اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس شبکه بهداشت و درمان گچساران:

اجرای طرح ملی ارتقای سلامت ایرانیان در گچساران آغاز شد

رئیس شبکه بهداشت و درمان گچساران گفت: طرح ملی ارتقای سلامت ایرانیان از امروز در این شهرستان آغاز شده و تا 10 روز ادامه دارد.

اجرای طرح ملی ارتقای سلامت ایرانیان در گچساران آغاز شد

ستار اسدپور امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در گچساران اظهار کرد: اجرای طرح ملی ارتقای سلامت ایرانیان «غربالگری فشار خون بالا و تعیین تناسب وزن افرادی بالا 30 سال» همزمان با سراسر کشور در گچساران آغاز شد.

وی ادامه داد: طرح سلامت ایرانیان به صورت کشوری بوده و در این شهرستان در 10 مرکز بهداشتی و درمانی شهری و سه پایگاه بهداشتی اجرایی شده است.

اسدپور افزود: در این طرح فشار خون، قد، وزن و توده بدنی افراد بالای 30 سال اندازه‌گیری شده و افراد داری فشار خون مستعد به منظور تشکیل پرونده سلامت ایرانیان به مراکز بهداشتی و درمانی معرفی می‌شوند.

اجرای رایگان طرح سلامت ایرانیان

رئیس شبکه بهداشت و درمان گچساران در ادامه با اشاره به رایگان بودن این طرح عنوان کرد: افراد در معرض خطر و افراد دارای توده بدنی بالا تحت آموزش‌های لازم قرار خواهند گرفت.

اسدپور افزود: فشار خون به دو نوع یک و دو تقسیم شده که نوع یک، فشار خون اولیه نامیده می‌شود و 95 درصد موارد را تشکیل می‌دهد.

وی ادامه داد: این نوع فشار خون بیشتر در افراد بالای 30 تا 35 سال دیده می‌شود و در این فشار خون هیچ علت زمینه‌ای برای ایجاد فشار خون وجود ندارد.

اسدپور گفت: فشار خون نوع دوم و یا فشار خون ثانویه در افراد زیر 25 سال و بالای 55 سال دیده می‌شود. وی با بیان این‌که یکی از عوامل ابتلا به این نوع فشار خون، چاقی و افزایش وزن است، یادآور شد: در این نوع فشار خون علت زمینه‌ای برای ایجاد فشار خون وجود دارد و باید کارکرد سایر اندام‌های بدن از جمله کلیه، کبد و قلب را ارزیابی کرد.

رئیس شبکه بهداشت و درمان گچساران در ادامه علائم فشار خون را سر درد، سرگیجه، خونریزی از بینی، احساس سنگینی بیشتر در منطقه پشت سر به ویژه در صبح‌ها عنوان کرد.

اسدپور تصریح کرد: کودکان بیشتر در معرض ابتلا به فشار خون نوع دوم هستند و لازم است والدین در کنترل وزن و چاقی فرزندان خود نظارت بیشتری داشته باشند.

وی با تأکید بر لزوم ترغیب کودکان برای شرکت در کلاس‌های ورزشی و کنترل وزن ابراز داشت: سرمایه‌گذاری در امر پیشگیری از بیماری‌ها از طریق راه‌های منطقی، تلاش برای ارتقای سلامت خانواده و جامعه بوده و والدین باید در این زمینه حساسیت ویژه‌ای داشته باشند.

انتهای پیام/82001/غ30/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول