اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل سازمان انتقال خون قزوین:

قزوینی‌ها حدود 900 واحد خون در ایام نوروز اهدا کردند

مدیرکل سازمان انتقال خون استان قزوین گفت: استقبال مردم این استان در ایام نوروز سال جاری برای اهدای خون بسیار مطلوب بوده به طوری که در این ایام حدود 900 واحد خون از سوی مردم اهدا شده است.

قزوینی‌ها حدود 900 واحد خون در ایام نوروز اهدا کردند

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، علی‌اکبر کیانی در نشست مطبوعاتی مشترک سازمان انتقال خون استان قزوین و اداره‌کل ورزش و جوانان این استان که به مناسبت هفته سلامت برگزار شد، اظهار داشت: در طول سال 91، 40 هزار و 500 نفر برای اهدای خون به پایگاه اهدای خون قزوین و تاکستان مراجعه کرده‌اند که این تعداد مراجعه ‌کننده نسبت به سال 90، 5/9 درصد رشد داشته است.

وی افزود: از این تعداد افراد مراجعه ‌کننده به پایگاه‌های انتقال خون استان قزوین 29 هزار نفر موفق به اهدای خون شدند و 21 هزار واحد خون که از این افراد استحصال شده بود در مراکز درمانی سطح شهر قزوین استفاده شده و حدود هفت هزار و 800 واحد خون نیز به سایر استان‌های کشور ارسال شده است.

این مسئول عنوان کرد: تمام استان‌های کشور پایگاه‌های معینی برای خود دارند که اگر به هر دلیل هر یک از این استان‌ها دچار کمبود خون شوند، می‌توانند از استان معین خود خون دریافت کنند.

مدیرکل سازمان انتقال خون استان قزوین افزود: سازمان انتقال خون این استان نیز از این قاعده مستثنی نیست و برای پوشش دادن مراکز درمانی سطح کشور در قالب ستاد حوادث غیرمترقبه و پدافند غیرعامل پایگاه‌های معینی برای خود دارد که شامل استان‌های اهواز، آذربایجان شرقی، تهران، گیلان، زنجان، مازندران و سیستان و بلوچستان است.

کیانی اضافه کرد: در طول سال گذشته نیز استان قزوین به این هفت استان که از استان‌های معین هستند خون ارسال کرده که شامل اهواز یک‌هزار و 235 واحد، تبریز 855 واحد، تهران یک‌هزار و 80 واحد،گیلان یک‌هزار و 55 واحد، زنجان 17 واحد، مازندران 135 واحد و سیستان و بلوچستان سه هزار و 346 واحد بوده است.

وی ادامه داد: همان‌طور که آمارها نیز نشان می‌دهد در طول سال گذشته بیشترین میزان ارسال خون از استان قزوین به استان سیستان و بلوچستان بوده که به طور متوسط هر ده روز یکصد واحد خون به این استان ارسال شده که در مجموع سه هزار و 346 واحد خون در طول سال گذشته به این استان ارسال شده است.

این مسئول عنوان کرد: در حالت معمولی آقایان در طول سال حداکثر چهار بار و خانم‌ها حداکثر سه بار می‌توانند خون اهدا کنند که قطع یقین افرادی اهداکنندگان بهتری هستند که سلامتی جسمی و شادابی روانی بهتری داشته باشند.

مدیرکل سازمان انتقال خون استان قزوین بیان کرد: 5/6 درصد از اهداکنندگان خون در سطح استان خانم‌ها هستند که با افزایش امکانات و راه‌اندازی پایگاه‌های انتقال خون ویژه بانوان قطع یقین این میزان افزایش می‌یابد.

کیانی با اشاره به اینکه در ایام نوروز امسال سازمان انتقال خون استان قزوین هیچ‌گونه مشکلی از لحاظ فرآورده‌های خونی نداشته است، گفت: ذخیره خون و فرآورده‌های خونی در سازمان انتقال خون استان در حد ایده آل بوده به طوری که در ایام نوروز 200 واحد خون مازاد از استان قزوین به استان تهران ارسال شد.

به گفته وی یکی از فرآورده‌های خونی پلاکت است که عمر متوسط آن بین سه تا چهار روز بوده و بیشتر از آن قابل نگهداری نیست به همین دلیل سازمان انتقال خون هیچ‌گاه سه روز متوالی تعطیل نیست.

این مسئول با اشاره به اینکه نیاز به خون یک نیاز مستمر و دائمی است و باید به صورت مرتب مردم به پایگاه‌های انتقال خون مراجعه کنند، تصریح کرد: یکی از زمان‌هایی که تعداد مراجعه‌کنندگان به سازمان انتقال خون افرایش می‌یابد شب‌های احیا و تاسوعا و عاشورا است که مازاد تولید خون داریم.

مدیرکل سازمان انتقال خون استان قزوین افزود: بنابر این با توجه به اینکه هر واحد خون برای سازمان انتقال خون بین 100 تا 150 هزار تومان هزینه دارد و مدت ماندگاری خون بیشتر از یک ماه نیست از شهروندان عزیز انتظار می‌رود به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشند و سعی کنند در زمان‌هایی که سازمان انتقال خون نیاز به خون دارد برای اهدای خون مراجعه کنند.

کیانی با اشاره به بیماری‌هایی که از طریق آزمایش خون قابل تشخیص است، گفت: بیماری‌هایی مانند ایدز، هپاتیت ب، هپاتیت سی و بیماری‌های مقاربتی از جمله بیماری‌های واگیرداری هستند که از طریق آزمایش خون قابل تشخیص است.

وی ابراز داشت: بنابر این افرادی که به این بیماری‌ها مبتلا باشند با آزمایشاتی که در سازمان انتقال خون روی آن‌ها صورت می‌گیرد از بیماری خود آگاه شده و از لیست افراد اهداکننده خون حذف می‌شوند ولی این سازمان متولی امور درمانی نیست و تنها افراد مبتلا به بیماری‌های واگیردار را به مراکز درمانی معرفی می‌کند.

این مسئول با اشاره به اینکه متولی اصلی درمان این افراد مراکز درمانی هستند، اظهار داشت: آماری که سازمان انتقال خون از افراد مبتلا به بیماری‌های واگیردار دارد با آمار مراکز بهداشتی درمانی مطابقت ندارد زیرا آمار سازمان انتقال خون آماری هستند که بر اساس استانداردهای سازمان انتقال خون ایران در حد ایده آل وجود دارد و آن‌ها را از طریق مصاحبه، معاینه و آزمایشاتی که سازمان انتقال خون در غربالگری انجام می‌دهد، تشخیص و به بیمار ارائه خواهد کرد.

انتهای پیام/77001/ق40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول