اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با معرفی بزرگترین بنای خشتی جهان

مستند «روایت خشت»‌ در بم ساخته شد

با معرفی بزرگترین بنای خشتی جهان ساخت مستند «روایت خشت» روایتی نو از تاریخ ارگ بم پایان یافت.

مستند «روایت خشت»‌ در بم ساخته شد

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان ساخت مستند «روایت خشت» روایتی نو از تاریخ ارگ بم بزرگترین مجموعه خشتی جهان در شهرستان بم پایان یافت. 

محمد‌حسین صادقی تهیه کننده و کار‌گردان مستند روایت ‌خشت در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: ارگ بم بزرگترین مجموعه خشت و گلی جهان‌ با مساحتی حدود 20 هکتار یکی از شاهکارهای معماری ایرانیان باستان به شمار می‌رود.

وی بیان داشت: این مجموعه تاریخی با حصاری ‌به طول یک هزار و 810 متر با 38 برج دیده‌بانی حفاظت و نگهداری می‌شده و تنها یک درب ورودی داشته است.

راهنمای گردشگران بم عنوان کرد:‌ خندق عریض و عمیقی دور تا دور ارگ بم قرار دارد که مانع ورود دشمنان و بیگانگان به داخل این بنای خشت و گلی جهان می‌شده است.

‌وی گفت: مستند «روایت خشت» اطلاعات بسیار جامعی ‌در مورد بزرگترین مجموعه خشت و گلی جهان در اختیار علاقمندان‌ تاریخ‌، مورخان و گردشگران قرار می‌دهد‌.

صادقی تصریح کرد: در این مستند بخش‌های مختلف ارگ بم از جمله حاکم‌نشین‌، عامه‌نشین، بازار‌، مسجد جامع، مسجد پیامبر (ص)، مدرسه میرزا نعیم‌، برج‌های دیده‌بانی و دیگر بخش‌های این مجموعه بزرگ تاریخی معرفی شده است.

وی که از دو سال گذشته به راهنمایی گرد‌شگران در‌ شهرستان بم ‌می‌پر‌دازد، عنوان کرد:‌ سال جاری استقبال و بازدید‌ از مجموعه ارگ بم بی‌نظیر بود.

‌کارگردان و تهیه‌کننده مستند «روایت خشت» اذعان داشت: تصویر‌بر‌داری این‌ مستند را علیرضا خواجه‌نظام و نویسندگی آن را لاله افشاری بر عهده دارند. 

صادقی بیان داشت: فیلمبر‌داری این اثر‌ از مهر ماه سال گذشته در ارگ بم آغاز و در اسفند ماه به پایان رسید.

‌وی افزود: عرضه مستند «روایت خشت» در سطح استان کرمان‌ با استقبال بسیار خوب گردشگران و علاقمندان این مجموعه تاریخی رو‌به‌رو شده است.

صادقی با بیان اینکه «روایت خشت» ‌به دو زبان انگلیسی و فرانسه دوبله شده است، تصریح کرد: این مستند تاریخی از اواخر اردیبهشت ماه سال جاری در تمام مراکز عرضه محصولات فرهنگی‌ سراسر کشور در اختیار علاقمندان قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/80013/غ30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول