اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

26 فروردین کلید می‌خورد

مستند "کی دا کی ایسه" با موضوع مهریه در کهگیلویه و بویراحمد

با هدف بررسی میزان مهریه و نقش مهریه در تداوم زندگی زوج‌ها مستند "کی دا کی ایسه" به تهیه کنندگی و کارگردانی محمد سلیمی‌راد 26 فروردین در استان کهگیلویه و بویراحمد کلید می‌خورد.

مستند "کی دا کی ایسه" با موضوع مهریه در کهگیلویه و بویراحمد

محمد سلیمی‌راد کارگردان فیلم مستند"کی دا کی ایسه" در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کهگیلویه اظهار داشت: این مستند به بررسی میزان مهریه زنان استان کهگیلویه و بویراحمد می‌پردازد.

سلیمی‌راد رواج برخی رسومات در تعیین میزان مهریه در استان را تبعیت از کلان‌شهر‌ها خواند و خاطرنشان کرد: تعیین مهریه بر اساس روز‌ شمار تولد و اعداد و ارقام بالا متناسب با فرهنگ اصیل مردم این استان نیست.

وی شرط مهریه بالا توسط برخی زوج‌های جوان را آغاز یک پیمان با بی‌اعتمادی عنوان داشت و گفت: این روند مدتی است در استان ما مرسوم شده است. نگاهی به گذشته مردم این دیار حکایت از رسم و رسومات شایسته در زمینه ازدواج دارد و پدران و مادران امروز که زوج‌های جوان دیروز بوده‌اند مهریه بسیار ساده و ناچیز داشته‌اند.

وی افزود: در گذشته میزان مهریه در زندگی مشترک مفهومی نداشت و پایداری عشق آنها به صمیمیت دلهایشان بود.

سلیمی‌راد هدف از ساخت این مستند را بررسی میزان مهریه در گذشته و امروز استان کهگیلویه و بویر‌احمد دانست و گفت: با مشاهده روند رو به رشد تعیین مهریه‌‌های سنگین و اثرات آن در زندگی برخی جوانانی که تازه تشکیل زندگی داده‌اند درصدد ساخت مستندی با این موضوع برآمدم.

این کارگردان جوان گفت: در جامعه ما به ملاک‌‌های ازدواج درست پرداخته نشده است و اکثریت قریب به اتفاق جوانان و خانواده‌ها از ویژگی‌های یک همسر شایسته و زندگی مطلوب بی‌خبر هستند لذا زوج‌های جوان از معیارهایی نظیر مهریه برای تداوم زندگی مشترک خود بهره‌مند می‌شوند.

کارگردان  فیلم"عقد آسمانی"در ادامه بیان کرد: در این مستند سطوح مختلف زندگی جامعه هدف مد‌نظر قرار می‌گیرد و از خانواده‌های با سطح درآمد بالا، متوسط و پایین استفاده می شود.

به گفته سلیمی‌راد خانواده‌های با مهریه یک جلد کلام الله مجید و خانواده‌‌های با مهریه تاریخ تولد و ارقام دیگر در این مستند گنجانده شده است.

کارگردان  فیلم"عروس جمعه" با ابراز اینکه فیلمبرداری این مستند در نقاط مختلف استان صورت می‌گیرد، تصریح کرد: از نظرات مردم عشایر و روستا نیز در این مستند استفاده خواهیم برد.

گفتنی است محمد سلیمی راد هنرمند جوان از دیار کهگیلویه تاکنون پنج اثر هنری در جشنواره‌های مختلف ارائه داده و موفقیت‌هایی نیز کسب کرده است.

مستند"کی دا کی ایسه" یا همان ادعای " کی داده کی گرفته؟ " ششمین اثر محمد سلیمی راد 26 فروردین در استان کهگیلویه و بویر‌احمد کلید خواهد خورد.

انتهای پیام/82016/غ30/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول