اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

وقتی اقتصاد فرهنگ را می‌بلعد؛ خصوصی‌سازی فرهنگ‌سوزی می‌کند

تاکنون اماکن فرهنگی متعددی در اصفهان به بخش خصوص واگذار شده است که اهداف سودجویانه بخش‌های خصوصی به جز فرهنگ‌سوزی نتیجه دیگری در بر نداشته است.

وقتی اقتصاد فرهنگ را می‌بلعد؛ خصوصی‌سازی فرهنگ‌سوزی می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، چندی است که برخی از سالن‌های تئاتر و موسیقی در اصفهان به بخش خصوصی واگذار می‌شود و مسئولان در بیان علت این اقدام معتقد هستند که صیانت و نگهداری و همچنین تأمین هزینه‌های اماکن فرهنگی بسیار دشوار است و با توجه به بودجه ناچیز فرهنگی، ارگان‌های دولتی از این مسئولیت سر بلند بیرون نمی‌آیند به همین دلیل از طریق مناقصه این اماکن را به بخش خصوصی واگذار می‌کند.

زمانی که این اماکن به بخش خصوصی واگذار شود، به طور طبیعی از نظارت نهادهای دولتی همچون اداره فرهنگ و ارشاد خارج شده و این نهاد دیگر مجاز به تصمیم‌گیری در مورد اقدامات این سالن‌ها نیست، به همین علت ممکن است مسئولان جدید این اماکن فرهنگی اقدام به تغییر کاربری کنند و یا هزینه‌های سنگین و خارج از عرفی را برای در اختیار قرار دادن این سالن‌ها به هنرمندان معین کنند.

از جمله اماکن فرهنگی شهر اصفهان که به بخش خصوص واگذار شده است، سالن هلال احمر است که مسئولان این سالن را در اختیار هنرمندان عرصه موسیقی قرار نمی‌دهند و مشکلات بسیاری را به وجود آورده‌اند، تالار فرشچیان نیز از جمله سالن‌هایی که قرار است به بخش خصوصی واگذار شود که بیشتر هنرمندان این اقدام را نادرست می‌دانند.

واگذاری اماکن فرهنگی به بخش خصوصی نباید به گونه‌ای باشد که اداره فرهنگ و ارشاد نتواند در برابر اقدامات آنها نظارت داشته باشد و به عنوان مثال سالن سینما ایران به دلیل مشکلات مدیریت تعطیل شد و اداره فرهنگ و ارشاد نتوانست مانع این اقدام شود، سالن هلال احمر در اختیار هنرمندان قرار نمی‌گیرد و باز هم اداره ارشاد اصفهان در این بخش بی تأثیر است و تنها نتیجه این خصوصی سازی تاکنون به جز فرهنگ سوزی نتیجه دیگری نداشته است.

*سرنوشت تالار فرشچیان نباید مانند سالن هلال احمر شود

سرپرست گروه موسیقی پالماس در گفت‌وگو با فارس در این مورد گفت: اصفهان دارای سالن‌های متعدد آمفی تئاتر است، اما از داشتن سالن مخصوص موسیقی و کنسرت محروم است.

وی اضافه کرد: بسیاری از سالن‌های موسیقی اصفهان در تملک سازمان‌های خصوصی است و به همین دلیل به سختی سالن‌های اجرا را در اختیار هنرمندان قرار می‌دهند و تنها سالن هنرسرای خورشید است که از واگذاری سالن به گروه‌های موسیقی اجتناب نمی‌کند.

علیرضا عارف مهر گفت: سالن ادب در تملک آموزش و پرورش است و برای برگزاری جشنواره موسیقی این سالن را در اختیار گروه‌های موسیقی قرار داده است که امید است این سالن در زمان برگزاری کنسرت‌های عمومی هم در اختیار هنرمندان قرار گیرد.

وی ادامه داد: سالن هلال احمر خصوصی شده است، به همین دلیل مسئولان این سالن را در اختیار گروه‌های موسیقی قرار نمی‌دهند.

عارف مهر تصریح کرد: اگر سایر سالن‌های فرهنگی اصفهان همچون سالن هلال احمر خصوصی شود، دیگر خبری از برگزاری کنسرت در اصفهان شنیده نمی‌شود، زیرا هنرمندان توانایی پرداخت هزینه بالای سالن‌ها را ندارند.

*مدیریتی کارآمد و هنردوست برای تالار فرشچیان برگزیده شود

سرپرست گروه خزان نیز در این مورد گفت: از میان تالار فرشچیان و هنرسرای خورشید که به اجرای موسیقی می‌پردازد، سالن هنرسرای خورشید از لحاظ استانداردسازی و ایجاد فضای آکوستیک فضای بهتری دارد.

سامان صادقیان ادامه داد: توفیق در واگذاری تالار فرشچیان به بخش خصوصی مستلزم انتخاب مدیریت کارآمد برای این مکان است، به عنوان مثال هنرسرای خورشید خصوصی است، اما دارای مدیریت مناسبی است، پس تالار فرشچیان هم باید توسط بخشی اداره شود که در بهبود وضعیت این تالار و همچنین وضعیت هنر در اصفهان متعصب باشند در غیر این صورت این اقدام آینده خوبی ندارد.

*بخش‌های خصوصی باید از ارشاد تمکین کنند/تغییر کاربری اماکن فرهنگی ممنوع

معاون سینمایی اداره ارشاد اصفهان در این زمینه گفت: اماکن فرهنگی که به بخش خصوصی واگذار می‌شود، همچنان زیر نظر اداره فرهنگ و ارشاد هستند و مجاز به تغییر کاربری این اماکن نیستند و هر کاری که در این محل‌ها انجام شود باید با هماهنگی اداره کل ارشاد اسلامی صورت بگیرد.

علی تمنایی افزود: به عنوان مثال سینما ایران از جمله اماکنی است که به بخش خصوص واگذار شده است و بانک دی قصد دارد اقدامات مالی در آن انجام دهد اما اداره فرهنگ و ارشاد اصفهان این را در اختیار آن قرار نمی‌دهد.

سخنان معاون سینمایی ارشاد در شرایطی است که سینما ایران اصفهان همچنان تعطیل است و سایر مکان‌های خصوصی که اداره فرهنگ و ارشاد اصفهان داعیه نظارت بر آنها را دارد، از تمکین سرباز می‌زنند و به سلیقه خود مدیریت آن محل را انجام می‌دهند و حاصل این واگذاری اماکن فرهنگی به بخش خصوصی تاکنون به جز فرهنگ سوزی نتیجه دیگری در بر نداشته است.

گزارش از مریم سرلک

انتهای پیام/2301/ع30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول