اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله جوادی‌آملی:

جامعه‌‌ قرآنی نه به بیراهه می‌رود و نه راه را بر کسی می‌بندد

مرجع تقلید شیعیان گفت: جامعه‌ای که قرآنی است نه به بیراهه می‌رود و نه راه را بر کسی می‌بندد.

جامعه‌‌ قرآنی نه به بیراهه می‌رود و نه راه را بر کسی می‌بندد

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، آیت‌الله عبدالله جوادی‌آملی در پیامی بمناسبت افتتاح هفدهمین دوره مسابقات سراسری قرآن و عترت دانشگاه‌های پیام نور در اهواز خواستار توجه جدی به مبانی قرآن شد.

ایشان در پیام خود آورده است: مقدم شما علاقه‌مندان قرآن و عترت، قرآن‌پژوهان، حافظان قرآن، معلمان قرآن، مدرسان قرآن، مفسران قرآن و بزرگوارانی که در محضر قرآن و عترت عمر خود را سپری کردید گرامی می‌دارم و از همه دست‌اندرکاران این همایش وزین حق‌شناسی می‌کنم.

از ذات اقدس الله مسئلت می‌کنیم که دل‌های همگان را به نور معارف قرآن و عترت روشن‌تر بفرماید و توفیق ادراک صحیح رهاورد قرآنی از یک سو و باور کردن معارف قرآن و عترت از سوی دیگر و عمل به رهنمودهای قرآن و عترت از سویی دیگر نشر آثار و ماثر این دو وزنه وزین را به همگان مرحمت بفرماید.

آیت الله جوادی آملی در ادامه پیام خود افزوده است: مستحضرید قرآن کلامی است که متکلم در آن تجلی کرده است. امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب سید موحدان عالم(ع) سخنی را درباره کل هستی دارد یعنی نظام هستی و سخنی را درباره قرآن کریم. تطابق دو کتاب کتاب تکوینی و تدوینی را از این دو بیان نورانی امیرالمؤمنین(ع) می‌توان استفاده کرد. وجود مبارک امیرالمؤمنین(ع) درباره نظام آفرینش می‌فرماید نظام هستی تجلی خدا است. «الحمد لله المتجلی لخلقه بخلقه» که این را در برخی از خطبه‌های نهج‌البلاغه مشاهده می‌کنیم.

این مرجع عالیقدر تشیع خاطرنشان کرد: یک بیان نورانی دیگر درباره قرآن کریم دارند، این مضمون در نهج البلاغه است که فرمود: خداوند در آینه قرآن تجلی کرده است ولی قرآن‌پژوهان، خواننده‌های قرآن، قرآن‌باوران، حافظان قرآن کمتر او را می‌بینند درک معارف قرآن بسیار سودمند است اما شهود حق، شهود اسمای الهی و مشاهده کردن معجزات الهی از آن نعمت‌های برجسته‌ای است که مقدور همگان نیست، این دو تعبیر علوی نشان می‌دهد کتاب تکوینی با کتاب تدوینی هماهنگ است اگر کل جهان آیینه است قرآن هم آیینه است اگر در آیینه جهان اسماء‌الحسنی الهی می‌تابد در آینه قرآن آیات الهی و سوره‌های الهی می‌تابد.

وی افزوده است: اگر مردان موحد گاهی با عقل و گاهی با قلب آیات الهی را در میدان سپهری می‌بینند، همان مردان الهی گاهی با قلب گاهی با عقل، اسمای الهی را در قران کریم می‌فهمند یا مشاهده می‌کنند.

آیت الله جوادی آملی تصریح کرد: مطلب دیگر آن است که قرآن کریم در عین مجرای فیض خاص الهی است. خدا قرآن را نازل کرده به یک نوع انزال ویژه‌ای. انزال در خود قرآن به دو قسم تقسیم شده است؛ یک انزال به معنای القا یعنی انداختن یک انزال به معنای آمیختن.

خداوند بر اساس رهنمود قرآن کریم باران، برف، تگرگ را نازل کرد، مطر را نازل کرد یعنی قطرات باران را از بالا به پایی انداخت و قرآن را نازل کرد اما انزال قرآن از سنخ انداختن نیست؛ «إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ» معنای انزال که در سوره بقره و قدر آمده است به معنای انداختن کتاب به زمین نیست بلکه به معنای آن است که خدا آن را از آسمان غیب به زمین آویخت.

مرجع عالیقدر شیعیان افزود: لذا قرآن یک حبل متینی است که اعتصام به او انسان را از هر خطری حفظ می‌کند، طنابی که مستحکم باشد توان آن را دارد که به چاه افتاده‌ها را بیرون آورد. در حدیث ثقلین پیامبر(ص) فرمود: این قرآن طناب محکمی است که صدرش به دست بی دستی خدا است و ذیلش به دست امت اسلامی است؛ لذا به ما گفته‌اند همگان به این طناب آویخته الهی اعتصام کنید تا از هر خطری برهید. به ما گفتند هر چه این طناب را گرفتید و بالا رفتید زمینه برای صعود بالاتر بیشتر می‌شود. جامعه‌ای که قرآنی است نه به بیراهه می‌رود و نه راه را بر کسی می‌بیند و جهان را مجلای خدا می‌داند.

وی ادامه داد: با فهمیدن اسمای و صفات یا عاملانه و عارفانه از سطح حیات حیوانی بالاتر می‌آید به جای آنکه حیوان ناطق باشد حی متعلم می‌شود.

امیدواریم عموم علاقه‌مندانی که قرآن را آیینه اسمای الهی می‌دانند و عموم اوصاف الهی را در چهره قرآن کریم می‌بینند متخلق به اخلاق الهی باشند چه اینکه به اخلاق پیامبر(ص) خواهد بود و همین تعبیر برای ابراهیم آمده است که ابراهیم و مؤمنان و طایفه او برای شما اسوه است. این آیات تصریح به اسوه بودن دارند؛ طائفه ثانیه فضائلی است که برای پیامبر(ص) بیان می‌شود. طایفه از آیات تصریح به اسوه بودن دارد. ضمنا دستور تأسی، اسوه‌یابی و اعتصام یعنی اقتدا به حضرت به ما داده می‌شود.

آیت الله جوادی آملی تصریح کرد: طایفه ثانیه آیاتی است که به صراحت به ما پیروی از حضرت را امر می‌کند. «أَطِیعُواْ اللّهَ وَرَسُولَهُ». طائفه ثالثه دستور به اقتدای به وجود پیامبر(ص) است. هر جا صحبت از پیامبر(ص) در قرآن است عصمت در کنار آن است.

امیدواریم همه شما عزیزان برگزارکنندگان این همایش وزین هم از قرآن و عترت بهره صحیح برده باشید و هم در اعتصام به حبل الهی کامیاب باشید و هم اسما و اوصاف الهی را در چهره آیات قرآن کریم به خوبی مشاهده کنید.

وی در پایان پیام خود ابرازامیدواری کرده است: خداوند سبحان نظام ما را تا ظهور صاحب اصلیش از هر خطری حفظ نماید، رهبر، ملت و مملکت ما را در سایه امام زمان(عج) حفظ بنماید و روح امام ما و شهدایمان را با اولیا محشور بفرماید. بیداری اسلامی خاورمیانه را به مقصد نهایی برساند. بین ما و قرآن و عترت جدایی نیندازد. توفیق ادراک معانی قرآن و عترت را بیش از گذشته به مرحمت بفرماید.

انتهای پیام/2329/ق40/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول