اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

/یادداشت/

داشتن سینما به آرزوی دست نیافتنی بیجاری‌ها تبدیل شده است

داشتن سینما برای بیجاری‌ها به آرزوی دست نیافتنی تبدیل شده که این امر نیازمند تدبیر ویژه مسئولان این شهر است.

داشتن سینما به آرزوی دست نیافتنی بیجاری‌ها تبدیل شده است

به گزارش خبرگزاری فارس از بیجار، شهرستان بیجار با قدمت فرهنگی و تاریخی بیش از 6 هزار ساله با وجود اینکه مهد پرورش هنرمندانی چون فرهاد اصلانی، سعید آقاخانی، پروانه معصومی، کامران نجف‌زاده، مریم ذاکر، محمود دینی، شهره قمر و محمود شهریاری است؛ از نبود سینما رنج می‌برد که این موضوع جای بسی تعجب و تأمل دارد و نگاه ویژه مسئولان را می‌طلبد.

فیلم و سینما به عنوان یکی از مهم‌ترین وسایل ارتباط جمعی در زندگی روزمره افراد، داد و ستدهای اجتماعی، ساختار زندگی انسان‌ها، چگونگی برقراری ارتباطات درون‌گروهی و برون‌گروهی و حتی اندیشه هر فرد برای چگونه زیستن است و وجود آن در هر جامعه شهری حیاتی است.

وقتی که جوانان مکان مناسبی به منظور گذراندن اوقات فراغت خود نداشته باشند خواه ناخواه به تفریح‌های نا‌مناسب روی می‌آورند و همین امر می‌تواند زمینه‌ساز افزایش آسیب‌های اجتماعی در جامعه و ایجاد مشکلات بسیاری باشد.

با توجه به اینکه 60 درصد از مخاطبان این رسانه مهم را قشر جوان تشکیل می‌دهند اما نبود سینما موجب شده تا جوانان بیجاری که از این معضل رنج می‌برند به پرسه‌ زدن در خیابان‌ها روی بیاورند و اوقات فراغت خود را به این منوال بگذرانند.

پارک شاهد بیجار سال‌هاست که با بی‌تدبیری مسئولان سینمایی مخروبه را در دل خود جای داده که به پناهگاهی برای معتادان و حیوانات تبدیل شده است.

با توجه به اینکه این سینمای مخروبه فضای بسیاری را به خود اختصاص داده است با اندکی تدبیر مسئولان می‌توانست مکان مناسبی برای تفرج و حتی ورزش مردم باشد.

هیچ‌گاه از سینمای مخروبه پارک شاهد استفاده بهینه به عمل نیامده و شاید یکی از دلایل از بین رفتن این سینما دوری از شهر و عدم دسترسی مردم به این مکان فرهنگی بوده است.

با دیدن این سینما سؤالات بسیاری در ذهن ایجاد می‌شود از جمله اینکه چرا در ابتدای ساخت یک مکان فرهنگی به نام سینما موقعیت جغرافیایی آن در نظر گرفته نشده است؟ آیا صرفاً هزینه‌ کردن اعتبارات در نظر گرفته شده مدنظر بوده است و ...

مسئولان بالاخره به فکر ایجاد سینما برای این شهر افتاد‌ند و بعد از مدتی تلاش سالن اجتماعات مجتمع امیرنظام گروسی را مولفه مناسبی برای این امر تشخیص دادند که اصلاً مکان مناسبی نبود.

سالن اجتماعات امیرنظام گروسی چند صباحی به سینما تبدیل و با استقبال خوب جوانان روبه‌رو شد و مردم خوشحال از اینکه شهر با قدمت و فرهنگی‌شان بالاخره صاحب سینما شده است؛ اما این خوشحالی چند صباحی بیشتر دوام نداشت و این سینما نیز در شهرستان بیجار از بین رفت و تنها خاطره‌ای از آن به یادگار ماند. 

سینما تفریحی سالم برای جوانان بوده و با پرکردن اوقات فراغت آنها از بسیاری معضلات جامعه جلوگیری می‌کند و با توجه به اینکه نقش موثری در فرهنگ‌سازی جامعه دارد می‌توان از هنر این رسانه در راستای ایجاد آرامش اجتماعی استفاده کرد لذا باید تدبیری به منظور راه‌اندازی دوباره سینمای این شهر از جانب مسئولان به کار گرفته شود.

در صورت بازسازی سینمای این شهرستان با اکران فیلم‌های مناسب، تماشاگر برای دیدن و رفتن به سینما وقت و هزینه می‌گذارد و شاهد ترویج رسالت این رسانه پر‌مخاطب که همان گسترش و ارتقای فرهنگ هنری و اجتماعی جامعه است خواهیم بود.

مردم فرهنگی و فهیم بیجار گروس از مسئولان انتظار دارند که با همتی بیش از پیش برای ساخت سینما در این شهر بکوشند چرا که نبود سینما در شهر فرهنگی همچون بیجار گروس در شأن این دیار نیست.

------------------------------

یاداشت از شهربانو مرادی

------------------------------

انتهای پیام/79015/ز40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول