اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی مطرح کرد

کسب مقام معتبر‌ترین آرشیو اسناد پارلمانی توسط مرکز اسناد مجلس

مدیر مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی گفت: مرکز اسناد ملی تنها آرشیو پارلمانی ایران از سال 1285 تاکنون است و به عنوان معتبر‌ترین آرشیو و بایگانی اسناد پارلمانی ایران معرفی شده است.

کسب مقام معتبر‌ترین آرشیو اسناد پارلمانی توسط مرکز اسناد مجلس

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، ثقة‌الاسلام محمدبن یعقوب بن اسحاق کلینی رازی معروف به شیخ کلینی، مشهورترین دانشمند فقیه شیعه در نیمه نخست قرن چهارم هجری قمری است.

او از اهالی روستای کلین واقع در 38 کیلومتری شهر ری و ناحیه جنوب غربی جاده قم ـ تهران نزدیک حسن آباد بوده است، به همین دلیل ایشان را رازی یعنی از اهالی ری لقب دادند.

در آن زمان ری و به خصوص روستاهای آن یکی از مراکز شیعه نشین بوده است.

این دانشمند و محدث ایرانی در 11 قرن پیش مدتی از عمر شریف خود صرف کرد تا معتبرترین احادیث و اخبار ائمه معصومین (ع) را از لا به لای کتب و رساله‌ها انتخاب کند و مجموعه نفیس و بی نظیری را که در تمام این یازده قرن در میان صدها هزار کتاب اسلامی بی مانند می‌باشد به جامعه اسلام و تشیع تحویل دهد؛ تا جایی که بیش از 50 کتاب در شرح و ترجمه آن به زبان‌های مختلف منتشر شده است.

این مجموعه در میان آثار دانشمندان و مولفان به عنوان سند مذهبی تلقی شده و در جامعه تشیع در ردیف معتبرترین کتب بعد از قرآن معرفی شد.

به همین دلیل روز 19 اردیبهشت به منظور گرامیداشت این دانشمند و محدث ایرانی در تقویم ایران به نام روز اسناد ملی و میراث مکتوب نام‌گذاری شده است.

به همین منظور برای آشنایی بیشتر با مرکز اسناد ملی ایران گفت‌وگویی با علی ططری مدیر مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی انجام دادیم که در ادامه می‌آید.

فارس: مرکز اسناد ملی مجلس ایران چه تعداد اسناد در آرشیو خود دارد؟

ططری: ما در این مرکز 12 میلیون برگ سند از سال 1285، مقارن با دوران مشروطه و مجلس سنا در دست داریم که می‌توان این مرکز را تنها آرشیو پارلمانی در ایران دانست.

فارس: آیا اسنادی هم به بیرون از این مرکز خارج شده است؟ در چه تاریخی؟

ططری: بله، در دوره‌ نخست در روز سه‌شنبه دوم تیر سال 1287 مقارن با 23 جمادی‌الاول سال 1326 قمری که مجلس به دستور محمد‌علی شاه و توسط کلنل لیاخوف، افسر روسی به توپ بسته شد تعداد زیادی از اسناد ملی در اثر آتش‌سوزی و غارت از بین رفته است.

فارس: در مورد تاریخچه تشکیل مجلس سنا توضیح دهید.

ططری: به موجب قانون اساسی مورخ 1285 حکومت ایران علاوه بر مجلس شورای ملی باید دارای مجلس دیگری به نام «مجلس سنا» باشد که به این منظور لایحه تشکیل مجلس سنا در روز 19 اردیبهشت 1327 توسط دولت حکمی به مجلس تقدیم شد که این مجلس در هفت دوره از 25 اسفند 1338 آغاز و با پیروزی انقلاب اسلامی در 22 بهمن 1357 منحل شد.

فارس: فعالیت‌های این سازمان در چه زمینه‌ای است؟

ططری: این مرکز به دلیل اینکه توانسته در سازماندهی، فهرست نویسی، حفاظت و نگهداری اسناد ملی و برگزاری همایش‌ها، عقد قراردادها و طرح‌های پژوهشی، خرید اسناد از سازمان‌ها و مردم موفق باشد؛ عنوان بایگانی مرکز اسناد مجلس را از آن خود کرد.

همچنین این بخش به عنوان یک مرکز پژوهشی در طول تاریخ پارلمان ایران به شمار ‌می‌رود.

این مرکز به بررسی تاریخ مجالس معتبر دنیا و تأثیر آن بر تاریخ مجلس ایران نیز می‌پردازد.

فارس: آیا امکان بهره‌گیری از اسناد این مرکز برای اقشار مختلف جامعه وجود دارد؟

این مرکز روزانه پذیرای پژوهشگران و دانشجویان و دیگر گروه‌های علمی کشور است و از ساعت هشت صبح تا 19 با ارائه کارت شناسایی آماده خدمت‌رسانی به پژوهشگران و دانشجویان است.

انتهای ‌پیام/77012/ق40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول