اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کارشناس مسائل سیاسی:

اصلاح‌طلبان برای ورود به شورای شهر سرمایه‌گذاری کرده‌اند

مسئول سابق سیاسی سپاه انصارالحسین(ع) گفت: اصلاح‌طلبان در انتخابات حضوری فعال دارند و برای ورود به شورای شهر تهران برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

اصلاح‌طلبان برای ورود به شورای شهر سرمایه‌گذاری کرده‌اند

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، علی‌اصغر آخوندی در جمع دانشجویان دانشگاه پیام نور مرکز همدان با بیان اینکه استفاده از افراد نالایق در پست‌های کلیدی را امام علی (ع) منع کردند اظهار داشت: کنار زدن افراد لایق، منزوی کردن و کنار گذاشتن آنها از پست‌های سیاسی از نقاط ضعف است.

وی ادامه داد: امروز کشور در عرصه تحول مدیریتی قرار دارد و انتخابات این دوره ریاست جمهوری و شوراها حساسیت‌های ویژه‌ای دارد و یکی از دلایل این حساسیت همزمانی برگزاری این دو انتخابات است.

مسئول سابق سیاسی سپاه انصارالحسین(ع) در ادامه با اشاره به اینکه در سال 85 انتخابات خبرگان و شوراها همزمان بود افزود: خبرگان رهبری مانند ریاست جمهوری حساس و تنش‌آفرین نیست و همه نامزدها مجتهد هستند، اخلاق سیاسی و رقابتی را رعایت می‌کنند و پست آنها حساس نیست.

وی اضافه کرد: در انتخاب شخص دوم کشور رقبا بسیار جدی با گرایش‌های متفاوت فعالیت می‌کنند و مقام معظم رهبری نیز بر حضور همه سلایق معتقد به نظام در انتخابات تأکید کردند که شورای نگهبان هم این موضوع را رعایت خواهد کرد.

آخوندی در ادامه به انتخابات شوراها اشاره کرد و یادآور شد: انتخابات شوراها همه کشور را درگیر می‌کند و دارای جایگاه حساسی در کشور است.

وی ادامه داد: یکی دیگر از حساسیت‌های این دوره از انتخابات ریاست جمهوری در این است که رئیس جمهور جدیدی روی کار می‌آید که حلقه مدیریت جدیدی شکل می‌گیرد و رئیس جمهور فعلی نمی‌تواند دوباره کاندیدا شود و در بین جریانات، گروه‌ها و احزاب رقابت جدی وجود دارد.

کارشناس مسائل سیاسی در همدان در ادامه به سومین ویژگی که باعث حساسیت این دوره از انتخابات ریاست جمهوری است اشاره کرد و گفت: نگاه دنیای خارج به این انتخابات است و هر وقت در کشوری دو جناح مهم با هم رقابت می‌کنند همه دنیا به آنها نگاه می‌کنند که کدام یک پیروز خواهد بود.

وی ابراز داشت: برای مثال در انتخابات عراق ما و همه دنیا منتظر است که ببیند کدام جناح اکثریت مجلس را کسب می‌کند چون در عراق مجلس، رئیس جمهور و نخست وزیر را تعیین می‌کند و مردم فقط به پارلمان رأی می‌دهند و این نوع دموکراسی مد نظر آمریکا در عراق است.

آخوندی با بیان اینکه دموکراسی کامل در ایران است، ادامه داد: از رهبر گرفته تا رئیس جمهور، نمایندگان مجلس و شوراها را مردم انتخاب می‌کنند و میزان انتخابات ابران در دنیا نمونه است و در هیچ جای دنیا به اندازه ایران مردم در انتخابات حضور و مشارکت ندارند.

وی در ادامه با بیان اینکه انتخابات این دوره در بیداری اسلامی و انقلاب‌های منطقه مؤثر است بیان داشت: استکبار جهانی به انتخابات ما نظر و کار دارد و غرب می‌گوید فشارهای اقتصادی و سیاسی علیه ایران را باید تا انتخابات ادامه دهیم.

کارشناس مسائل سیاسی در همدان افزود: غرب تصور می‌کند اعمال فشارهای بیشتر در آستانه انتخابات بر مردم تأثیرگذار است و برای نارضایتی اجتماعی و آغاز فتنه‌ای دیگر بسترسازی می‌کند اما مردم ایران با حضور پرشور در انتخابات حماسه سیاسی را رقم خواهند زد و دشمن را مأیوس می‌کنند.

*انتخابات تأمین‌کننده امنیت و استقلال کشور

وی در بخش دیگری از سخنان خود به آرایش سیاسی طیف‌های اصولگرا و اصلاح‌طلب در انتخابات پرداخت و با بیان اینکه مقام معظم رهبری حضور گسترده در انتخابات را مأیوس‌کننده دشمن می‌داند گفت: با مشارکت مردم در انتخابات امنیت و استقلال کشور تأمین می‌شود.

آخوندی ادامه داد: از نظر مقام عظمای ولایت هر گروه و حزبی که در انتخابات فعال است و مردم را برای حضوری گسترده دعوت می‌کند در خط رهبری است و گروه‌هایی که مردم را از شرکت در انتخابات مأیوس کنند در خط رهبری نیستند.

وی اضافه کرد: کاندیداهایی که رقبای خود را تخریب کنند در خط رهبری نیستند و بصیرت در انتخاب فرد اصلح یعنی اینکه خطر درگیری را تشخیص داد و رقیب انتخاباتی را نباید شیطان اکبر نامید بلکه شیطان اکبر آمریکاست.

کارشناس مسائل سیاسی در همدان در ادامه با بیان اینکه رأی مردم تعیین‌کننده انتخابات است تصریح کرد: همه سلایق و مختلف معتقد به نظام باید در انتخابات شرکت کنند و مردم با بصیرت فرد اصلح را انتخاب کنند.

وی ادامه داد: رأی مقام معظم رهبری مخفی است و هیچ کس از رأی ایشان مطلع نیست و مردم نباید تحت تأثیر هزینه‌های پرحجم و میلیاردی برخی کاندیداها قرار گیرند و ممکن است فردی که بیشترین هزینه‌ها را می‌کند اصلح نباشد.

آخوندی در ادامه با اشاره به عدم تمکین از قانون در سال 88 و ایجاد فتنه اذعان داشت: همه باید در برابر قانون تسلیم باشند و حادثه سال 88 به علت عدم تمکین از قانون ایجاد شد و رئیس جمهوری انتخاب شود که نقاط قوت رئیس جمهور فعلی را داشته باشد و از نقاط ضعف او دور باشد.

*گفت و گوی مستقیم با مردم از نقاط قوت رئیس جمهور فعلی است

وی در ادامه همچنین به نقاط قوت رئیس جمهور فعلی اشاره کرد و گفت: گفت و گوی مستقیم با مردم، توجه به نقاط مختلف کشور و پر کاری از نقاط قوت رئیس جمهور فعلی است.

کارشناس مسائل سیاسی در همدان با اشاره به نقاط ضعف رئیس جمهور فعلی افزود: عدم تمکین از مجلس، ایجاد حاشیه امن برای یاران نزدیک و جذب شخصیت فرد خاصی شدن که هر چه او می‌گوید را وحی منزل دانستن از نقاط ضعف رئیس جمهور فعلی است.

*مشارکت حداکثری در انتخابات راهبرد نظام اسلامی است

وی در ادامه سخنان خود به راهبردهای نظام برای انتخابات اشاره کرد و یادآور شد: نظام مشارکت حداکثری در انتخابات، انتخابات منظم، سالم و با امنیت کامل و انتخاب اصلح را نظام اسلامی راهبرد انتخابات این دوره می‌داند.

آخوندی با بیان اینکه راهبردهای آمریکا و دشمنان عکس راهبردهای نظام اسلامی در انتخابات است خاطرنشان کرد: آمریکا به دنبال عدم مشارکت، برگزاری انتخابات با تنش و بلوا و آشوب، عدم انتخاب فرد اصلح و یا انتخاب فردی ضعیف که در مقابل خواسته‌های غرب کوتاه بیاید و در واقع سازشکار باشد، است،

وی در ادامه به راهبردهای اپوزیسیون خارج از کشور در انتخابات پیش رو اشاره کرد و گفت: اپوزیسیون خارج از کشور در همایش دو روزه‌ای که در استانبول با حضور دو دیپلمات امریکایی داشتند پنج توصیه در مورد انتخابات ایران به امریکا کردند.

کارشناس مسائل سیاسی در همدان افزود: راهبردهای اپوزیسیون خارج از کشور یکی تشدید فشارهای اقتصادی تا انتخابات، تداوم عملیات اطلاعاتی و امنیتی برای ناامن کردن صحنه انتخابات، تداوم دیپلماسی اما هیچ امتیاز قابل قبول و مفیدی به ایران داده نشود، ادامه تهدید صرفاً تهدید و نه اقدام نظامی علیه ایران چون اگر اقدام نظامی شود اصولگرایان پیروز انتخابات می‌شوند و حمایت قوی از طیف تمایل به رابطه با غرب و امریکا است.

*حضور فعال اصلاح‌طلبان در انتخابات این دوره

وی در بخش دیگری از سخنان خود به جریان اصلاحات اشاره کرد و گفت: اصلاح‌طلبان در انتخابت این دوره با توجه به اختلاف بین اصلوگرایان فعال هستند و در عرصه حضوری جدی دارند.

آخوندی افزود: اصلاح‌طلبان معتقدند که اگر در این دوره از انتخابات و به خصوص در موضوع شوراها وارد عرصه نشوند باید برای همیشه عرصه سیاسی را ترک کنند و برای همین بر روی شورای شهر تهران سرمایه‌گذاری زیادی کردند و به ریاست جمهوری بسیار امید ندارند.

وی با بیان اینکه سومین دلیل حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات این است که تصور می‌کنند مردم از وضعیت اقتصادی و مشکلات آن ناراضی هستند و خود را منجی اقتصاد می‌دانند و به همین منظور می‌گویند مردم به اصلاح‌طلبان گرایش دارند.

کارشناس مسائل سیاسی در همدان با بیان اینکه اصلاح‌طلبان در انتخابات در قالب سه طیف فعالیت می‌کنند ابراز داشت: یک طیف آنها افراطی هستند که بیشتر در خارج از کشور مانند مجاهدین و مشارکتی‌ها مستقر هستند و با محوریت «موسوی خوئینی‌ها» است و بیشتر به دنبال نامزدی خاتمی است و طوری رفتار می‌کنند که نظام برای حضور خاتمی چراغ سبز نشان دهد.

وی اضافه کرد: طیف دیگر اصلاحات میانه‌روها هستند که به شدت به دنبال کاندیداتوری خاتمی هستند و خاتمی برای حضور در انتخابات شرط‌گذاری کرده و می‌خواهد با اخذ حداکثر امتیازات وارد صحنه شود و تا کنون نظام به او چراغ سبز نشان نداده و بعد از خاتمی گزینه‌های این طیف «اسحاق جهانگیری و محمد علی نجفی» است.

آخوندی ادامه داد: طیف میانه اصلاحات بیشتر بر روی جهانگیری تمرکز کرده و او فردی تکنوکرات است و در این میان هاشمی از جهانگیری و حسن روحانی حمایت می‌کند.

وی به چهره‌های دیگر مطرح در طیف میانه اصلاحات اشاره کرد و یادآور شد: کواکبیان رئیس حزب مردمسالاری، مهرعلیزاده، کمالی، عارف، پزشکیان و شریعتمداری از افراد با چهره معتدل و اکثراً مورد قبول اصولگرایان از چهره‌های مطرح کاندیداتوری هستند.

این کارشناس مسائل سیاسی در همدان در ادامه خاطرنشان کرد: حسن روحانی چهره اصولگرای متمایل به اصلاحات گزینه اصلی هاشمی و فرزندان او یاسر و فاطمه است و در این میان محسن هاشمی و مجمع روحانیون و محقق داماد به قالیباف تمایل دارند.

وی ادامه داد: تاکنون اصلاح‌طلبان متکثر وارد شدند اما هاشمی به عارف، روحانی، جهانگیری و شریعتمداری گفته با هم ائتلاف کنند و با انجام نظرسنجی هر کدام که بیشترین اقبال را داشت بماند و بقیه کنار بروند اما تا کنون اقدامی انجام ندادند و با این وضعیت آراء اصلاحات پخش خواهد شد.

آخوندی به راهبردهای اصلاح‌طلبان برای انتخابات پرداخت و گفت: شرط‌گذاری برای ورود به انتخابات، شعار انتخابات آزاد، تلاش برای تطهیر جریان اصلاحات از فتنه‌گران، راه‌اندازی شبکه اجتماعی که مد نظر خاتمی است، تلاش بخشی از اصلاحات با برخی از اصولگرایان، بزرگ‌نمایی تحریم‌ها و منجی معرفی کردن خود و تلاش برای جلب نظر مراجع از راهبردهای اصلاح‌طلبان است.

*حضور اصولگرایان در قالب 6 ائتلاف در انتخابات

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه اصولگرایان در قالب شش ائتلاف در انتخابات حضور دارند اظهار داشت: ائتلاف پنج‌گانه که «پورمحمدی و ابوترابی فرد» را جامعه روحانیت، «آل اسحاق» را موتلفه اسلامی، «باهنر» از طرف جامعه مهندسین و «متکی» از طرف کانون فارغ‌التحصیلان شبه قاره هند معرفی شدند و این افراد هم بعد از انجام نظرسنجی یکی می‌ماند و بقیه کنار می‌کشند.

کارشناس مسائل سیاسی در همدان افزود: جمعیت ایثارگران و یا جبهه حماسه‌سازان «زاکانی» را معرفی کرده و ائتلاف 1+2 به عنوان ائتلاف پیشرفت «حداد عادل، قالیباف و ولایتی» هستند و در جبهه ایستادگی «محسن رضایی» نامزدی خود را معرفی کرده است.

وی در ادامه ابراز داشت: جبهه پایداری که پیرامون آیت‌الله مصباح یزدی است در نهایت «باقری لنکرانی» را به عنوان کاندیدای خود معرفی کرد و در بین اصولگرایان افرادی به صورت مستقل مانند «حاجی‌بابایی، حسن سبحانی، سعیدی‌کیا، محمدباقر خرازی و علی فلاحیان» در صحنه حضور دارند.

آخوندی در ادامه به راهبردهای طیف اصولگرایی اشاره کرد و گفت: راهبرد آنها حفظ قدرت منهای جریان انحرافی، تلاش برای ائتلاف و وعده‌های اقتصادی و منجی معرفی کردن خود است.

*مشایی گزینه اصلی جریان دولت در انتخابات

وی به جریان دولت اشاره کرد و یادآور شد: گزینه اصلی جریان دولت در انتخابات مشایی است اما گزینه‌های فرعی مثل نیکزاد، ثمره هاشمی، صالحی و رحیمی را دارند. 

این کارشناس مسائل سیاسی در پایان به راهبرد جریان دولت در انتخابات پرداخت و گفت: حضور کاندیدای متکثر و کنار کشیدن همه به نفع یک نفر، تلاش برای زدودن نام انحراف، معرفی خود به نام جریان سوم، استفاده از کلید واژه‌های جدید مانند فرزند ایران و زنده‌باد بهار، دو قطبی کردن انتخابات، مصادره به مطلوب خدمات دولت، تبلیغات ابزاری از پروژه‌های مهر ماندگار و برگزاری همایش‌های چند هزار نفری از راهبردهای جریان دولت است.

انتهای پیام/89019/ی40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول