اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار در دیدار با سفیر کشور افغانستان

چابهار اقتصادی‌ترین دروازه ورود کالا به کشور افغانستان است

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار در دیدار با سفیر کشور افغانستان گفت: با وجود رشد و توسعه کشور افغانستان و گسترش مراودات تجاری با جهان، منطقه آزاد چابهار اقتصادی‌ترین دروازه ورود کالا به افغانستان است.

چابهار اقتصادی‌ترین دروازه ورود کالا به کشور افغانستان است

به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان به نقل از روابط عمومی منطقه آزاد چابهار، مصطفی ملک‌زاده در دیدار با سفیر کشور افغانستان با اشاره به سابقه دیرینه روابط تاریخی، فرهنگی و اقتصادی میان دو کشور ضمن تأکید اظهار داشت: ما با داشتن اشتراکات فراوان تاریخی، فرهنگی و زبانی، با وجود رشد و توسعه کشور افغانستان و گسترش مراودات تجاری با جهان، منطقه آزاد چابهار را اقتصادی‌ترین دروازه ورود کالا به افغانستان می‌نامیم و با توجه به تفاهمنامه‌های گذشته، خواهان تشکیل کمیته‌های همکاری مشترک هستیم تا شاهد رشد و توسعه مناسبات اقتصادی ایران و افغانستان از طریق منطقه آزاد چابهار باشیم.

وی افزود: منطقه آزاد چابهار برای کشور افغانستان دارای ویژگی‌های منحصر به‌ فردی است که از آن جمله می‌توان به شاخص‌هایی از قبیل نزدیک‌ترین، اقتصادی‌ترین، ایمن‌ترین مسیر با پایین‌ترین هزینه‌‌ها برای نقل و انتقال کالا برای افغانستان اشاره کرد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار در ادامه گفت: امیدواریم با همت و جدیت شما و با یک برنامه عملی بتوانیم هرچه سریع‌تر خط ترانزیت کالا از منطقه آزاد چابهار به افغانستان را با امکانات موجود و توسعه آن فعال‌تر کنیم تا مناسبات میان دو کشور در چابهار گسترده‌تر شود.

سفیر جمهوری اسلامی افغانستان در این دیدار نیز بر مؤثر بودن روابط میان دو کشور و گسترش فعالیت‌های اقتصادی در بندر چابهار تأکید کرد.

نصیر احمدنور بیان داشت: واقعیت و اهمیت بندر و منطقه چابهار بر هیچ‌کس پوشیده نیست نه‌تنها برای افغانستان بلکه برای آسیای میانه و امنیت آن برای سرمایه‌گذاران افغان، تجار و بازرگانان ملموس است.

وی در ادامه با تشریح وضعیت جغرافیایی بندر چابهار و همچنین زمینه‌ها و ظرفیت‌های موجود برای همکاری‌های اقتصادی بیشتر بر فراهم کردن شرایط لازم برای پهلوگیری کشتی‌های بزرگ کانتینری تأکید کرد.

سفیر جمهوری اسلامی افغانستان به فعال خواندن بخش خصوصی در افغانستان اشاره و عنوان کرد: باید با جدیت مسیر فعالیت‌های اقتصادی دو طرف در بخش‌های خصوصی را فعال کرد.

گفتنی است، مدیرعامل منطقه آزاد چابهار از برنامه‌ها و تسهیلات آماده در چابهار از قبیل کاهش هزینه‌های بندری برای ترانزیت و صادرات و واردات افغانستان، تصویب پلاک منطقه آزاد چابهار برای کامیون‌های ترانزیتی برای تردد تا مرز میلک (در مرز افغانستان) و تصویب تبدیل منطقه آزاد چابهار به قطب سوم پتروشیمی ایران و آغاز عملیات اجرایی فاز نخست آن در منطقه آزاد چابهار نام برد و از سرمایه‌گذاران افغانی برای سرمایه‌گذاری در منطقه دعوت کرد.

انتهای پیام/75002/ن/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول