اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل اوقاف و امور خیریه قزوین:

چهارمین سوگواره یاس نبوی در قزوین برگزار می‌شود

مدیرکل اوقاف و امور خیریه قزوین گفت: ویژه برنامه سوگواره یاس نبوی ویژه شهادت حضرت فاطمه (س) برای چهارمین سال متوالی در قزوین برگزار می‌شود.

چهارمین سوگواره یاس نبوی در قزوین برگزار می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین حجت‌الاسلام مصطفی نوروزی امروز در نشست با اصحاب رسانه این استان اظهار داشت: پیش از این، کار شاخصی برای عزاداری‌های ایام فاطمیه انجام نمی‌شد؛ اما در چند سال اخیر با برگزاری سوگواره یاس نبوی به صورت ویژه به این موضوع توجه می‌شود که اجرای این سوگواره در بقاع متبرکه شاخص استان، به ویژه امامزاده حسین (ع) و آستان مقدس چهار انبیاء قزوین در همین راستا صورت می‌گیرد.

نوروزی با بیان اینکه عزاداری برای تمام ائمه و معصومین (ع) باید به یک شکل و با یک دغدغه مانند عزاداری‌های سالار شهیدان برگزار شود، افزود: هدف از اجرای سوگواره یاس نبوی نیز آن است که سوگواری‌های ایام فاطمیه و روز شهادت حضرت زهرا (س) با‌‌ همان شکوه عزاداری‌های امام حسین (ع) برگزار شوند.

وی حضرت زهرا (س) را الگوی مسلمانان در دفاع از ولایت خواند و ترویج خطبه فدکیه به عنوان منشور بصیرت و دفاع از ولایت، ترویج فضایل و سیره فاطمی، گسترش فرهنگ وقف به ویژه وقف برای آن حضرت، معرفی شخصیت این بزرگوار و اقامه عزای بانوی دو عالم را از دیگر اهداف برگزاری این سوگواره ذکر کرد.

این مسئول با اشاره به اینکه اداره کل اوقاف و امور خیریه در تمام شب‌های فاطمیه در بقاع متبرکه شاخص استان برنامه عزاداری اجرا می‌کند، تصریح کرد: سوگواری دخت نبی مکرم اسلام از صبح روز شهادت تا اذان ظهر، برگزاری نماز ظهر روز شهادت همچون نماز ظهر عاشورا و اجرای همایش رهروان یاس نبوی ویژه بانوان در عصر‌‌ همان روز از مهم‌ترین برنامه‌های این سوگواره هستند که در آستان مقدس امامزاده حسین (ع) به اجرا در می‌آیند.

نوروزی، شعرخوانی شاعران آئینی، هماهنگی میان دسته‌های عزاداری برای حرکت منظم و همزمان در خیابان‌ها، مسابقه کتابخوانی با موضوع زندگی حضرت زهرا (س) و نیز اجرای برنامه، توزیع بروشور و سخنرانی‌های روحانیان برای ترویج فرهنگ وقف به ویژه وقف برای این بزرگوار از دیگر برنامه‌های این سوگواره است.

وی با اشاره به اینکه اعتبار اجرای سوگواره از محل موقوفات و نیات مردمی تأمین می‌شود، خاطرنشان کرد: در این برنامه‌ها از توان و تخصص 10 تن از روحانیان قزوینی مقیم حوزه علمیه قم و تعدادی دیگر از روحانیان استان برای سخنرانی و تبیین سیره و اهداف آن حضرت استفاده می‌شود.

این مسئول، ترویج عفاف و حجاب را بخش دیگری از اقدامات حوزه متبوع خود ذکر کرد و گفت: به منظور ترویج فرهنگ حجاب در میان بانوان، جلوگیری از سستی و تزلزل ایمان و جلوگیری از ایجاد فضای نامناسب در بقاع متبرکه، تلاش می‌شود از ظرفیت این مکان‌ها برای گسترش فرهنگ حجاب استفاده شود.

نوروزی افزود: این موضوع از طریق برگزاری سخنرانی، حلقه‌های معرفت، برپایی مجموعه‌های نمایشگاهی، تشویق دخترانی که با پوشش مناسب به اماکن متبرکه مشَرف می‌شوند، برگزاری جشن‌های تکلیف در بقاع متبرکه و اهدای بسته‌های فرهنگی به صورت نمادین و نیز ایجاد غرفه‌هایی در خیمه‌های معرفت، در طول سال پیگیری می‌شود.

انتهای پیام/77011/ط30/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول