اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون استاندار فارس:

فارس بیشترین ذخائر سنگ گچ کشور را دارد

معاون برنامه‌ریزی و اشتغال استاندار فارس گفت: فارس دارای بیشترین ذخائر سنگ گچ کشور است.

فارس بیشترین ذخائر سنگ گچ کشور را دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، احمد علی افکاری صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در این استان 20 نوع ماده متنوع معدنی وجود دارد و فارس در تولید سنگ نما در کشور دوم است.

وی افزود: به طور کلی در فارس 243 پروانه اکتشاف در انواع معادن و 125 گواهی کشف و 443 پروانه بهره‌برداری وجود دارد.

افکاری تصریح کرد: اگر تعداد متقاضیانی که برای پروانه اکتشاف یا بهره‌برداری به سازمان صنایع و معادن مراجعه کرده‌اند و افرادی که در حال گذراندن مراحل ثبت معدن هستند را به این میزان اضافه کنیم مشاهده می‌کنیم که پوشش خوبی در بحث معادن فارس رخ داده است.

وی بیان کرد: در سال جدید باید نقاط ضعف توسعه معادن این استان شناسایی شده و مواردی که بر روی معادنی دست گذاشته شده و کار انجام نمی‌شود تعیین تکلیف شود.

معاون استاندار فارس ابراز داشت: یکی از پتانسیل‌های مهم فارس که تاکنون کمتر از بخش‌های دیگر مورد توجه قرار گرفته بخش معدن است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر معادن فارس به سه دسته شامل مواد معدنی فلزی، مواد معدنی غیرفلزی و مصالح ساختمانی تقسیم می‌شوند.

افکاری بیان کرد: وجود ذخائر نهفته سنگ آهن در منطقه ریز در قطرویه و بهرام گور ظرفیت مناسبی است که با احداث زیرساخت‌های جدید اعم از جاده دسترسی و برق برای سرمایه‌گذاران ایجاد انگیزه می‌کند.

این مسئول در ادامه گفت: کشف ذخائر دولومیت در جنوب این استان پتانسیلی برای ایجاد واحدهای فرآوری پایین‌دستی نظیر شمش منیزیم ایجاد کرده است که در صنایع خودرو و هواپیماسازی کاربرد دارد.

معاون برنامه‌ریزی استاندار فارس تصریح کرد: در زمینه برخی از مواد معدنی فلزی پتانسیل‌های این استان شناسایی شده اما هنوز ذخائر ناچیز است و باید عملیات اکتشاف ادامه پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: در مواد معدنی غیرفلزی استخراج استان فارس در حد میانگین کشور هست هر چند در برخی موارد شناسایی معدن جدید جای کار دارد.

به گفته وی، مواد معدنی مانند سنگ آهن، سنگ گچ و لاشه نمک دارای ذخائر کافی در فارس بوده که از سوی بخش خصوصی در حال استخراج است.

وی در ادامه ابراز داشت: با توجه به واگذاری اختیارات توسط هیئت وزیران به استان‌ها اقدامات لازم به منظور تسهیل و روان‌سازی کار در بخش معدن، کاهش هزینه‌های سرمایه‌گذاری و حذف مجوزهای غیرضروری در دست اقدام است.

افکاری بیان کرد: در کارگروه نیز شیوه‌نامه‌ای تدوین شد که برای استیفای حقوق دولت بخشی از درآمدهای معدن این استان به فارس برگشته و هزینه اکتشاف و توسعه همین بخش شود.

انتهای پیام/2448/ر40/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول