اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

حماسه‌آفرینی گلستانی‌ها در خرداد 92 ـ 2

آریان‌نیا: شهرداری گرگان باید تصفیه مدیریتی شود / به مدیریت شهری نمره کمتر از صفر هم می‌دهم

کم‎کم به روزهای انتخابات نزدیک می‎شویم و جدی شدن تنور انتخابات در میان احزاب و گروه‎های مختلف سیاسی سبب شد تا نگاهی موشکافانه به آخرین تحولات و عملکردهای کرسی‎نشینان دوره سوم شورای اسلامی شهر گرگان داشته باشیم.

آریان‌نیا: شهرداری گرگان باید تصفیه مدیریتی شود / به مدیریت شهری نمره کمتر از صفر هم می‌دهم

ایستگاه انتخابات سبب شده تا کاندیداها به صف شوند و هر کدام از آنها برای گرفتن رای اعتماد مردم از روزها قبل، تبلیغات خود را به صورت آشکار و یا پنهانی آغاز کنند، در این راستا رسانه‎ها موظف هستند تا با آگاه‎سازی و بصیرت‎افزایی در جامعه، مردم را به حضوری پرشور و باشکوه دعوت کنند و در سالی که رهبر معظم انقلاب آن را به «حماسه سیاسی، حماسه اقتصادی» نامگذاری کردند مردم بار دیگر خود را در معرض آزمونی تاریخی بیازمایند و برگ زرینی بر افتخارات ایران اسلامی ثبت کنند.

در حالی که فضای سیاسی جامعه به روزهای گرم‌تری می‎رسد فرصتی به دست آمد تا به عملکرد چهار ساله سومین دوره شورای اسلامی شهر گرگان از دیدگاه یک رسانه بپردازیم و از منظر محمد آریان‎نیا مدیر خانه مطبوعات استان گلستان و مدیرمسئول مجله کاغذ شیشه‎ای ببینیم که طی این مدت آیا اقدامات شورای اسلامی شهرستان گرگان توانسته موجبات رشد و پیشرفت شهرمان را آنطور که مورد انتظار است فراهم کند یا خیر؟ آنچه می‎خوانید ماحصل این گفت‌وگوست.

* فارس: شما به عنوان یک شهروند و یکی از اهالی مطبوعات گلستان؛ عملکرد شورای اسلامی شهر گرگان را در دوره فعلی که واپسین روزهای عمر خود را سپری می‎کند چطور ارزیابی می‎کنید؟ از دیدگاه جنابعالی این دوره چه ضعف‎ها و نقاط قوتی داشته است؟

آریان‌نیا: مشکلی که در این دوره از فعالیت شورا وجود داشت به اعتقاد بنده این بود که در برخی برهه‎ها خیلی جزیره ‎مانند عمل کردند یعنی هر کس برای خودش مدعی بود و ابزارهایش داشت حرف را به کرسی می‎نشاند که این معضل در دوره فعلی خیلی زیاد به چشم می‎خورد.

دوره اول شورای گرگان با اینکه حال و هوای سیاسی حاکم بود، این معضل را نداشت، در دوره دوم شوراها با اینکه اهداف خیلی بلندپروازانه داشتند نیز همین طور، اما در دوره فعلی شورای گرگان مسائل حاشیه‎ای زیادی وجود داشت که اگر بخواهیم آن را بررسی و نمره‎ای به عملکردش بدهیم نمره ضعیفی داشته هرچند یکسری عملکردهای زیربنایی خوبی مانند شهر الکترونیک داشت که البته ابتر ماند.

در اقداماتی نظیر جدول‌سازی، پیاده‎روسازی اتفاقات خوبی رقم خورد که البته زیاد به چشم نمی‎آمد، این دوره بیشتر دوست داشتند چیزهایی مانند المان بسیج بسازند که نمود ظاهری داشته باشد.

در خیلی از مسائل در حوزه شهرداری واقعاً لنگ می‎زنیم و باید یک تصفیه اساسی به لحاظ مدیریتی و نیروی انسانی در شهرداری گرگان اتفاق بیفتد چراکه بسیاری از نیروهای شهرداری با رابطه و نه ضابطه مشغول به کار شدند و شش دانگ مطمئن هستند که باقی خواهند ماند لذا دل به کار نمی‎دهند.

امیدوارم در دوره شورای شهر آتی، کسانی روی کار بیایند که وابستگی نداشته باشند و واقعاً دلشان برای این شهر بسوزد.

شورای شهری که داشتیم عملاً نتوانست خودش حرفی برای گفتن داشته باشد و بیشتر شورای شهر رسانه‎ای بود یعنی حرف‎ها و صحبت‎هایی به خصوص در حوزه‎های فرهنگ، محیط زیست و عمرانی می‎زد که خوب بود و باید زده می‎شد و دفاع می‎شد اما باید ببینیم در کنار آن چه خدمتی به شهروندان ارائه شده است.

* فارس: به حوزه فرهنگ اشاره کردید می‎توانید بفرمایید آن حرف‎های خوب، چه اقدامات مثبتی در پی داشته که هنوز نتوانسته مانع از معضلات فرهنگی و یا اجتماعی گرگان شود؟

آریان‌نیا: بنده یادداشت شما را در بحث پارک موزه دفاع مقدس گرگان خواندم، نگاه ما در این حوزه با یکدیگر کاملاً متفاوت است.

در حوزه فرهنگ و محیط زیست یکی از بارزترین کارهایی که صورت گرفت مباحث کلان راهبردی در فرهنگ بود، تلاش‎هایی انجام شد تا اتفاقات خوبی در این حوزه بیفتد.

در مورد پارک موزه؛ ضمن اینکه معتقدم می‎شد با اعتدال بیشتری رفتار کرد ولی معتقدم شورای شهر گرگان حداقل مباحثی مطرح کرد که بدانند صدای متفاوتی نیز شنیده می‎شود.

هرچند باید معتدل‎تر رفتار می‎کردیم و در جایی عنان کار از دست دوستان شورای شهرمان خارج شد و پای بی‎بی‎سی وسط آمد، شاید اگر خودشان از اول می‎دانستند این قضیه چنین ابعادی پیدا می‎کند وارد این حوزه نمی‎شدند اما به هر حال حرف در این حوزه باعث شد مردم گرگان بدانند جایی وجود دارد که واکنش‎هایی نشان می‎دهد.

البته در زمینه وبلاگ‎های گرگان دوست نیز حرکت‎های خوبی در حوزه فرهنگ انجام گرفت.

* فارس: وبلاگ‎های گرگان دوست چه بازخورد مثبتی برای عامه جامعه دارد؟ در حالی که پارک موزه دفاع مقدس یک اقدام بزرگ فرهنگی در سطح استان گلستان قلمداد می‎شود شما چطور این دو اقدام را در یک سطح قرار می‎دهید؟

آریان‌نیا: یک سوال از شما دارم؟ تعداد خبرنگاران گلستان چند نفر است؟ تقریباً حدود 200 نفر درست است، این تعداد می‎تواند خوراک فکری حدود یک میلیون و 500 هزار نفری جمعیت استان را تامین و افکار عمومی را جهت‎دهی کند، بحث وبلاگ‌نویسی نیز اینجا اهمیت پیدا می‎کند.

وبلاگ‌نویسی صرفاً این نبود که 30 الی 50 وبلاگ وجود دارند، بلکه این 50 وبلاگ در فضای مجازی اثرگذاری می‎کنند گرچه نقد و ایراداتی نیز وارد است اما بالاخره اتفاقاتی در این حوزه افتاد.

* فارس: بحث من اینجاست، ما در جامعه اسلامی زندگی می‎کنیم و شهر گرگان مجموعه کوچکی از این جامعه بزرگ را تشکیل می‎دهد، مدیریت شهری ایجاب می‎کند در زمینه فرهنگی جدی‎تر ورود کنیم تا معضلاتی مانند بدحجابی که رسوخ فرهنگ بیگانه است را به خصوص در فصل گرما نداشته و یا به حداقل برسانیم، آیا فعالیت شورای شهر گرگان برای مقابله با معضلات فرهنگی از دیدگاه جنابعالی قابل قبول بوده است؟ وبلاگ‎های گرگان دوست که به عقیده شما خوراک فکری جامعه را تامین می‎کنند خروجی آن کمکی به وضعیت فرهنگی شهر گرگان کرده؟

آریان‌نیا: بنده اولاً نماینده شورای شهر سوم نیستم و به شدت هم نقدهایی را وارد می‎دانم، بنده گفتم در حوزه فرهنگ کارهای خوبی انجام شده، نگفتم نمره قبولی می‎دهم.

خیلی حرکت‎های دیگری هم باید در زمینه فرهنگ انجام می‎شد که نشد، در این حوزه و حوزه‎های عمرانی و مدیریتی به شورای شهر سوم خیلی انتقاد دارم.

حوزه فرهنگ حوزه بسیار سختی است این اصلاً منطقی نیست که از شورای شهر در حوزه فرهنگ آن هم موضوع بزرگ و مهم تهاجم فرهنگی انتظارات زیادی داشته باشیم.

* فارس: پس نقش کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر گرگان چیست؟ مگر غیر از این است برنامه‎ریزی برای فعالیت‎های فرهنگی داشته باشد؟

آریان‌نیا: در نگاه کلان به شورای اسلامی شهر گرگان به لحاظ مدیریتی نمره بسیار بسیار ضعیفی می‎دهم و معتقدم اگر مدیریت دوستان چه در شهرداری و شورای شهر این است که می‎بینیم بنابراین منحل شود احتمالاً اتفاقات بهتری خواهد افتاد و حداقل مردم ضربه‎ای نمی‎خورند.

در زمینه عمرانی عملکرد شورای شهر گرگان ضعیف است اینکه المان میدان بسیج را با یک هزینه هنگفت افتتاح کنیم و از نظر معبر، دیواره‎سازی رودخانه و ... که به زیباسازی شهر کمک می‎کند هنوز لنگ می‎زنیم.

در مورد پل عابر پیاده شهرداری نیز شخصاً از آن استفاده نمی‎کنم چون استفاده از آن را توهین به شعور خودم می‌دانم، چرا باید شهرداری در بدترین جا نسبت به جانمایی پل عابر پیاده اقدام کند و سپس یک طرف آن را پل برقی و طرف دیگر آن را به خاطر نداشتن بودجه نیمه‎کاره رها کند.

جالب‌تر اینکه این پل با هتل میامی که در حال ساخت است تلاقی پیدا کرده و همین امر سبب شده تا یک طرف پل را جمع کنند لذا با این وضعیت، اگر به مدیریت شهری نمره کمتر از مردودی هم وجود داشت می‎دادم.

* فارس: به نظر شما جای چه تخصص‎هایی در شورای شهر گرگان خالی است؟

آریان‌نیا: در حوزه عمرانی، حقوقی، اجتماعی واقعاً جدیت بیشتری لازم است، مردم باید به افرادی رای بدهند که به لحاظ تجربه، سوابق، تخصص از توانمندی لازم برخوردار باشند صرف اینکه آدم خوبی است و یا نماز اول وقت می‎خواند یا برای فلان شخص شغل پیدا کند، به هیچ وجه ملاک خوبی نیست.

معتقدم باید افرادی کاربلد روی کار بیایند تا برای همه اشتغالزایی فراهم و بسترها برای همگان ایجاد شود و این را باید در شورای شهر آینده پررنگ‎تر کرد.

* فارس: آیا شما قصد کاندیداتوری در چهارمین دوره شورای اسلامی شهر گرگان را دارید؟

آریان‌نیا: شورای اسلامی شهر؛ سنگر بسیار مهمی است و کسانی که می‎خواهند کاندیدا شوند و خودشان را در معرض رای مردم قرار دهند باید آمادگی کامل داشته باشند که اگر غیر از این باشد مرتکب خیانتی به شهر و مردم خواهیم شد.

بنده این آمادگی را در خودم نمی‎بینیم که وارد عرصه شورا شوم، رسماً و جدا اعلام می‎کنم که قصد کاندیداتوری در شورای اسلامی شهر گرگان را ندارم، ممنونم از دوستانی که گاه به گاه اسم بنده را در طیف‌های مختلف طبقه‎بندی می‎کنند، منتظرم ببینم دفعه بعد در چه طیفی قرار خواهم گرفت.

* فارس: در پایان اگر مطلبی دارید بیان بفرمایید؟

آریان‌نیا: فکر می‎کنم دیگر چیزی نمانده، هر چه بود دل پر درد ما بود و گوش شما برای شنیدن، که از اطاله کلام عذرخواهی می‎کنم.

اما برای شورای دوره چهارم امیدوارم شورایی متخصص با نگاه کلان شهری و فارغ از هر گونه بحث قومی، مذهبی و دینی البته منظورم این نیست کسی بی‌دین مسئولیت قبول کند به هر حال امید است کسانی انتخاب شوند تا خروجی آن منجر به عملکرد خوبی در شهرمان شود تا پس از پایان دوره با سربلندی، این مسئولیت‎ها به افراد دیگری محول گردد.

انتهای پیام/83001/غ40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول