اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به مناسبت روز شوراها

شوراها نمادی از تعاون و همکاری اجتماعی / شوراها شور کارآمدی خود را به رخ بکشند

شوراها نمادی از تعاون و همکاری اجتماعی هستند که به نوعی این همکاری و تعاون باید در روح جامعه نیز دمیده شود.

شوراها نمادی از تعاون و همکاری اجتماعی / شوراها شور کارآمدی خود را به رخ بکشند

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، نهم اردیبهشت ماه روز شوراها نامگذاری شده است، شوراهایی که باید همواره روح تعاون و همکاری را در خود داشته و از آن روح بلند سرفصلی را برای جامعه باز کنند.

شوراها همواره از مهمترین ارکان جامعه هستند چرا که با تشکیل این نهاد در کوچکترین مناطق جغرافیایی تا بزرگترین نقطه همه مسائل بر آنها هویدا شده و به راحتی می‌توانند بر پیکره آن نقطه مرهمی باشند.

بی‌شک همراهی، حضور و مشارکت گسترده مردم در انتخاب اعضای این نهاد مردمی، می‌طلبد شوراها با دارا بودن ماهیتی مردمی و نشأت گرفته از آرای مردم، نقش بسزایی را در پیشبرد اهداف ملت و جمهوری اسلامی داشته باشند.

در چند دوره اخیر شورای اسلامی شهر و روستا شاهد آن بودیم که شوراها آن وظیفه و اختیاری که باید در سطح جامعه داشته باشند، ندارد، به طوری که با برپایی جلسات و کمیسیون‌هایی در صحن شورا با وجود اینکه مصوباتی از این دل این جلسات بیرون می‌آمد، بازخورد آنها را در سطح شهر و روستا نمی‌دیدیم به طوری که مردم که شاهدان عینی هر ادعایی هستند، نیز بر این مسئله صحه می‌گذاشتند.

*مصوبات عقیم مانده شوراها عذاب‌آور است

شوراهای شهر با سفر به روستاها و شنیدن درد دل اهالی و شورای آن روستا با بسیاری از دردها و معضلات آشنا می‌شوند اما آیا تنها شنیدن کافی بود؟

در مواقعی بسیاری از معضلات موجود در سطح روستا برای اهالی ایجاد مزاحمت می‌کرد اما خود اهالی با همکاری هم آن را رفع می‌کردند، زیرا تا شورا آن را صورتجلسه کرده و در جلسه‌ای آن را مطرح و سپس از سوی مسئولان مرتبط اقدام می‌شد وقت زیادی می‌برد که بهتر بود خود نسبت به رفع آن اقدام کنند.

حال جای این سئوال است، مگر نه اینکه شوراها قرار است به آیه شریف «وامرهم شورا بینهم» تمکین کرده و تصمیم‌گیری خود را بر پایه اختیارات و وظایف خود بنا کنند، اما چرا گاهی مصوبات در کمیسیون‌های شوراها عقیم مانده و آن بازدهی را در کالبد جامعه ندارد....؟

در بررسی‌هایی که صورت گرفت، شوراها به گونه‌ای فرایند تصمیم‌گیری را با تعلل و تعرض مواجه می‌سازنند به طوری که خود از بسیاری از معضلات و مشکلات جامعه باخبرند اما در انتقال آن به مسئول یا متولی امر تعلل می‌کنند که همین کارآمدی شوراها را شبهه‌ناک می‌کند.

ایمنی بازار همدان، عدم مرغوبیت آسفالت مصرفی در سطح شهر همدان، نارضایتی‌های موجود در حمل و نقل عمومی و نرخ‌گذاری‌ها، معضلات گردشگری همدان و ....از مواردی که بود که بارها و بارها در سطح جلسات و کمیسیون‌های شورای شهر همدان مطرح شد اما دریغ از عملیاتی کردن مصوبات حاصل از این جلسات!

شاید در این خصوص نظر اعضای شورا بر این باشد که مصوبات فوق از سوی شورای شهر مطرح و دارای مصوباتی نیز بوده اما از سوی مسئولان اجرایی نشده اما آیا شورای شهر به عنوان نماینده مردم نباید اصراری بر ضروری بودن این موارد به مسئولان کرده و آنها را از استراتژیک بودن این مسائل آگاه سازد...؟

اعضای شورای شهر با دارا بودن مهر قانونی نماینده مردم باید محکم و قاطع به دنبال عملیاتی کردن مصوبات خود حرکت کند نه اینکه اگر مسئولان نیز بی‌توجهی کردند با آنها همراه شوند.

*مسئولان مسئولیت شوراها را قبول کنند

یکی دیگر از مواردی که شاید به مسئولان برگردد، اینکه مسئولان مسئولیت شوراها را قبول داشته باشند و بر نظرات و ایده‌های آنها احترام گذارند.

مسئولیت شوراها باید از سوی مسئولان پذیرفته شود، در دو سال اخیر به وضوح نبود اعضای شورای شهر و در مواقعی روستاها در جلسات دیده می‌شد.

با توجه به اینکه مردم مشکلات شهری خود را با اعضای شورا در میان گذاشته و شوراها از مسائل و مشکلات شهری مطلع هستند، به نظر باید در همه جلسات حضور یابند و حتی از نظرات آنها در سطح شهر استفاده شود.

در طول روز بسیاری از مردم برای درمیان گذاشتن و رفع مشکلات خود در زمینه‌های مختلف چون مسکن، اشتغال، تحصیل، بیکاری و... به ملاقات اعضای شورای شهر می‌روند که همین مسائل و درگیر شدن ذهن اعضا برای حل این موارد، می‌طلبد مسئولان در جلسات از اعضای شورا بیشتر کمک بگیرند.

در آستانه انتخابات شوراهای شهر و روستا این مسائل تنها گریزی دوجانبه به اهمیت شوراهای شهر و روستا بود تا بتوانیم گوشه‌ای از ضعف‌هایی که در این خصوص وجود داشت بیان کنیم.

در  چهارمین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا مردم با حماسه‌ای که خواهند آفرید نقش خود را انتخاب اصلح و بهتر ایفا می‌کنند که در مقابل اعضاهای شورای شهر و روستا نیز باید با قدردانی از حضور مردم با رسیدگی به مشکلات آنها بر  ارتقا شهر و یاری شهروند بیفزایند.

قطعاً در سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی کار اعضای شورای شهر و روستا سخت‌تر از دوره‌های قبلی است چرا که با تحریم‌هایی که از سوی دشمنان این مرزوبوم اعمال می‌شود شوراها می‌توانند نقش مهمی در توسعه کشور و استفاده از تولیدات داخلی داشته باشند.

انتهای پیام/89003/ی40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول