اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

همزمان با ایام فاطمیه صورت گرفت

سوگواره «یاس نبوی» در آستان مقدس امامزادگان

همزمان با فرارسیدن ایام سوگواری حضرت فاطمه (س) نوای عزا در گوشه گوشه شهر پیچیده است.

سوگواره «یاس نبوی» در آستان مقدس امامزادگان

به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران، با فرارسیدن ایام سوگواری حضرت فاطمه (س) نوای عزا و مرثیه‌خوانی در گوشه گوشه شهر پیچیده است.

این روزها بیش از یک هزار و 500 هیئت مذهبی در تکایا، حسینیه‌ها، مساجد و اماکن مقدس ری میزبان برپایی آیین سوگواری ام‌ابیها، بزرگ بانوی اسلام هستند تا با برگزاری مراسم باشکوه و بی‌ریای عزاداری، سکوت تشییع مظلومانه پیکر حضرت فاطمه (س) را در قرن‌های دور بشکنند.

معاون فرهنگی اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان ری از برگزاری مراسم آیینی سوگواره «یاس نبوی» به‌مناسبت فرا رسیدن ایام فاطمیه خبر داد و گفت: سازمان اوقاف و امور خیریه به‌عنوان متولی اماکن مذهبی کشور به‌منظور معرفی اماکن مذهبی و ترویج فرهنگ و آداب زیارت در میان مردم برپایی مراسم مذهبی سوگواره یاس نبوی را به‌عنوان یکی از سرفصل‌های مهم مذهبی فرهنگی در دستور کار خود قرار داده است.

حجت‌الاسلام مهدی توسلی افزود: امسال سومین مراسم سوگواره یاس نبوی به‌همت مسئولان فرهنگی و مذهبی اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان ری در 32 آستان مقدس امامزادگان و علمای برجسته دینی برگزار می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت برگزاری این مراسم عنوان کرد: با توجه به شرایط فعلی جامعه و قرار داشتن افکار و اذهان عمومی به‌ویژه نسل جوان در برابر تهاجم فرهنگی غرب یکی از رسالت‌هایی که در این نهاد برعهده داریم ایجاد پیوند عمیق مذهبی و فرهنگی میان مردم و بزرگان و اسوه‌های دینی و علمی است و از آنجا که امامزادگان و علمای بزرگی چون شیخ صدوق (ره)، شیخ کلینی (ره) و ... چراغ راه هدایت محسوب می‌شوند سعی داریم با برپایی برنامه‌های مذهبی و فرهنگی به‌مناسبت‌های ملی و مذهبی در این اماکن به‌نوعی باورهای مخاطبان را تقویت کنیم تا با توسل به ارزش‌های حقیقی، سد محکمی در برابر هجمه‌های فرهنگی پیش‌بینی نشده دشمنان نسبت به فکر و باور جوانان ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: استقبال و حضور باشکوه مردم و عزاداران در مراسم سوگواره یاس نبوی که به مدت سه شب در اماکن مذهبی برگزار شد حاکی است که تا حد چشمگیری در انجام رسالتمان موفق بوده‌ایم.

معاون فرهنگی اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان ری با اشاره به ارتقای کیفیت و پیوست اجتماعی و مذهبی برنامه‌های سوگواره یاس نبوی تصریح کرد: به‌منظور افزایش تاثیرگزاری آیین عزاداری و نهادینه کردن ارزش‌های مذهبی در میان مخاطبان، انتخاب سخنرانان، مداحان و ذاکران اهل بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام با دقت نظر بیشتری صورت گرفته است.

سومین سوگواره یاس نبوی به مدت سه شب بعد از نماز مغرب و عشاء در سالروز شهادت حضرت زهرا (س) و در شام غریبان حضرت زهرا (س) در همه اماکن مذهبی شهرستان ری برگزار می‌شود.

امامزاده ابوالحسن (ع) پذیرای عاشقان فاطمی

مدیر آستان امامزاده ابوالحسن (ع) اظهار داشت: دور از دسترس بودن آستان امامزاده ابوالحسن (ع) و اطلاع‌رسانی نامناسب دلایلی است که دست به دست هم داده بود تا در سال‌های اخیر بیشتر اهالی ری و تهران از وجود این امامزاده عظیم‌الشان بی‌اطلاع بمانند اما خوشبختانه در طول یک سال اخیر بنا به ادعای اهالی و شواهد موجود برپایی مراسم سوگواری و جشن میلاد ائمه، برگزاری مستمر دعای پرفیض توسل در روزهای سه‌شنبه، اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء ، اجرای مراسم لیالی قدر و نماز پرشکوه عید فطر، عید غدیر، عید قربان، مراسم سوگواری امام حسین (ع) در طول دو ماه مراسم سوگواره یاس نبوی به‌مناسبت شهادت حضرت فاطمه (س) در طول ایام فاطمیه و سایر مناسبت‌های ملی و مذهبی با حضور مداحان و قاریان برجسته و بین‌المللی کشور که زمان برگزاری آنها در منطقه اطلاع‌رسانی شده است، بسیاری از اهالی منطقه و حتی زائرانی که از شهرهای دیگر به زیارت حضرت عبدالعظیم الحسنی (ع) مشرف شده بودند شانس زیارت این مکان را هم به‌دست آورده‌اند.

مدیر جوان آستان امامزاده که حدود دو دهه افتخار خادمی حرم حضرت عبدالعظیم الحسنی (ع) را نیز دارد با معرفی برنامه‌های عزاداری تدارک دیده شده در آستان امامزاده ابوالحسن (ع) از اهالی منطقه برای حضور در این مراسم دعوت به‌عمل می‌آورد.

وی در ادامه با اشاره به برنامه سالروز شهادت حضرت صدیقه کبری (س) عنوان کرد: مراسم سالروز شهادت حضرت زهرا (س) و گرامیداشت ام‌البنین بزرگ بانوی حماسه کربلا مراسم عزاداری باشکوهی با حضور احمد رحیمی قاری بزرگ کشور، سخنرانی آیت‌الله قائم مقام و مداحی حیدر خمسه، حمیدرضا قلیچ‌خانی و سید مهدی بنی‌هاشم در شبستان امامزاده برگزار می‌شود.

برگزاری مراسم شهادت حضرت زهرا (س) در جنوب تهران

سوگواری در آستانه حضرت عبدالعظیم (ع)

در طول دهه فاطمیه هر شب مراسم سوگواری در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی (ع) و امامزادگان مجاور و با حضور مداحان و سخنرانان برجسته کشور برگزار شد. در آستانه شهادت مظلومانه حضرت فاطمه (س) به مدت سه شب و در روز شهادت نیز مراسم سوگواری با حضور هزاران زائر و عزادار در مصلای بزرگ آستان برگزار شد.

آستان امامزاده عبدالله (ع)

به مدت سه شب مراسم عزاداری ام‌ابیها (س) بعد از نماز مغرب و عشاء در آستان امامزاده عبدالله (ع) با حضور حجت‌الاسلام محمود پورهنگ و حمید قیلچ خانی برگزار شد.

در روز شهادت حضرت فاطمه (س) مراسم عزاداری سوگواره یاس نبوی در آستان امامزاده برگزار شد.

آستان بی‌بی‌ زبیده (س)

به همت معاونت فرهنگی اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان ری از 22 فروردین ماه به مدت سه شب مراسم سوگواری با حضور سه تن از سخنرانان برجسته ری حجت‌الاسلام ایمانی، حجت‌الاسلام خدیری امام جمعه پرند و حجت‌الاسلام اسماعیلی امام جمعه قرچک بعد از نماز مغرب و عشاء برگزار شد.

در ظهر روز شهادت نیز حجت‌الاسلام شرف‌خانی سخنرانی مراسم عزاداری را برعهده داشت.

آستان امامزاده هادی (ع) و شیخ صدوق (ره)

در طول ایام فاطمیه مراسم عزاداری بزرگ بانوی اسلام در آستان مقدس امامزاده هادی (ع) و شیخ صدوق به‌مدت یک دهه رونق داشته است.

مراسم عزاداری ظهر روز شهادت با حضور باشکوه دسته‌ها و هیئت‌های مذهبی منطقه در این آستان برگزار شد.

انتهای پیام/2462/و40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول