اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اداره مشاوره تربیتی آموزش و پرورش فارس خبر داد

تدوین 47 اطلس بومی مشاغل فارس

رئیس اداره مشاوره تربیتی آموزش و پرورش فارس گفت: 47جلد اطلس برای معرفی مشاغل بومی هر منطقه استان فارس تدوین شد.

تدوین 47 اطلس بومی مشاغل فارس

کامران حکمت امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در شیراز اظهار داشت: روز پنجم هفته مشاغل که از امروز یکم اردیبهشت ماه آغاز می‌شود، با عنوان «آشنایی دانش‌آموزان با مشاغل بومی استان» نامگذاری شده است.

وی افزود: در زمینه این موضوع 47 جلد اطلس بومی مشاغل تهیه شده و مشاغل بومی هر منطقه متناسب با مشاغل موجود در آن اقلیم معرفی شده است.

حکمت عنوان کرد: در سطح این استان نیز مشاغل بومی فارس در یک جلد جداگانه برای معرفی مشاغل بومی فارس تهیه شده است.

این مسئول خاطرنشان کرد: این اطلس‌ها برای اطلاع‌رسانی مشاوران است و در اختیار عواملی که در راهنمایی و هدایت شغلی دانش‌آموزان نقش دارند، قرار می‌گیرد.

رئیس اداره مشاوره تربیتی آموزش و پرورش فارس با اشاره به اینکه کمک به توزیع متوازن دانش‌آموزان در انتخاب رشته‌های تحصیلی متناسب با استعداد، رغبت، نیازها و امکانات جامعه از دیگر وظایف مشاوران در هفته معرفی مشاغل است، اضافه کرد: در این هفته سعی می‌شود بانک اطلاعات شغلی مناطق آموزش و پرورش و سطح این استان با جمع‌آوری اطلاعات مشاغل موجود در مناطق مختلف تقویت شده و توسعه یابد.

وی بیان داشت: در این هفته فرهنگ‌نامه جامع مشاغل منطقه‌ای، استانی و کشوری برای استفاده مشاوران به منظور هدایت تحصیلی و شغلی دانش‌آموزان برای آنان ارسال می‌شود.

به گفته حکمت، از یکم تا هفتم اردیبهشت ماه هر سال برنامه هفته معرفی مشاغل در آموزش و پرورش اجرا می‌شود. همچنین این برنامه‌ها از نخستین روز با عنوان «انتخاب مناسب شغل و نقش آن در خلق حماسه اقتصادی» آغاز می‌شود.

این مسئول ادامه داد: روز دوم «انتخاب آگاهانه رشته تحصیلی و توسعه متوازن رشته‌های تحصیلی» است که تبلیغات متناسب با نامگذاری مربوطه در این روز انجام می‌شود.

رئیس اداره مشاوره تربیتی آموزش و پرورش فارس بیان داشت: روز سوم «ایجاد باورهای کارآفرینی و خوداشتغالی» نامگذاری شده و روز چهارم «اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی متناسب با رشد سنی» عنوان گرفته است.

به گفته وی، عنوان روز ششم «آشنایی دانش‌آموزان با رشته‌های مهارتی مورد نیاز جامعه» است.

وی افزود: روز هفتم نیز «نقش دانش‌آموزان در اقتصاد مقاومتی خانواده و جامعه» نامگذاری شده و رویکرد امسال ما توسعه مشاغل مرتبط با شاخه‌های فنی حرفه‌ای و کار دانش است.

حکمت اضافه کرد: بحث کارآفرینی باید در مدارس توسعه پیدا کند چرا که در جامعه امروز افراد نباید منتظر باشند تا برای آنان شغل ایجاد شود بلکه افراد باید فرصت‌شناسی، شناخت موانع و به کارگیری خلاقیت دست به کارآفرینی و فعالیت‌های پویای اقتصادی و شغلی بزنند.

رئیس اداره مشاوره تربیتی آموزش و پرورش فارس ابراز داشت: در این هفته با دعوت از کارآفرینان برجسته و موفق در منطقه و ارائه تجارب آنان به دانش‌آموزان بر اهمیت مهارت‌آموزی، خوداشتغالی و کارآفرینی تاکید می‌شود.

وی گفت: آزمون استرانگ شغلی برای تمام دانش‌آموزان سال اول متوسطه انجام می‌شود و به فرد کمک می‌کند که متناسب با ویژگی‌های شخصیتی خود اعم از جستجوگر، هنری، تهوری، قراردادی و... دست به انتخاب بزند.

حکمت افزود: انتخاب رشته تحصیلی برای دستیابی به شغل بسیار مهم است تا فرد متناسب با ویژگی‌های شخصیتی خود به سمت شغل مورد نظر هدایت شده و دچار فرسودگی شغلی یا افت در فعالیت‌های حرفه‌ای نشود.

حکمت گفت: در همین هفته با هدف آشنایی دانش‌آموزان با مشاغل بومی و منطقه‌ای به منظور برانگیزاندن احساس مسئولیت و تعهد نسبت به تأمین نیازهای جامعه اسلامی ایرانی، نمایشگاه‌هایی در سطح این استان ایجاد شده و دانش‌آموزان به بازدید آن ترغیب می‌شوند.

به گفته حکمت، در هفته معرفی مشاغل، دانش‌آموزان و تشکل‌های دانش‌آموزی وارد عمل شده بروشورهای اطلاع‌رسانی در 65 نمایشگاه نیمه‌متمرکز در سطح این استان توزیع می‌شود.

هدایت شغلی از دوره ابتدایی آغاز شود

وی در بخش دیگری از این گفت‌و‌گو بیان کرد: راهنمایی و هدایت شغلی باید به طور غیرمستقیم از دوره ابتدایی آغاز و دانش‌آموز متناسب با سن و ویژگی‌های رشدی با شغل‌های مختلف جامعه آشنا شود.

حکمت متذکر شد: تفکرات کلیشه‌ای شغلی نباید به دانش‌آموز تلقین شود چرا که تمام مشاغل برای بقای جامعه لازم هستند و مشاغل مشروع شریف تلقی می‌شوند.

این مسئول اذعان داشت: دوره دبیرستان دوره رغبت‌شناسی است و باید به‌گونه‌ای عمیق‌تر کار هدایت و راهنمایی شغلی در آن انجام شود.

انتهای پیام/2448/ن40/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول