اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

2/ سعیدی‌کیا:

هدفمندی یارانه‌ها منجر به تورم شده است

نامزد احتمالی انتخابات ریاست جمهوری گفت: با هدفمندی یارانه‌ها نقدینگی را به صورت مصرفی به جامعه تزریق کردیم که منجر به تورم شد.

هدفمندی یارانه‌ها منجر به تورم شده است

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان محمد سعیدی‌کیا در جمع دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا در پاسخ به سوالی که در انتخابات مستقل شرکت می‌کند یا از طرف گروه خاصی حمایت می شود، اظهار داشت: من از روز اولی که وارد عرصه انتخابات شدم گفتم مستقل هستم و وابستگی به هیچ گروه، حزب و شخصی ندارم و تا آخر هم مستقل خواهم ماند.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر نظرش در مورد فتنه گفت: در انتخابات سال 88 مردم حماسه آفریدند و 40 میلیون نفر یعنی بیش از 80 درصد واجدین شرایط رای دادند که کاری بزرگ و حماسی بود.

نامزد احتمالی انتخابات ریاست جمهوری افزود: در جریان انتخابات بیش از 14 میلیون از آراء به کسی تعلق گرفت که برنده انتخابات نبود اما این تعداد رأی هم محترم است و افکار جامعه متفاوت است.

وی اضافه کرد: در طول انتخابات فرد برنده انتخابات و کسانی که رای نیاوردند هر دو طرف اشتباهات بزرگی مرتکب شدند و زمینه فتنه که قبلاً توسط غربی‌ها آماده شده بود، با این اشتباهات فراهم شد و هنگامی که کار خطرناک شد و عده‌ای آشوب‌گر هم مثل همیشه به میدان آمدند، با هدایت مقام معظم رهبری باز هم مردم به میدان آمدند و حماسه دیگری آفریدند و فتنه را جمع کردند.

سعیدی‌کیا ادامه داد: از نظر من برنده انتخابات سال 88 مردم هستند و بازندگان آن انتخابات هم کسانی هستند که مشکلاتی را ایجاد کردند.

وی در ادامه سخنان خود به موضوع انحراف اشاره کرد و یادآور شد: انحراف را رهبری تعیین تکلیف کردند و به صورت مکتوب نامه نوشتند فردی که به عنوان معاون اولی منصوب شده صلاحیت ندارد و هنگامی که ما از این ماجرا مطلع شدیم، در اولین جلسه دولت موضع‌گیری شد و به همین دلیل جلسه هیئت دولت تعطیل شد.

نامزد احتمالی انتخابات ریاست جمهوری در ادامه تصریح کرد: ما 10 نفر تعداد هفت نفر وزیر و سه نفر غیر وزیر دور هم جمع شدیم و نامه‌ای به مقام معظم رهبری در حمایت از ولایت و نقد شدید نسبت به عدم اجرای حکم رهبری نوشتیم که من هم جزء آن هفت وزیر بودم و امروز هم بر آن موضع هستم و جریان انحرافی را به عنوان یک مشکل می‌شناسم.

وی در ادامه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه سیاست خارجی دولتش چگونه است و آیا با آمریکا رابطه برقرار می‌کند، و چند وزیر زن در کابینه خواهد داشت، بیان کرد: انتخاب کابینه تا مرداد ماه فرصت دارد و به نظر من این بی‌تدبیری است که کسی الان کابینه خود را ببندد.

سعیدی‌کیا ادامه داد: من در حال حاضر لیست افراد زیادی را دارم اما مرتباً افراد جدید به ما مراجعه می‌کنند و کاندیداها وقتی در چنین وضعیتی هستند، معتقدم نباید شانس شناخت افراد بیشتر را از دست بدهند و در نهایت بهترین افراد را برای انتصاب پست‌ها انتخاب کنند.

وی سپس به انتخاب وزرای زن در کابینه اشاره کرد و گفت: قانون هیچ منعی برای وزارت زنان ندارد، به نظر من انتخاب بر این اساس است که همه وفاداران به انقلاب اسلامی با توجه به قبول داشتن حکومت ولایت فقیه، قانون اساسی و پایبندی به ارزش‌های اسلامی می‌توانند در صحنه حضور داشته باشند.

نامزد احتمالی انتخابات ریاست جمهوری افزود: فردی که می‌خواهد پست وزارت را عهده‌دار شود باید تخصص و توان کافی اداره و انجام وظایف محوله را در زمینه پستی خود داشته باشد و تفاوتی ندارد که خانم یا آقا باشد.

وی اضافه کرد: احمدی‌نژاد انتخاب وزیر زن را در کشور تمرین کرد و در واقع منعی برای انتخاب وزیر زن وجود ندارد و باید فرد دارای صلاحیت باشد.   

سعیدی‌کیا با اشاره به این که اضمحلال سازمان مدیریت برنامه‌ریزی به شدت مخالف است، بیان کرد: معتقدم چهار فرد کلیدی در کابینه (معاون اول، وزیر اقتصاد، رئیس بانک مرکزی و رئیس سازمان مدیریت برنامه‌ریزی) در مقطع زمانی 10 تا 15 خرداد، باید معرفی شود تا مردم شناخت بهتری از کاندیدا و برنامه‌های او به دست آورند.

وی در ادامه در پاسخ به اینکه آیا خود را دیپلمات می‌داند یا انقلابی و برنامه او برای مقابله بد حجابی چیست، افزود: من هر جایی که کار کردم یا در دولت بوده ‌یا در نهادهای انقلابی و روحیه جهادی من با کار در جهاد سازندگی، بنیاد مسکن مشخص می‌شود.

نامزد احتمالی انتخابات ریاست جمهوری افزود: دیپلماتی که جهادی کار کند در کشور دارای ارزش است و مدیری که کارایی خود را با روحیه جهادی به پیش ببرد، مهم است.

وی ادامه داد: حجاب جزو دین ما است و حجاب باید منجر به عفاف شود اما با زور نمی‌توان حجابی را که به عفاف بینجامد را در جامعه برقرار کرد.

سعیدی‌کیا یادآور شد: هر کشوری را بر اساس گذشته فرهنگی آن بررسی می‌کنند و ما گذشته خود را با شعرا، حکما و اندیشمندان خود بررسی می‌کنیم و حرکت و جهش به جلو هم با پشتوانه فرهنگی گذشته محقق می‌شود.

وی تصریح کرد: در انقلاب اسلامی که زمینه بروز و ظهور حرکت به جلو مشخص شده است، باید در راستای پاسداری از میراث فرهنگی در بستر فرهنگ اسلامی حرکت شود.

وی گفت: ما باید اخلاق اسلامی را با روش اسلامی حاکم کنیم و با فشار نمی‌شود در حالی که منابع اسلامی زیاد داریم و ما آموزش ندیده گروهی به نام گشت ارشاد را ایجاد می‌کنیم که گشت ارشاد اگر مطابق اسم خود عمل کند خوب است اما برای انجام این کار نیازمند برنامه و افراد صلاحیت‌دار و آموزش دیده هستیم.

نامزد احتمالی انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: امام راحل فرمود خانم‌ها به علت حیایی که داشتند حجاب را انتخاب کردند و این یک روش مدیریت است که ایشان به ما آموخت و باید اخلاق اسلامی حاکم شود.

وی در ادامه به سوالی درباره دیدگاهش از برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی در دانشگاه‌ها گفت: مقام معظم رهبری چند سال پیش فرمودند که در دانشگاه‌ها کرسی آزاداندیشی راه‌اندازی شود و من دانشجو را با فکر چالشی که دارد موتور محرکه برای گرم کردن انتخابات می‌دانم.

سعیدی‌کیا ادامه داد: نمی‌توان جلوی تضارب آراء را گرفت و همه افراد مثل هم فکر نمی‌کنند و لازم است فضای ابراز عقیده فراهم شود و اگر در جامعه نقد نباشد آن جامعه می‌میرد، اما این مسئله دو طرف دارد یکی حاکمان و در سوی دیگر منتقدین.

وی تاکید کرد: در فضای نقد اگر منتقدین از خط قرمز قانون عبور کنند و حاکمان فضای نقد را ببندند هر دو برای کشور خطرناک است و باید حتما کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها‌ ایجاد شود.

نامزد احتمالی انتخابات ریاست جمهوری در ادامه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه رضایت رهبری برایش مهم است یا مردم، تصریح کرد: من گمانم می‌کنم اگر درست رفتار کنیم رضایت رهبری و مردم با هم منطبق می‌شود و هرگاه ما مسئولان قول دادیم و عمل نکردیم نارضایتی ایجاد شد.

وی افزود: معتقدم که تصمیم‌سازی باید با مشارکت نخبگان انجام شود و نه فقط دولت‌مردان تصمیم‌سازی کنند و در این صورت کار بهتر انجام می‌شود.

سعیدی‌کیا در پاسخ به سوالی دیگری مبنی بر اینکه اگر شما رئیس جمهور شوید تکلیف حقوقی و سیاسی خاتمی، موسوی و کروبی و جریان فکری اصلاح طلبان چگونه خواهد بود، تصریح کرد: تکلیف حقوقی آنها با رئیس جمهور نیست و رئیس جمهور در این کار نقشی ندارد و تکلیف حقوقی آنان با قوه قضائیه است.

وی ادامه داد: رهبری فرمودند همه سلایق درون نظام و معتقد به نظام در انتخابات شرکت کنند و ما نمی‌توانیم بگوییم که اصلاح‌طلبان به نظام معتقد نیستند، البته شاید در بین آنها افراد افراطی باشند اما همه معتقدین به نظام باید در انتخابات حضور یابند و نمی‌شود گفت که جریانی درون نظام باشد اما حضور نداشته باشد.

نامزد احتمالی انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ این سؤال که نظر شما در مورد همه زمینه‌ها چیست بیان کرد: معنای این سؤال این است که یک رئیس جمهور نمی‌تواند در همه زمینه‌ها کارشناس و مسلط باشد.

وی ادامه داد: این طور نیست که یک نفر بتواند به همه چیز مسلط باشد و این مسئله یک بار در کشور تجربه شده است.

سعیدی کیا در پاسخ به این سؤال که بهترین دولت بعد از انقلاب کدام است، گفت: پاسخ به این سوال سخت است زیرا دولت مجموعه پیچیده‌ای است و هر دولتی در یک موضوع عملکرد خوبی دارد، یک دولت در موضوع سیاسی و دولتی دیگر در خصوص اقتصاد و هر کسی یک چیز را می‌پسند.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی درباره خصوصی‌سازی در ورزش و اقتصاد تصریح کرد: یکی از مشکلات ما در ورزش دخالت‌های زیاد دولت در آن است و دولت‌ها باید سیاست‌گذار، برنامه‌ریز، هدایت‌گر، حمایت‌گر و نظارت‌گر باشند.

نامزد احتمالی انتخابات ریاست جمهوری افزود: در واگذاری شرکت‌ها به بخش خصوصی نباید به یک فرد واگذار کرد که به صورت انحصاری در بیاید و من معتقدم برای اینکه وضعیت خودروسازان در کشور درست شود، حاضرم از درآمدهای آن چشم پوشی کنم.

وی در ادامه ابراز داشت: آیا صنعت خودروسازی در کشور ما خصوصی‌سازی شده است و یا به نهادهای غیر دولتی واگذار کردیم و این در حالی است که مدیر بخش خصوصی به خاطر پیشرفت کارهایش همیشه باید نگران باشد و این‌ها خصوصی واقعی نبودند.

سعیدی‌کیا در پاسخ به سؤالی درباره نقش عدالت در پیشرفت کشور گفت: همه مردم باید توانایی‌های خود را در چارچوب عدالت بروز و ظهور دهند و عدالت اساس کار است و عدالت بدون پیشرفت اتفاق‌ نمی‌افتد و آن موقع باید فقر را تقسیم کنیم، پایه حرکت باید عدالت باشد.

وی در خصوص مسکن مهر نیز تاکید کرد: مسکن مهر از میان طرح جامع مسکن بیرون آمد و برای کسانی که توانایی پرداخت قسط دارند اما قادر به پرداخت کامل پول خرید خانه نیستند، طراحی شد.

نامزد احتمالی انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: دو دهک پایین جامعه آنقدر ناتوان هستند که حتی قادر به پرداخت قسط نیستند و آنها را باید دستگاه‌های حمایتی و خدماتی حمایت کنند و برایشان مسکن تامین کنند.

وی ادامه داد: طرح مسکن مهر برای دهک سه تا شش جامعه است و در طرح جامع مسکن طراحی شده که قیمت زمین از هزینه‌ها خارج شود که مردم بتوانند اقساط ساخت خانه را پرداخت کنند.

سعیدی‌کیا افزود: مسکن مهر باید به گونه‌ای خوب در کشور ادامه یابد تا قشر متوسط جامعه صاحب خانه شوند.

وی در ادامه در خصوص ایجاد اشتغال برای جوانان گفت: اقتصاد ما از افت سرمایه، تولید، اشتغال و تورم رنج می‌برد و این در حالی است که سال گذشته شعار تولید ملی محقق نشد، ما برای رشد اقتصادی باید بستر امنی برای سرمایه‌گذاری ایجاد کنیم تا نقدینگی کشور به سمت سرمایه‌گذاری هدایت شود.

نامزد احتمالی انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: امروز در کشور 430 هزار میلیارد تومان نقدینگی وجود دارد و اگر این مبلغ به سمت سرمایه‌گذاری هدایت نشود در بازار ارز و سکه خود را نشان می‌دهد و منجر به گرانی این کالاها می‌شود.

وی ادامه داد: با ایجاد بستر امن سرمایه‌گذاری، ارزشمندی سرمایه‌گذاری شکل می‌گیرد و باید ثبات و مقررات داشته باشیم، اما سال گذشته مرتباً مقررات تغییر کرده و سرمایه‌گذار نمی‌داند کجا و چگونه سرمایه‌گذاری کند.

سعیدی‌کیا بیان کرد: باید برای جذب سرمایه‌گذاری مقررات شفاف شوند و از همه مهم‌تر جلب اعتماد مردم در سرمایه‌گذاری است.

وی در ادامه به صندوق توسعه ملی اشاره کرد و یاد آور شد: پول نقدی که ما مستقیم به خزانه می‌بریم تحول بزرگی در اقتصاد کشور ایجاد نمی‌کند و پول نفت بخشی به خود وزارت نفت تعلق دارد و مابقی را در خزانه برای امور زیر بنایی و امور جاری هزینه می‌کنیم.

نامزد احتمالی انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: مخارج جاری ما خیلی زیاد است و دلیل من این است که ما همیشه از هزینه‌های عمرانی کم کرده و به مخارج جاری اضافه می‌کنیم.

وی ادامه داد: به تجربه خودم و مشورت با چند اقتصاد دان معتقدم که ابزار خوبی به نام صندوق ذخیره ملی در کشور وجود دارد که در برنامه پنجم توسعه قانون شده و طبق آن باید 20 درصد از پول فروش نفت به این صندوق واریز شود و این پول دیگر متعلق به دولت نیست و باید در اختیار بخش خصوصی برای کارآفرینی قرار گیرد.

سعیدی‌کیا افزود: ما در سال‌های اخیر 80 میلیارد دلار فروش نفت داشتیم که اگر 20 درصد آن به صندوق ذخیره ملی واریز شود با قیمت ارز مبادلاتی مبلغ 50 هزار میلیارد تومان می‌شود و با توجه به این که امروز ایجاد شغل در کشور حدوداً 50 میلیون تومان هزینه دارد و با این 50 هزار میلیارد تومان می‌توان در سال یک میلیون شغل ایجاد کرد.

وی ادامه داد: دولت‌های گذشته هر وقت کسری بودجه داشتند از صندوق ذخیره ملی برداشت کردند و به همین دلیل از ظرفیت این صندوق برای ایجاد اشتغال استفاده نشده و این خلاف قانون است.

نامزد احتمالی انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: پول صندوق ذخیره ملی باید در اختیار عموم مردم باشد و هر کسی که توان کار آفرینی دارد از آن استفاده کند.

وی تصریح کرد: معتقدم که سالانه باید مبلغی به پول صندوق ذخیره ملی افزود و دولت اگر چهار ساله بود 15 درصد و اگر هشت ساله شد باید 30 درصد به این صندوق پول اضافه کند و این صندوق در تحول اقتصادی می‌تواند نقشی اساسی ایفا کند.

سعیدی‌کیا ادامه داد: دولت‌هایی که نفت ندارند از طریق مالیات هزینه‌های جاری خود را تامین می‌کنند و لذا دولت بستر تولید را فراهم می‌کند و سهم خود را با اخذ مالیات برداشت می‌کند.

وی در ادامه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه برای مقابله با تحریم‌ها نیازمند تعامل با دنیا هستیم، گفت: همه مشکلات اقتصادی کشور مربوط به تحریم‌ها نیست و بخشی از آن مربوط به روش‌های مدیریتی است.

نامزد احتمالی انتخابات ریاست جمهوری افزود: ما در راستای تقابل با تحریم باید کارهای خود را پیش ببریم و برای کاهش اثرات تحریم باید با توجه به اینکه در یک موقعیت جغرافیایی استراتژیک قرار داریم مسئله ترانزیت را حل کنیم.

وی اضافه کرد: همه کشورهای همسایه شمالی می‌خواهند از طریق ایران ترانزیت کنند و این می‌تواند برای کشور یک کار اقتصادی و سیاسی ایجاد کند.

وی ادامه داد: یکی دیگر از برنامه‌های اقتصادی خوب، توسعه صنعت توریسم در تقابل با مزاحمت‌های سیاسی است، پس باید بسترهای ورود گردشگر را فراهم کنیم.

سعیدی‌کیا افزود: ما جزو 10 کشور توریستی جهان هستیم و میهمان‌های خارجی می‌توانند پیام آور مثبت برای ایران باشد و آنها با دیدگاه منفی می‌آیند و مثبت از کشور خارج می‌شوند.

وی در ادامه در پاسخ به این سؤال که نظر شما در خصوص هدفمندی یارانه‌ها چیست، گفت: با هدفمندی یارانه‌ها نقدینگی را به صورت مصرفی به جامعه تزریق کردیم که منجر به تورم شد.

وی ادامه داد: هدفمندی قانون است و اجرا شود اما برای دو دهک اول که توانایی ندارند نقدی پرداخت شود و برای باقی باید جایگزینی ایجاد شود که هم دغدغه مردم رفع شود و هم تورم‌زا نباشد.

نامزد احتمالی انتخابات ریاست جمهوری افزود: باید با پول هدفمندی یارانه‌ها برای همه مردم یک بیمه تأمین اجتماعی قوی ایجاد کرد که سلامت خانوده و تامین آینده را تضمین کند.

وی در ادامه در پاسخ به این سؤال که نام دولت شما چه خواهد بود گفت: شعار دولت من آرامش و انسجام ملی، همکاری جهانی در دولت انقلاب اسلامی است.

انتهای پیام/89019/غ40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول