اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

همایش بین‌المللی باستان‌شناسی

چوبک: جنوب‌شرق از شاخص‌ترین حوزه‌های فرهنگی ایران است

دبیر علمی همایش بین‌المللی باستان‌شناسی جیرفت گفت: حوزه جنوب‌شرق ایران از نظر باستان‌شناسی یکی از شاخص‌ترین حوزه‌های فرهنگی ایران است.

چوبک: جنوب‌شرق از شاخص‌ترین حوزه‌های فرهنگی ایران است

به گزارش خبرگزاری فارس از جیرفت، حمیده چوبک ظهر امروز در همایش بین‌المللی مباحث باستان‌شناسی در این شهرستان اظهار داشت: مرور بر پژوهش‌های یک دهه، تحلیل، نتیجه‌گیری و دستیابی به برنامه محوری، برنامه‌ریزی درازمدت هدفمند برای پژوهش‌های آینده جیرفت از جمله برنامه‌های در دست اقدام است.

وی مبنای این همایش را میراث فرهنگی، باستان‌شناسی، پژوهش و شناسایی تاریخ توسعه دانست و افزود: از سوی دیگر این میراث به عنوان سرمایه‌ها و منابع ارزشمند روزافزون عامل مهم زیرساخت و آمایش سرزمین به ویژه در گردشگری به شمار می‌رود.

چوبک باستان‌شناسی را تولید دانش، داده‌ها و سرمایه‌های ملی فرهنگی ذکر و تصریح کرد: دانش باستان‌شناسی ویژگی میان دانشی، فراملی و جهانی دارد که برای بالندگی آن همکاری و مشارکت دانشمندان ملی و فراملی ضرورت دارد.

دبیر علمی همایش بین‌المللی باستان‌شناسی جیرفت ابراز داشت: باستان‌شناسان وظیفه دارند با تعهد، صداقت علمی و شناخت دقیق از تحولات تاریخی و فرهنگی این سرزمین بدون تحریف تاریخی اسناد شناسنامه‌ای، هویتی جامع و کاملی برای این امر را فراهم آورند.

چوبک با بیان اینکه پژوهش میراث فرهنگی و باستان‌شناسی در حوزه‌های فرهنگی جغرافیایی برای شناخت سرزمین از پژوهش‌های بنیادی کاربردی است، عنوان کرد: ایران سرزمینی است با تنوع اقلیمی، فرهنگی، زبانی و قومی گسترده که به چند حوزه جغرافیایی و فرهنگی تقسیم شده است.

دبیر علمی همایش مباحث باستان‌شناسی جیرفت گفت: حوزه جنوب‌شرق ایران از نظر باستان‌شناسی یکی از شاخص‌ترین حوزه‌های فرهنگی ایران و سرزمین دارای حوزه‌های آبریز گوناگون از جمله خلیج فارس، دریای عمان، هیرمند و جازموریان است.                                                                                                    

چوبک با اشاره به اینکه دستاوردهای باستان‌شناختی حوزه فرهنگی جنوب‌شرق ایران نشانگر تداوم و تسلط فرهنگی با ویژگی‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای است، بیان داشت: از سال 80 تاکنون با حضور گسترده باستان‌شناسان داخلی و خارجی در حوزه هلیل‌رود پژوهش‌های دامنه‌داری انجام گرفته است.

وی با بیان اینکه ساماندهی و پایش این منابع و سرمایه‌ها در تولید ملی و در راستای توسعه به کار گرفته شود، اذعان داشت: در راستای این هدف برگزارکنندگان همایش تلاش می‌کنند با بازنگری، بررسی و تحقیق و پژوهش‌های انجام شده این سرزمین را به جهانیان معرفی کنند.

انتهای پیام/80001/ح30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول