اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس نظام مهندسی معدن گلستان:

«حماسه اقتصادی» در گرو فعال‌سازی ظرفیت‌های نهفته اقتصادی است

رئیس نظام مهندسی معدن استان گلستان گفت: تحقق شعار «حماسه اقتصادی» در گلستان منوط به تلاش بیشتر و فعال‎سازی ظرفیت‎های نهفته و بالقوه اقتصادی در بخش‎های مختلف به ویژه معدن استان است.

«حماسه اقتصادی» در گرو فعال‌سازی ظرفیت‌های نهفته اقتصادی است

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، صادق‌علی مقدم ظهر امروز در جلسه با مهندسان معدن استان گلستان اظهار داشت: توسعه معدن به عنوان یک قابلیت مهم اقتصادی می‎تواند، ارزش افزوده مناسبی را برای استان به ارمغان بیاورد.

ظرفیت معدن گلستان تنها محصولات معدنی نیست

وی تصریح کرد: ظرفیت اقتصادی معادن در گلستان تنها مختص به استخراج محصولات کانی و معدنی نیست، بلکه ظرفیت‎های بکری در این صنعت وجود دارد که خود به تنهایی می‌تواند درآمد خوبی نصیب استان سازد.

مقدم با اشاره به ژئوتوریسم به عنوان یکی از مهم‌ترین ظرفیت‎های بالقوه معدنی استان اذعان داشت: با توجه به اقلیم و جاذبه‎های مناسب زمین‎شناسی، می‌توان از این صنعت نوظهور برای جذب توریسم به استان بهره برد.

جاذبه‎های گردشگری در معدن گلستان بی‌نظیر است

وی خاطرنشان کرد: گل‎فشان‌های واقع در گمیشان، شیست‌های سبز، سازندهای خوش‎ییلاق و فسیل‌های این منطقه از جاذبه‌های بی‌نظیر، زیبا و بکر استان در حوزه معدن محسوب می‎شود.

رئیس نظام مهندسی معدن استان گلستان یادآور شد: علاوه بر جاذبه‎های یاد شده، می‎توان به غارهای کارستی در استان اشاره کرد که هرکدام از این پدیده‎ها علاوه بر جاذبه‎های گردشگری، محیط مناسبی برای تورهای علمی و تخصصی برای دانشجویان و صاحب‎نظران علمی این عرصه خواهد بود.

گلستان تنها تولید کننده ید در سطح کشور

مقدم با تأکید بر شاخصه‎های مهم معدن استان افزود: گلستان علاوه بر اختصاص عنوان تنها تولیدکننده ید درسطح کشور از بهترین ذخایر صدفی نیز برخوردار است.

به گفته وی؛ این ذخایر صدفی از نظر کمی و کیفی در سطح کشور همتایی ندارد و یک ظرفیت مناسب برای سرمایه‎گذاری است.

این مسئول گلستانی، دارا بودن معادن زغال را از دیگر ظرفیت‎های مهم بخش معدن استان نام برد و ادامه داد: این ماده در صنعت فولاد و سیمان کشور نقشی کاربردی دارد.

سرمایه‎گذاری فرآوری سنگ‎های قیمتی در گلستان

مقدم، ذخایر سنگ‌های نسوز را از دیگر قابلیت‌های مهم معدنی در استان قلمداد کرد و اذعان داشت: این همه پشتوانه غنی از منابع معدنی نشان می‎دهد، استان می‎تواند با توجه و سرمایه‌گذاری بیشتر در این عرصه تحول مناسبی در بخش اقتصادی رقم بزند.

وی با اشاره به صنعت فرآوری سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی گفت: با شناسایی انواع سنگ‌های قیمتی در استان و ارزیابی نیازهای بازار اقتصادی کشور و دنیا می‎توان سرمایه‎گذاران را به سمت ایجاد صنعت فرآوری این ظرفیت گرانبها و زیبا سوق داد.

مقدم متذکر شد: حفاظت از این سرمایه‌های ارزشمند و تجدیدناپذیر منوط به استفاده از فنون مهندسی در بهره‎برداری و نظارت بر حسن اجرای استانداردهای فنی بهره‌برداری است.

استان گلستان دارای 30 معدن فعال است که در زمینه‌های ید، صدف کوهی، زغال سنگ، سنگ نسوز و سنگ لاشه فعالیت می‎کند.

انتهای پیام/83002/ذ30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول