلی روبه‌رو می‌شدند.

انتهای پیام/62001/ذ30 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول