اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معرفی موقوفات قزوین

حسینیه موقوفه و میراثی امینی در قزوین یادگاری از عهد عتیق

یکی از کم‌نظیرترین خانه‌های اعیانی دوره قاجاریه که اکنون می‌توان آن را با کم‌ترین تغییری در قزوین مشاهده کرد، حسینیه امینی‌ها است.

حسینیه موقوفه و میراثی امینی در قزوین یادگاری از عهد عتیق

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین به نقل از روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قزوین، آنچه که امروز از این خانه به جای مانده چهار حیاط و فضاهای مختلف در دو طبقه همکف و زیرزمین است.

این خانه در سال 1275 هجری قمری توسط حاج محمدرضا امینی از تجار معتبر و مؤمن شهر بنا شد که بخشی از آن وقف حسینیه شده است.

زیباترین قسمت این خانه که هر ساله پذیرای گردشگران زیادی است، متشکل از سه تالار به موازات هم و به صورت شرقی غربی ساخته شده و توسط ارسی‌های زیبایی به یکدیگر مرتبط می‌شوند.

این تالارها میان دو حیاط شمالی و جنوبی واقع شده‌اند که حیاط‌ها از شمال و شرق به بیرون راه دارند.

تالار میانی بزرگ‌تر از دو تالار دیگر بوده که طول آن 18 متر و عرض آن پنج متر است و دو تالار شمالی و جنوبی نیز هر کدام به طول 10 و عرض پنج متر و در انتهای شرقی و غربی هر یک از این تالارها دو اتاق کوچک قرار دارد.

تالار جنوبی با 9 دهنه ارسی به غایت زیبا، با شیشه‌های تمام رنگی که خود از شاهکارهای هنری محسوب می‌شود، به چشم‌انداز حیاط جنوبی گشوده می‌شود و سقف آنچنان استادانه آیینه‌کاری و نقاشی شده که چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند.

تالار میانی دارای طاقچه‌ها و رف‌های کاسه‌ای مزین به آیینه‌کاری و گچبری است که این تالار توسط دو پنج دری به تالار شمالی و جنوبی متصل می‌شود و در نیم دایره بالای پنج دری‌ها بروج دوازده گانه نقش شده است.

سقف این تالار به سه بخش تقسیم شده که بخش میانی دارای تزئینات گچبری توام با آیینه‌کاری بوده و دو قسمت دیگر دارای نقاشی روی چوب است که به کمک آیینه گره‌بندی شده است.

در وسط تالار بزرگ، چلچراغی (جار) آویخته شده و در دو تالار دیگر در هر یک دو چلچراغ و چهار سه شاخه بلور به دیوار نصب شده است.

فرش‌های دستبافت تالارها همگی یک دست و یک تخته با نقش و طرح‌های اصیل و عتیقه هستند.

در زیر تالارها سردابه، زیر زمین، شربت‌خانه، انبار و دستشویی قرار دارد که از سه سمت به حیاط‌های شمالی و جنوبی مرتبط می‌شود.این بنا همچنین واجد تزئینات نقش برجسته در ازاره‌های سنگی در حیاط شمالی و جنوبی است.

برخی معتقدند حمام تاریخی صفا که در نزدیکی این بنا است متعلق به خاندان امینی‌ها بوده است.

حسینیه تقوی‌ها، مجابی‌ها، حاج سیدابوتراب ابوترابی در محله حلاجان، حاج سیدجمال در خیابان سپه، حاج سیدحسین، خیابانی، دیوان‌خانه، سیاهپوش‌ها و شهیدی‌ها از جمله دیگر حسینیه‌های تاریخی و موقوفی شهر قزوین است.

انتهای پیام/77002/خ/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول