اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در سال 92 صورت می‌گیرد

انجام 35 میلیون مایه‌کوبی دام در خراسان‌‌رضوی

مدیرکل دامپزشکی خراسان‌رضوی گفت: در سال 92، بیش از 35 میلیون مایه‌کوبی دام در خراسان‌رضوی انجام می‌شود.

انجام 35 میلیون مایه‌کوبی دام در خراسان‌‌رضوی

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، ناصر مرگان‌ازغدی ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: سیاست‌های مبارزه با بیماری‌های دامی در خراسان‌رضوی، بر اساس کنترل، پیشگیری و ریشه‌کنی پی‌ریزی شده است.

وی افزود: با توجه به استقرار 80 درصد سرمایه دامی استان در مناطق روستایی و عشایری، بخش عمده فعالیت اکیپ‌های فنی، صرف پیشگیری در این مناطق می‌شود.

مرگان‌ازغدی خاطرنشان کرد: بیش از 90 درصد جمعیت دامی استان در طول هر سال به طور مستمر، زیر پوشش عملیات واکسیناسیون علیه بیماری‌های مختلف واگیر دامی از قبیل؛ شاربن، آبله، تب برفکی قرار می‌گیرند.

مدیرکل دامپزشکی خراسان‌رضوی تصریح کرد: در سال گذشته واکسیناسیون دام‌های استان به مرز 31 میلیون نوبت سر رسید و بررسی‌های فنی این مجموعه نشان می‌دهد تداوم و استمرار عملیات مبارزه‌ای در چند دهه اخیر، احتمال بروز بیماری‌های واگیر دامی را کاهش داده است.

وی یادآور شد: خشکسالی، سبب کاهش توان دام‌ها در مقابله با بیماری‌های دامی می‌شود و ضمن افزایش حساسیت دام‌ها، زمینه‌ساز بروز بیماری‌های مختلف دامی می‌گردد که این مهم آسیب جدی به صنعت دامپروری و کیفیت تولیدات دامی وارد می‌کند.

مرگان‌ازغدی یادآور شد: لذا دامپزشکی استان در این ارتباط تمهیداتی نظیر توزیع سم، مکمل غذایی، افزایش واکسیناسیون رایگان را در طول سال انجام می‌دهد و در ارتباط با این موضوع، پیگیر اعتبارات لازم برای اجرای عملیات یاد شده است.

وی خاطرنشان کرد: بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان از قبیل سل، تب مالت، هاری، تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، کیست هیداتید و غیره به دلیل تنوع میزبان و مخزن و پراکندگی جغرافیایی دام از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند.

مدیرکل دامپزشکی خراسان‌رضوی افزود: مبارزه با این بیماری‌ها همراه با مشکلاتی است و از آنجایی  که دامداری، جزء زندگی  روستائیان، عشایر و کشاورزان بوده و این افراد به طور دائم در تماس نزدیک با دام‌ها هستند می‌توان نتیجه گرفت که درصد بالایی از افراد جامعه در معرض ابتلا به بیماری‌های قابل انتقال بین حیوان و انسان هستند.

وی تصریح کرد: از طرفی ظهور بیماری‌های جدید این مسئله را تقویت می‌کند که اساسی‌ترین استراتژی‌ها در امر مبارزه با این بیماری‌ها، هماهنگی بین بخشی و استفاده از منابع و امکانات سایر بخش‌ها، از جمله بخش خصوصی است که می‌توان با مشارکت آنها و با شناخت وضعیت موجود در امر مبارزه با این بیماری‌ها به موفقیت‌های مطلوبی دست پیدا کرد.

انتهای پیام/70003/صا30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول