اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از صنعت توریسم ایلام -1

ایلام سرزمینی با پتانسیل نهفته صنعت گردشگری

کارشناسان بر این باورند که استان در حال توسعه ایلام دارای جاذبه‌های فصلی در حوزه گردشگری است.

ایلام سرزمینی با پتانسیل نهفته صنعت گردشگری

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، استان ایلام یکی از استان‌های در حال توسعه در کشور محسوب می‌شود و مسئولان امر در همه بخش‌ها در حال تکاپو برای توسعه همه‌جانبه آن هستند.

توسعه همه‌جانبه نیز بر پایه ظرفیت‌ها و توانمندی‌های استان ایلام مد نظر بوده و در این راستا به بخش‌های معادن، نفت و گاز، کشاورزی توجه اساسی شده است.

اما در سال‌های اخیر موضوع صنعت توریسم نیز مورد توجه مسئولان ارشد استان قرار گرفته و در این راستا برنامه‌ای مختلفی نیز تدوین و طراحی شده است.

استان ایلام در حوزه گردشگری و جذب توریسم دارای ظرفیت‌های متعددی است که به اختصار به آنها پرداخته می‌شود.

این ظرفیت‌ها شامل جاذبه‌های گردشگری، طبیعت‌گردی، آثار تاریخی، یادمان‌های دوران دفاع مقدس، راهیان‌نور، جاذبه‌های مذهبی، جاذبه‌های عشایری، جاذبه‌های فصلی و ... است.

قائم مقام رئیس سازمان و مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان ایلام در این راستا معتقد است که ایلام ظرفیت و جاذبه‌های گردشگری در بخشهای مختلفی از جمله حوزه عشایری را دارد.

یونس احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ایلام اظهار داشت: استان ایلام زندگی‌های ایلی و کوچ‌نشینی در بخشی از مناطق را داشته و این ظرفیت بسیار مهمی برای گردشگری عشایر است.

وی ادامه داد: دیدن زندگی عشایر کوچ‌نشین همواره یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری اجتماعی استان ایلام به شمار می‌رود که می‌تواند در جذب گردشگر موثر عمل کند.

این مسئول اضافه کرد: این دستگاه اجرایی برای تحقق این مهم برنامه‌های مختلفی را تدوین کرده است.

احمدی تصریح کرد: مهم‌ترین ایل‌های عشایر استان شامل خزل، ارکوازی، ملکشاهی، ایوان، شوهان، کرد و ... است.

ایلام دارای جاذبه‌های فصلی در حوزه گردشگری است

قائم مقام رئیس سازمان و مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان ایلام گفت: ایلام در دو فصل بهار و تابستان گردشگر جذب می‌کند.

احمدی افزود: استان ایلام در فصل بهار و تابستان نیز از گردشگران استقبال کرده و در این راستا برنامه‌های مختلفی را تدوین و طراحی کرده است.

این مسئول اضافه کرد: دهیاران روستاهای هدف گردشگری نمایندگان تام‌الاختیار این اداره ‌کل در مناطق مختلف استان ایلام بوده و گردشگران می‌توانند به محض ورود به روستاهای استان از دهیاران منطقه خدمات دریافت کنند.

وی ادامه داد: بسیاری از روستاهای استان ایلام آماده جذب گردشگر در فصول گرم سال بوده و در این زمینه برنامه‌ریزی‌های لازم شده است.

قائم مقام رئیس سازمان و مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان ایلام گفت: در این روستاها باید با تدوین و اجرای برنامه‌های لازم بستر مناسبی برای پذیرایی از گردشگران و مسافران به ویژه در فصل تابستان فراهم کرد.

وی ادامه داد: زنجیره‌علیا، سراب‌کلان، حیدر‌آباد، کلم، پشت‌قلعه آبدانان و سنگ سفید روستاهای هدف گردشگری هستند که در استان ایلام انتخاب ‌شده‌اند.

800 اثر تاریخی ایلام در فهرست آثار ملی تاریخی کشور ثبت شده است 

قائم مقام رئیس سازمان و مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان ایلام گفت: این مهم با تلاش و جدیت کارشناسان معاونت میراث فرهنگی و مدیریت سازمان میراث فرهنگی در استان ایلام به دست آمده است.

این مسئول اضافه کرد: بخشی از این آثار شامل تپه دره کاو، محوطه منجلی، تپه چگادیزان، محوطه داروند در بخش میشخاص تونل رنو در بخش مرکزی ایلام، محوطه پاکل و محوطه بایمله زیفل در روستای چنارباشی است.

احمدی تصریح کرد: همچنین بقایای چهارطاقی باقرصدر مربوط به دوره ساسانی و گورستان دم دن غربی مربوط به دوره تاریخی و محوطه ماز کلکه قرون اولیه اسلامی در شهرستان آبدانان نیز در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان ایلام گفت: دیگر آثار ثبت شده شامل آتشکده کوشک قنیفر دوره ساسانی در شهرستان مهران، محوطه کن سخته دوره نوسنگی، تپه کزآباد دوره کالکولتیک، تپه چنار الله‌قلی دوره کالکولتیک-تاریخی، تپه چشمه ماهی 2 قرون اولیه اسلامی، بقایای آسیاب‌های آبی کهره مربوط به قرون متاخر اسلامی است.

وی گفت: عمارت والی کهره مربوط به دوره قرون متاخر اسلامی، تپه گوران دوره نوسنگی تا متاخر اسلامی، تپه کزآباد 3 دوره مس و سنگ-مفرغ و آهن و تپه درمره مربوط به دوره نوسنگی و تاریخی که همه مربوط به بخش هلیلان شهرستان شیروان چرداول است نیز از دیگر آثار تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی کشور است.

انتهای پیام/2246/ت40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول