اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل شرکت تعاونی یاس سپید کهگیلویه:

نگرش‌های جنسیتی مانع کشف استعداد کارآفرینان می‌شود

کارآفرین برتر کهگیلویه‌ و بویراحمد گفت: اندیشه نو در تغییر و بهبود کار، شرط کارآفرینی است و لحاظ شدن نگرش‌های جنسیتی باعث می‌شود این خصوصیات به سختی در زنان شکل گیرد.

نگرش‌های جنسیتی مانع کشف استعداد کارآفرینان می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از کهگیلویه، زنان در ایجاد و پیشرفت تمدن سهم ارزنده‌ای داشته و دارند؛ اما جایگاه آنان در زندگی اجتماعی همواره متناسب با این سهم نبوده و نیست و افزایش قابل ملاحظه زنان شاغل واقعیت انکار ناپذیر جامعه ایران است.

با وجود این، تجربه اجتماعی حاکی از آن است که تعداد کمی از زنان شاغل کارآفرین هستند. برای ظهور فعالیت‌های کارآفرینانه وجود زمینه‌ها و شرایط اجتماعی و فرهنگی مناسب ضروری است.

هفته کارگر و نیز هفته زن بهانه‌ای شد تا با کارآفرین زن شهرستان کهگیلویه گفت‌وگویی داشته باشیم

مرضیه افرازی کارآفرین برتر کهگیلویه و بویراحمد معتقد است همیشه مشاغل درون‌پایه و مشاغلی که هم از لحاظ پایگاه اجتماعی و هم از لحاظ درآمد مالی در سطح پایین هستند به زنان داده می‌شود.

افرازی، نگرش و باورهای کلیشه‌ای را یکی ازعوامل اثرگذار در کارآفرینی زنان برشمرد و اذعان داشت: برخی افراد با برداشت‌هایی بیش از حد ساده و جانبدارانه از واقعیت، توانمندی‌های زنان را نادیده می‌گیرند و در برابر تغییر مقاومت می‌کنند.

وی با ابراز این‌که در ابتدای کار تصورات منفی که از من می‌شد کم نبود افزود: در سایه حمایت‌های خانواده و یکی از دوستان صمیمی خود بنام پریسا درخش، به کار خود ادامه دادم.

این جوان کارآفرین، تضاد نقش و نگرش‌های جنسیتی را از دیگر عوامل ایجاد موانع در کارآفرینی زنان دانست و تصریح کرد: : نباید امکان دستیابی به فرصت‌ها و منابع ارزشمند اجتماعی را به خاطر زن بودن برای آنان محدود ساخت و این موضوع در زمان دریافت تسهیلات اعطایی از بانک برایم وجود داشت.

افرازی با تبیین ویژگی‌های یک کارآفرین و موانع بروز کارآفرینی به لحاظ نگرش‌های جنسیتی گفت: در صورتی می‌توان یک فرد را کارآفرین نامید که در اندیشة تغییر و بهبود شرایط کارش باشد، فکری نو در سر داشته باشد و لحاظ شدن نگرش‌های جنسیتی باعث می‌شود این خصوصیات به سختی در زنان شکل گیرد.

این خانم جوان، مزاحمت مردان در محیط کاری، مخالفت خانواده‌های سنتی با ورود دختران به عرصه کار، نبود سرمایه کافی و عدم رعایت حقوق زنان در بحث ارتقای شغلی و پاداش و نداشتن امنیت شغلی را از محدودیت‌های زنان برای توسعه کار و کارآفرینی برشمرد و عنوان کرد: متأسفانه بیشتر مواقع قابلیت‌های زنان در نظر گرفته نمی‌شود و یک جوان تحصیل‌کرده که انرژی زیادی برای نقش آفرینی در عرصه کار دارد ابزار کار دیگران می‌شود و با حقوق ناچیز و بدون بیمه در خدمت کارفرما وقت گران‌بهای خود را صرف کارهای بدون پشتوانه می‌کند.

افرازی شکست در هر کاری را زمینه پیشرفت و نه مانع ادامه کار خواند و بیان داشت: پذیرش این اصل که تمام نتایج فرآیند کارآفرینی مثبت باشد توهم است و یک کارآفرین همواره آماده پذیرش خطر و شکست بوده و من نیز بارها با خطر موجه شدم اما اجازه ندادم شکست‌ها مانع پیشروی به سوی هدفم شود.

تشکیل انجمن کارآفرینان نیاز اساسی شهرستان کهگیلویه است

مدیرعامل شرکت تعاونی یاس سپید کهگیلویه، با ابراز این‌که شهرستان کهگیلویه، واسطه‌گرایی در نخبه‌پروری دارد راه‌اندازی انجمن کارآفرینان در شهرستان را یک ضرورت دانست و بیان داشت: راه‌اندازی این انجمن در راستای شناسایی و معرفی کارآفرینان به جامعه و استفاده از توانمندی‌های آنان در جهت توسعه‌ اشتغال در کشور، ترویج و توسعه فرهنگ کارآفرینی دربخش‌های غیر دولتی، ترغیب افراد مستعد برای ایجاد کسب و کار جدید و افزایش ظرفیت کارآفرینی و رشد روحیه خودباوری در جوانان در شهرستان کهگیلویه ضروری است.

وی در ادامه افزود: افزایش میزان توجه مدیران به این موضوع حساس و ضروری در شهرستان ما، زمینه مناسبی برای بروز استعدادهای زنان و دختران کار آفرین، به منظور توسعه اقتصادی جامعه فراهم خواهد ساخت تا از این طریق بتوانیم هر چه بهتر و بیشتر از این ذخایر گران‌بها و پایان‌ناپذیر به نحو احسن استفاده نماییم.

افرازی اجرای طرح ساخت و پرواز هواپیما را در دستور کار خود دارد

افرازی که در حال حاضر با گسترش حیطه کاری خود، مشغول طراحی ساخت و پرواز هواپیما بین علاقمندان است با تقدیر از حمایت‌های همه‌جانبه فرماندار بخصوص در پیگیری راه‌اندازی این طرح افزود: اجرای این طرح در قالب اردوهای دانش‌آموزی باعث رونق گردشگری، مهارت‌ورزی و پرورش قدرت خلاقیت کودکان و نوجوانان می‌شود.

وی در خصوص اجرای این طرح گفت: طرح تفریحی، رفاهی، آموزشی طراحی ساخت و پرواز هواپیما با عنوان " شهر بچه‌های کارآفرین" برای خلاقیت و ابتکار کودکان طراحی شده است و عملیات آن رو به اتمام است.

کارآفرین برتر کهگیلویه و بویراحمد با ابراز این‌که زمین آموزش طراحی ساخت و پرواز هواپیما در دهدشت از طریق اداره منابع طبیعی تأمین شده است اذعان داشت: در صورت حمایت مسئولین در اندیشه توسعه این آموزش به شهرهای استان به‌ویژه در یاسوج و چرام نیز هستم.

وی اجرای این طرح را ضمن داشتن توجیه اقتصادی در بالابردن صنعت کشور مفید دانست و تصریح کرد: راه‌اندازی این طرح باعث اشتغال‌زایی می‌شود.

وی خواستار اهتمام ویژه مسئولان ذی‌ربط به این طرح شد و گفت: ضرورت دارد مسئولان امر در رفع مشکلات این طرح و همه طرح‌های کارآفرینی استان گام‌های بلندتری بردارند.

 

======================

گفت‌و‌گو از: طیبه‌سادات سعادتی‌نیک

======================

انتهای پیام/82016/ط40/پ3003

 

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول