اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در مصاحبه با فارس تشریح شد

شورا مبنای تصمیم‌سازی توسعه شهری یا تدارکات‌چی

دبیر کارگروه معماری و شهرسازی کانون بسیج مهندسان شهرستان نوشهر گفت: ناهماهنگی میان اعضای شورا چالش اصلی شوراهاست و شورا یک نهاد نوپاست، اما بیشتر به عنوان یک تدارکات‌چی نگریسته می‌شود.

شورا مبنای تصمیم‌سازی توسعه شهری یا تدارکات‌چی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس از نوشهر، این روزها بحث داغ انتخابات شوراهای شهر و روستا جزو مباحث اول در بین اقشار مختلف جامعه است و در این میان یکی از موضوع‌هایی که بیشتر به چشم می‌خورد، نگرش و انگیزه‌های گروهی و طایفه‌ای پیرامون شوراها است.

به همین دلیل گفت‌وگویی با امین سالاریان، دبیر کارگروه معماری و شهرسازی کانون بسیج مهندسان شهرستان نوشهر انجام شد که در زیر می‌خوانید:

نظر شما در مورد نقش شوراهای اسلامی در توسعه شهر چیست ؟

سالاریان: بنیاد این نهاد اجتماعی (شوراها) بر حل عمل‌گرایانه مشکلات عینی و مشخص مردم در شهر و روستا است و هدف آن راحت‌تر و اخلاقی‌تر کردن زندگی شهروندی است.

یک شرط اساسی آن است که انگیزه‌های جناحی و حزبی، این شوراها را عرصه تاخت و تاز خود نکند و آن را از کار اصلی خود باز ندارد. دخالت جناح‌بندی‌ها و انگیزه‌های حزبی، گروهی، شخصی و طایفگی در این وظیفه‌ مهم، زهر مهلکی است که شوراها را از کار می‌اندازد و آن را کم‌سود و گاه، زیانبخش می‌سازد.

در فهرست خدماتی که شوراها به آن می‌پردازند، باید حفظ هویت و اصالت شهرها و روستاها، پایبندی به معماری اسلامی و ایرانی، رعایت زیبایی و استحکام بناها، ترویج فرهنگ نظم و قانون، گسترش نمادهای دین و اخلاق، آسان‌سازی خدمت‌رسانی و عدالت و فراگیری در خدمات شهری و توسعه فضای سبز و اهتمام به سلامت محیط زیست، توجه به نیازهای جانبازان و مصدومان جسمی، نگاه عدالت‌گستر به محله‌ها و اشخاص محروم و توجه ویژه به بانوان و نیز به جوانان برجسته شده و همواره مدنظر قرار گیرد.

خدای متعال را همواره حاضر و ناظر کار خود بدانیم و خدمتی را که مردم بر دوش ما نهاده‌اند، به عبادتی بزرگ و موجب تقرب به خداوند مبدل کنیم.

رهبر فرزانه انقلاب اسلامی حل مشکلات متعدد را منوط به دینداری، ‌امانتداری، نگاه علمی، روحیه خدمت‌رسانی، عدالت‌خواهی، دوستداری مردم، سلامت مالی و اخلاقی مدیریت‌های مختلف شهری می‌دانند و سلامت بافت مدیران شهری را بسیار مهم قلمداد می‌کنند، چراکه بی‌توجهی به این بافت، موجب بروز مشکلات عدیده و تأثیرگذاری آنها بر زندگی روزمره مردم می‌شود که باید در انتخاب مدیران در سطوح مختلف دقت و اهتمام لازم برای رعایت معیارها انجام گیرد.

چالش اصلی شوراها را در چه می‌دانید؟

سالاریان: ناهماهنگی میان اعضای شورا چالش اصلی شوراهاست و شورا یک نهاد نوپاست، اما بیشتر به عنوان یک تدارکات‌چی نگریسته می‌شود، نه در جایگاهی که دارای تعقل و تفکر و تجربه است.

البته اساس مجلس هم اینگونه است و حتی دولت توجهی به این مهم ندارد. نمونه‌اش تصویب لایحه بودجه است؛ مگر اینکه استیضاح و عزلی مطرح شود.

نظرتان را درباره نظام پارلمانی بفرمایید ؟

سالاریان: در مجموعه کوچک و تأثیرگذار نظام حکومتی باید افرادی پر انرژی و باتجربه و تحصیلکرده بر سرکار بیایند که اعتقاد به کار ستادی داشته باشند؛ نه عملیاتی.

تصمیمات در شوراها سلیقه‌ای است و اعضای شورا خیلی حوصله و انگیزه کار ندارند، در حالی که باید شوراها، شهرداری‌ها را مدیریت کنند ولی در حال حاضر شهرداری‌ها شوراها را مدیریت می‌کنند.

شورای اسلامی شهر نوشهر و مجموعه شهرداری باید با برادری و همکاری مبتنی بر منطق و قانون، برای خدمت‌رسانی بیش از پیش به مردم تلاش کنند.

به اعتقاد شما چرا انگیزه‌های شخصی و طایفگی، سم مهلکی برای شوراهاست؟

سالاریان: شهرداری‌ها طرح می‌دهند، اما شوراها حتی ایده هم نمی‌دهند، چون مطالعات کمی دارند و یکدست نیستند و افراد مختلف بنا بر سلایق مختلف مردم و براساس نگاه طایفه‌ای وارد این نهاد شده‌اند و باید این نکته را اذعان داشت که سطح آگاهی مردم نسبت به گذشته تغییر چشمگیری داشته و از این مقوله دور شده است و یا در حال پوست‌اندازی دیگری است.

دخالت جناح‌بندی‌ها و انگیزه‌های حزبی، گروهی، شخصی و طایفگی در این وظیفه‌ مهم، زهر مهلکی است که شوراها را از کار می‌اندازد و آن را کم ‌سود و گاه، زیانبخش می‌سازد.

در اینجا باید به بند دو ماده 71 قانون شوراها اشاره کنم که می‌گوید؛ اعضای شورا باید اهل تحقیق، تفحص و مطالعه باشند، نارسایی‌ها را پیدا کنند، نیازسنجی داشته باشند و با بهره‌گیری از گفتمان و خردجمعی راهکار ارائه دهند و این کلیدی‌ترین ضعف شوراهاست و اینجاست که مردم باید در انتخاب افراد شایسته دقت کنند.

شهردار هر شهری را شوراها انتخاب می‌کنند، اما در انتخاب شهردار عملاً افراد بسیاری دخیل هستند و تازه بعد از انتخاب باید مورد پذیرش بسیاری قرار گیرد و اینجاست که عملاً شهردار خود را با چند متولی مواجه می‌بیند.

شهرداری که خود را در رفتارهای اداری با چند مسئول مواجه می‌بیند، چون از محل درآمدهای عمومی هم اداره می‌شود و کمتر از تسهیلات و امکانات دولتی بهره‌مند است، در هزینه‌کردها دچار اختلاف می‌شود و این مناقشات درون شورا و شهرداری و متولیان شهرداری موجب ایجاد حمایت‌هایی از اطراف می‌شود و اختلافات بالا می‌گیرد و این روند کار را تضعیف می‌کند.

انتهای پیام/86019/ذ40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول