اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نوروز در سرزمین طلای سرخ

رضایت بازرسان از ستاد تسهیلات شهرستان تازه تاسیس زیرکوه

بازرسان ستاد دایمی تسهیلات سفر استان خراسان جنوبی در بازدید از شهرستان تازه تاسیس زیرکوه از برنامه‌های نوروزی این شهرستان ابراز رضایت کردند.

رضایت بازرسان از ستاد تسهیلات شهرستان تازه تاسیس زیرکوه

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، صبح امروز جمعی از بازرسان و مسئولان ستاد دایمی تسهیلات سفر استان خراسان جنوبی از بخش‌های مختلف ستاد نوروزی در شهرستان زیرکوه دید و بازدید کردند.

آنان ضمن رضایت از ستاد اسکان این شهرستان از راهنمایی خوب مسافران نوروزی توسط امدادگران هلال احمر تقدیر کردند.

بازدید از بازارچه صنایع دستی پارک رهگذر قاین

بازارچه صنایع دستی پارک رهگذر قاین نیز در این سفر مورد بازدید قرار گرفت.

خبرنگاران خبرگزاری فارس در خراسان جنوبی که از روزهای نخست سفرهای نوروزی در کنار مسئولان بودند صبح امروز از مسجد پخت قاین دیدن کردند.

مسجد پخت اثری زیبا در بین آثار مذهبی

مسجد پخت در داخل بافت متراکم روستایی و در مرکز روستا قرار دارد که این بنا با داشتن عناصر معماری مساجد نمونه‌ای مناسب از معماری اصیل ایرانی است.

وجود عناصری همچون سردر ورودی، دهلیز، صحن و شبستان از جمله این عناصر است که ورود به داخل بنا از طریق سردر ورودی امکان‌پذیر است.

این سردر دارای طاق جناغی است که سردر ورودی با عمق 3.5 متر و دهانه 3.10 متر فضایی جالب توجه را به وجود آورده است که با کمک چهار طاق جناغی فضای چهار ضلعی و سپس با احداث فیلپوش‌هایی در حد فاصل هر دو طاق، فضای چهار ضلعی به هشت ضلعی تبدیل شده و به این ترتیب با پوشش عرقچین فضای سر در ورودی پوشیده شده است.

از دیگر ویژگی‌های ورودی وجود تزئینات کاربندی در گنبد است که پس از ورودی دهلیز کوتاه و سپس صحن مسجد قرار دارد و یکی از ویژگی‌های صحن عبور قنات از وسط آن است.

ورودی به داخل شبستان از ضلع جنوب شرق صحن ممکن است و ورودی شبستان دارای دهانه 1.8 و عمق دو متر است که بالای درب ورودی کتیبه‌ای ساخته شده از گچ وجود دارد که سال ساخت و نام بانی بنا در آن ذکر شده است.

بنا بر کتیبه موجود در سردر ورودی شبستان، این بنا در سال 1191 و توسط امیر محمد خان خزیمه ساخته شده است.

انتهای پیام/2248/ر30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول