اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

تحقق آرزوی دیرینه گوته توسط شهردار زادگاهش

درخت «گوته» در جوار آرامگاه حافظ کاشته شد

معاون فرهنگی و امور اجتماعی شهردار شیراز گفت: شهردار وایمار درخت «گوته» را به نشانه دوستی دو شهر خواهرخوانده شیراز و وایمار در جوار آرامگاه حافظ در حافظیه کاشت.

درخت «گوته» در جوار آرامگاه حافظ کاشته شد

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز به نقل از روابط عمومی حوزه معاونت فرهنگی و امور اجتماعی شهرداری شیراز، محمد فرخ‌زاده اظهار داشت: سه‌شنبه شب هیئتی 13 نفره از مسئولان شهر وایمار متشکل از شهردار و جمعی از اعضای شورای شهر وایمار که به شیراز سفر کرده‌اند، در جوار آرامگاه خواجه اهل راز، حافظ شیرازی، «درخت گوته» را به نشانه استحکام بین دو خواهرخوانده و عرف‌های بین‌المللی کاشتند.

وی افزود: در این برنامه که با حضور سید محمدکاظم دستغیب، عضو شورای اسلامی شهر شیراز همراه بود، درخت جینکو بیلوبا که در آلمان به درخت گوته مشهور است، توسط شهردار وایمار کاشته و به آرزوی وی پس از سال‌ها جامه عمل پوشانده شد.

معاون فرهنگی و امور اجتماعی شهردار شیراز اضافه کرد: گوته، شاعر و ادیب آلمانی متولد شهر وایمار آلمان که علاقمندی او به حافظ مشهور است، آرزو داشته درختی را در جوار آرامگاه حافظ به دلیل ارادت به او و گرایشات اسلامی پس از آشنایی با حافظ بکارد. 

فرخ‌زاده ابراز داشت: آشنایی گوته با حافظ به قدری در چهره و مسلک او تاثیر می‌گذارد که آرزو می‌کند روزی توفیق کاشتن این گونه درخت را پیدا کند که عمر او کفاف نمی‌دهد و نمونه آن را در شهر وایمار می‌کارد.

این مسئول گفت: اگر دستگاه‌های فرهنگی بخشی از اعتبارات خود را صرف معرفی مزیت‌های مذهبی، تاریخی و فرهنگی شهر شیراز کنند، نه تنها این شهر، به جایگاه مهد تمدن و فرهنگ اسلامی ایرانی خود دست می‌یابد، بلکه زمینه‌های جذب توریست، اشتغال مولد، رونق صنایع دستی و صادرات، زیبایی شهری و ورود سرمایه‌گذاران، بهره‌گیری از فرهنگ و تمدن غنی و توحیدی مردم شیراز و انتقال خصوصیات بومی و آداب و سنن زیبای شیرازی‌ها در رفتارهای اجتماعی می‌توانند الگویی مثال‌زدنی برای بسیاری از کشورهای نوتمدن اروپایی باشد.

وی متذکر شد: پیوند خواهرخواندگی دو شهر شیراز و وایمار به دلیل اشتراکات فرهنگی در زمینه ادبی و علاقمندی گوته، شاعر و ادیب آلمانی به حافظ شیراز که باعث نشر اندیشه‌های حافظ در غرب شده است، در سال 87 منعقد شد.

معاون فرهنگی و امور اجتماعی شهردار شیراز اذعان داشت: شهر وایمار در سال 1999 توسط شورای وزرای اروپا به عنوان پایتخت فرهنگی اروپا معرفی شد و از چهار سال پیش تاکنون هر ساله بزرگداشت حافظ در روز 20 مهر ماه با حمایت شهرداری وایمار و توسط گروه‌های غیردولتی ایرانی در این شهر برگزار می‌شود.

انتهای پیام/‌2448/ن/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول