اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یادداشت

اهتمام ویژه به مسائل فرهنگی در مدیریت شهری قم

در رویکرد مدیریت شهری قم نگاهی نو و انجام حرکت‌های جدید و اثرگذار در حوزه‌های فرهنگی و ورزشی در کنار فعالیت‌های عمرانی می‌تواند اقدامی موثر در رسیدن قم به آرمانشهر شیعی باشد.

اهتمام ویژه به مسائل فرهنگی در مدیریت شهری قم

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، شهرداری‌ها را شاید بتوان یکی از نخستین نهادهای مردمی در جهان دانست که رویکردهای متفاوتی به کلان وظایف آن‌ها در جهان وجود دارد. امروزه با گسترش یافتن مدیریت شهرها در جهان، زمینه فعالیت شهرداری‌ها نیز افزایش یافته و ابعاد جدید و وسیع‌تری را در بر گرفته است.

از جمله فعالیت‌هایی که شهرداری‌ها در ارتباط با مدیریت شهرها در چنین فضایی با آن دست به گریبانند، حوزه‌های فرهنگی – ورزشی، توجه به بخش آموزش و پژوهش، همچنین تضمین سلامت شهروندان، افزایش توجه و علاقه به ورزش در نهاد خانواده و تربیت نسل ورزش دوست از بعد اجتماعی است که در چند سال اخیر همواره مورد توجه مسئولان و مدیران شهری قرار گرفته است.

همچنین ترویج فرهنگ شهرنشینی نیازمند برنامه‌ریزی و پیاده‌سازی برنامه‌های کارشناسی شده است و اگر این فرهنگ در جامعه به درستی ترویج شود، بسیاری از مشکلات در حوزه فرهنگ عمومی و روابط اجتماعی برطرف خواهد شد.

از سوی دیگر بدون هیچ تردیدی نخبگان کشور از دغدغه‌های فرهنگی رهبر معظم انقلاب از دیرباز با خبرند و خوب می‌دانند که معظم له از ابتدای زعامتشان نسبت به این موضوع یک دغدغه جدی داشته‌اند و همواره در سخنرانی‌های مختلف در این باره سخن گفته‌اند.

شهر قم به عنوان ام‌القرای جهان اسلام یک شهر فرهنگی شناخته شده است که مبنای توسعه آن، توسعه فرهنگی است و سرمایه‌ها و امکانات فرهنگی بسیاری از قبیل مدارس علمیه، کتابخانه، مراکز اطلاع‌رسانی، سالن‏های متعدد، مراکز پژوهشی و موسسات فرهنگی بسیاری را در خود جای داده است، ولی اکثر آن‌ها جنبه تخصصی داشته و فقط اقشار خاصی از آن استفاده می‏کنند و بسیاری از مردم به ویژه جوانان از این مراکز و سالن‏ها محروم هستند.

بر این اساس با توجه به جمعیت رو به رشد این شهر باید نگاهی نو به توانمندی‏‌های حوزه فرهنگ و پژوهش در قم انداخت و ضرورت دارد برنامه‌ریزی شهری با نگاه غالب فرهنگی طراحی و اجرا شود.

توجه به این مسئله و برنامه‌ریزی برای گسترش فعالیت‌های فرهنگی – ورزشی برای عموم مردم از زمان آغاز به کار محمد دلبری شهردار قم به صورت محسوس برای شهروندان قمی ملموس بوده است.

ورود شهرداری قم به مدیریت و ساماندهی امور فرهنگی شهر از طریق فراهم‌سازی فضاها و مکان‌های مناسب فرهنگی، ورزشی و تفریحی، کمک مالی و مدیریتی برای انجام فعالیت‌های هنری، ورزشی و اوقات فراغت و حساسیت نسبت به ایجاد ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های لازم برای انجام امور فرهنگی در کنار ایجاد اماکن تفریحی عمومی از قبیل پارک‌ها و بوستان‌ها موجب شده، در مدت زمانی که از تغییر مدیریت شهری می‌گذرد مردم قم شاهد جهش چشمگیر این فعالیت‌ها در شهر باشند و نسبت به این فعالیت‌ها ابراز رضایت و خرسندی کنند.

شهردار قم در جلسات متعدد ضمن تاکید بر اهمیت و ضرورت مقوله فرهنگ در جامعه، فرهنگ‌سازی پیش از اجرای اقدامات و پروژه‌های شهری را عامل موفقیت و کسب نتیجه مطلوب دانسته و همواره بر سنگینی کار مسئولان فعال در حوزه‌های فرهنگی تاکید کرده است.

وی همچنین اجرای طرح‌های فرهنگی ورزشی و حمایت از این بخش‌ها را از جمله وظایف مهم شهرداری قم ذکر کرده و اظهار داشته است: امروزه کار مدیریت در شهرها بیشترین تنوع را در همه سازمان‌ها و نهادها دارد و اولویت داشتن کارهای فرهنگی بر همه فعالیت‌ها بر هیچ کس پوشیده نیست، کار فرهنگی اساس و پایه همه امور است و اگر قبل از اجرای کارها موضوع فرهنگ‌سازی انجام نشود، گویا ساختمانی بنا شده که فونداسیون آن به درستی طراحی نشده است.

بدیهی است چنین نگرشی به مسائل فرهنگی در برنامه‌ها و طرح‌های فرهنگی و ورزشی تأثیر بسزایی در گسترش فضاهای فرهنگی و ورزشی در شهر داشته و تحسین اهالی فرهنگ، ورزشکاران و عموم مردم قم را به همراه داشته است.

از جمله برنامه‌ها و فعالیت‌های برجسته‌ای که در این مدت توسط شهرداری قم صورت گرفته است، می‌توان به برنامه‌های تجلیل از شورآفرینان حسینی، برپایی نمایشگاه کتاب، برپایی ستاد تسهیلات نوروزی زائرین، تشکیل ستاد ایام فاطمیه، مراسم تجلیل از پاکبانان، جشنواره همیاران طبیعت و بازیافت، مراسم تجلیل از پرستاران، برپایی نخستین جشنواره فرهنگی خادمین درگاه شهر بهشت، تجلیل از بانوان، برگزاری برنامه‌ها و مراسم‌های فرهنگی و مذهبی از قبیل شب شعر در بوستان‌های قم، برگزاری مسابقه فرهنگی بانوی کرامت، راه‌اندازی نخستین مرکز مشاوره شهرداری قم و... اشاره کرد.

در حوزه ورزشی نیز شهرداری قم گام‌های محکم و اثرگذاری را برداشته است که از آن جمله می‌توان به برگزاری نخستین دوره المپیاد ورزشی محلات قم، همکاری با اداره کل ورزش و جوانان در برگزاری المپیاد ورزشی کارکنان دولت، همایش بزرگ پیاده‌روی خانوادگی، همایش دوچرخه‌سواری، برگزاری مراسم گلریزان مرحوم محسن پودنکی در ورزشگاه حیدریان و چندین برنامه‌ دیگر ورزش همگانی اشاره کرد.

همچنین در سال گذشته در بخش عمرانی ورزش قم نیز شاهد حضور جدی شهرداری قم برای توسعه فضاهای ورزشی به خصوص در مناطق محروم شهر قم بوده‌ایم.

محمد دلبری درباره حمایت از ورزش قم می‌گوید: هر جا ضرورتی ایجاب شده، آمادگی خود را برای حضور و مشارکت در فعالیت‌های ورزشی اعلام کرده‌ایم، چون قهرمانان و افتخارآفرینان ورزش برای سربلندی و اعتلای نام قم تلاش می‌کنند و شهرداری نیز حامی این عزیزان است.

در راستای تحقق اهداف فرهنگی شهرداری قم، طرح‌هایی همچون راه‌اندازی 12 فرهنگسرا و خانه فرهنگ، تدوین سند راهبردی فرهنگی شهر قم و تهیه پیوست فرهنگی برای طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی استان از جمله اقدامات برنامه‌ریزی شده در سال 92 بوده است که اجرای آن‌ می‌تواند در گسترش فضاها و فعالیت‌های فرهنگی به وی‍ژه در مناطق محروم قم، بسیار مفید و مثمر ثمر بوده و روند رسیدن شهر قم به آرمانشهر شیعی که مورد تاکید مراجع، علما و مدیران شهری است را تسریع بخشد.

===============

یادداشت: حسین طالب علی

===============

انتهای پیام/78009/ب40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول