اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان کتابخانه‌های موزه‌های آستان قدس خبر داد

برپایی نمایشگاه ‌آثار خطی شیخ بهایی در مشهد

رئیس سازمان کتابخانه‌ها و موزه‌های آستان قدس رضوی از گنجینه‌ای بی‌نظیر از آثار خطی و چاپ سنگی شیخ بهایی در قالب نمایشگاهی در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی خبر داد.

برپایی نمایشگاه ‌آثار خطی شیخ بهایی در مشهد

 به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد و به نقل از روابط عمومی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، محمدهادی زاهدی اظهارداشت: در این نمایشگاه علاوه بر آثار شیخ بهایی مجموعه‌ای از قرآن‎هایی منسوب به دستخط ائمه اطهار(ع) که بر روی پوست آهو کتابت شده است و وقف‌نامه آن به دستخط شیخ بهایی بوده به نمایش عموم گذاشته شده است.

وی خاطرنشان کرد: در این نمایشگاه از آثار نادر و فوق‌العاده نفیس که توسط شیخ بهایی تالیف و به وسیله مقام معظم رهبری به کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی اهدا شده در معرض نمایش عموم قرار گرفته است.

زاهدی اظهار داشت: بیش از 1هزار و 100 اثر خطی منحصر به فرد متعلق به شیخ بهایی در گنجینه مخطوطات آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود که از مجموع آنها گنجینه‌ای ارزشمند مانند «شرح تشریح الافلاک»، «شرح صحیفه»، «ترجمه مفتاح‌الفلاح»، «شرح اثنی عشریه» و «شرح خلاصه‌الحساب» در معرض نمایش قرار گرفته که از نظر علمی و تاریخی دارای اهمیت فراوان است.

وی به برخی از آثار نفیس چاپ سنگی این نمایشگاه نظیر «جامع عباسی»، «مفتاح الفلاح»، «اربعین»، «کنز الحساب»، «نان و حلوا»، «توضیح المقاصد» و «جامع المقدمات» اشاره کرد و افزود: یکی از نفیس‌ترین آثار این نمایشگاه کتاب «اربعون حدیثا» شیخ بهایی است که در سال 1002 هجری، قمری توسط یکی از شاگردان شیخ بهایی به نام «محمد باقرابن عبدالقادر حسینی استرآبادی» کتابت شده و در آن نمونه‌ای از دستخط شیخ بهایی دیده می‎شود.

زاهدی تصریح کرد: از آنجا که بسیاری از آثار شیخ بهایی توسط هنرمندان بزرگ عصر صفوی کتابت و کتاب آرایی شده، این نمایشگاه از نظر هنر کتابت، تذهیب و کتاب‌آرایی دارای اهمیت فراوانی است.

گفتنی است نمایشگاه آثار خطی و چاپ سنگی شیخ بهایی دانشمند و ریاضیدان شهیر دوره صفویه همه روزه از تاریخ سه تا 10 اردیبهشت ماه از ساعت هشت تا 19 در محل تالار ورودی کتابخانه مرکزی آستان قدس پذیرای عموم علاقه‎مندان به آثار فرهنگی، تاریخی و معنوی است.

انتهای پیام/70005/صا/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول